המלחמה באוקראינה נמשכת כבר יותר משנה. המדינות הגדולות והחזקות באירופה, שנהנו מתקופה ארוכה של שקט יחסי באיזור, ראו לפתע כי ניטשת מלחמת התשה עקובה מדם לא רחוק מגבולותיהן. בשל כך, ובשל סיבות נוספות, מדינות רבות הגדילו את תקציבי הביטחון שלהן והביקוש האירופי והעולמי למערכות ביטחוניות גדל. ישראל נחשבת במשך שנים רבות ליצואנית גדולה בתחום.
לדוגמה, גרמניה החליטה לרכוש את מערכת "חץ 3" שפותחה בישראל בתעשייה האווירית בסכום של כשלושה מיליארד אירו. כמו כן, על פי דיווחים בתקשורת, אלביט מערכות צריכה לענות על דרישה גוברת של מערכות לוחמה אלקטרונית, תותחים, מל"טים ורקטות. בין המתעניינות ניתן למצוא את שבדיה, פינלנד ורומניה. גם טילי ספייק ומערכות הגנה אווירית של רפאל זוכות לעלייה חדה בביקושים.

2 צפייה בגלריה
רחפן
רחפן
רחפן
(צילום: canva)

מי שנוטלת חלק פעיל ועונה על הצורך של העלייה בביקושים העולמיים הגוברים היא תשלובת בלכמן מנס מהוד השרון, העובדת מזה שנים רבות עם התעשיות הביטחוניות בארץ בתחום הפלסטיק וביניהן רפאל, אלביט מערכות, משרד הביטחון והמרכז למחקר גרעיני שורק. אז מהו הקשר שבין ייצור והזרקת תבניות פלסטיק לבין התעשיות הביטחוניות בישראל?
הרכיב שבטנק ינצח
מערכות ביטחוניות מורכבות דורשות לעיתים קרובות חלקים שמצד אחד עמידים בתנאי לחימה קשים, ומצד שני קלים מבחינת המשקל ונוחים לתפעול. תבניות פלסטיק מתאימות היטב לעמוד בדרישות אלו. אחד היישומים הנפוצים ביותר של תבניות פלסטיק בתעשייה הצבאית הוא בייצור רכיבי נשק. רכיבים אלה חייבים להיות מסוגלים לעמוד בפני קשיי הלחימה, תוך שהם קלים לטיפול. "אנחנו יודעים לייצר חלקים באיכות גבוהה העומדים בדרישות", הסביר ניר בלכמן, מנכ"ל חברת בלכמן מנס. "חשוב להזכיר גם את השימוש בטכנולוגיות מתקדמות, שמלבד האיכות שלהן מאפשרות גם חיסכון בחומרים ובהוצאות".
אילו רכיבים נוספים ניתן לייצר עבור התעשיות הביטחוניות?
"מערכות רבות המיוצרות בישראל זקוקות לרכיבי פלסטיק כאלה ואחרים המיוצרים בעזרת הזרקת פלסטיק לתבניות. לדוגמה, חברת רובוטיכאן פנתה אלינו על מנת לייצר חלקי פלסטיק לרחפן שיכול לטוס ולהתגלגל על הקרקע. ייצרנו עבורם את כלוב הפלסטיק שבתוכו הרחפן מורכב".


בישראל נעשה שימוש נרחב במוצרי פלסטיק בתעשיות הצבאיות והביטחוניות עבור כלי נשק, אמצעי תקשורת וציוד מגן. לדוגמה, רפאל השתמשה בייצור פלסטיק כדי לפתח קסדות קלות משקל ועמידות וציוד מגן אחר לחיילים. מוצרים אלה מספקים הגנה מצוינת, תוך שהם נוחים ללבישה וקלים לשימוש.
גם בארצות הברית נעשה שימוש נרחב בתבניות פלסטיק לייצור מוצרים צבאיים ומערכות ביטחוניות מורכבות. ספקים שונים פיתחו מומחיות בייצור תבניות פלסטיק, שאפשרה להם ליצור מוצרים חדשניים העונים על הצרכים הייחודיים של התעשיות הללו. לדוגמה, חברת ג'נרל דיינמיקס (General Dynamics) היא ספקית מובילה של טכנולוגיות ומערכות הגנה ומשתמשת דרך קבע בתבניות פלסטיק כדי ליצור מגוון מוצרים פורצי דרך, המסוגלים לעמוד בטמפרטורות קיצוניות ובתנאים קשים.
ובחזרה לישראל. ב-75 שנות קיומה פיתחה ישראל מערכות רבות בתעשיות הביטחוניות. מערכות אלה עושות שימוש תדיר במוצרי פלסטיק שונים העונים על הצרכים הייחודיים הדרושים. ככל שהתעשיות הצבאיות והביטחוניות ממשיכות להתפתח, סביר להניח שהזרקת פלסטיק לתבניות תמשיך למלא תפקיד קריטי בייצור מוצרים איכותיים.

2 צפייה בגלריה
הצוות של בלכמן מנס במפעל בהוד השרון
הצוות של בלכמן מנס במפעל בהוד השרון
הצוות של בלכמן מנס במפעל בהוד השרון
(צילום: בלכמן מנס)

ניר בלכמן סיכם: "הניסיון הרב שצברנו עם השנים בתחום הפלסטיק, האיכות הבלתי מתפשרת והפתרונות הטכנולוגיים המתקדמים, הם רק חלק מהגורמים שהופכים אותנו לשותפים אידאליים לתעשיות הביטחוניות בישראל. כמו כן, יש לנו את הסיווג הביטחוני הדרוש ואנחנו מייצרים אצלנו את המוצרים המוזמנים על ידי התעשיות הביטחוניות בישראל. כך נמנעת זליגה של סודות ביטחוניים על ידי חברות ישראליות שמייצרות בסין ובמדינות אחרות".

מוגש מטעם: בלכמן מנס