גוש בשד - מהו בעצם?
גוש בשד הוא בעצם מצב בו רקמה כלשהי בשד גדלה. ייתכן כי מדובר בגידול ממאיר (סרטני), אך במקרים רבים מדובר בכלל בגידול שפירי, שהוא אינו סרטני ובהתאם לכך, ברוב המקרים הוא כלל לא יהיה מסוכן. לפני שאתן פונות לבדיקה וטיפול אצל כירורג שד מומלץ, חשוב מאוד להדגיש כי אין צורה חד משמעית של גידול סרטני בשד. כך למעשה, לעיתים מחלות סרטניות של השד עשויות להיווצר מבלי שכלל היה קודם גוש מוגדר אותו ניתן להרגיש, ואילו ברוב המקרים בכלל מגלים את הגוש רק אחרי שהבחנו בתסמינים נוספים - כאבים, אדמויות, שינוי בצורת הפיטמה וכדומה.

1 צפייה בגלריה
כך תדעו אם זה דורש בדיקה אצל רופא
כך תדעו אם זה דורש בדיקה אצל רופא
כך תדעו אם זה דורש בדיקה אצל רופא
(צילום: FREEPIK)

גוש בשד - האם בהכרח מדובר בסרטן?
חשוב מאוד לציין כי מבנה השד עשוי להשתנות לאורך חיי האישה מספר פעמים, וכמובן שהוא גם מושפע מאוד משינויים הורמונליים. תקופת המחזור החודשי, תקופות של הריון והנקה ועוד - כל אלו בהחלט עשויים להשפיע על מבנה ומראה השד. כחלק מאותם שינויים טבעיים, לעיתים ייתכנו מצבים בהם השתנתנה מעט רקמת השד, ואילו נרגיש זאת בתור "גוש". שינויים אלו הם די שכיחים, והם כלל לא מצביעים על סרטן. עם זאת, חשוב מאוד להדגיש כי בכל פעם שהרגשנו גוש בשד עלינו להתייחס לעניין ברצינות ולהגיע בהקדם לבדיקה.
הרגשתי גוש בשד, מה עליי לעשות?
במידה והבחנת בתחושה של גוש בשד, הדבר הראשון שאת צריכה לעשות - הוא להרגיע את עצמך. יכול להיות כי בכלל מדובר במצב תקין לגמרי. לאחר מכן, חשוב להגיע לבדיקה אצל רופא. חשוב לזכור כי סרטן השד זהו סוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים, וכמו שאר הסוגים - גם כאן גילוי מוקדם עשוי להיות בעל משמעות אדירה מבחינת יכולת השליטה במחלה ודרכי ההתמודדות איתה.
בדיקות נחוצות נוספות
לפני שתגיעו לבדיקה אצל כירורג שד מומלץ , חשוב לדעת כי לא תמיד בדיקת מומחה תוכל לזהות באופן חד משמעי כי מדובר בגוש שהוא סרטני ואינו שפירי. בהתאם לכך, יתכן כי יהיה צורך לבצע בדיקות נוספות, כמו למשל בדיקת ממוגרפיה, בדיקת MRI, בדיקת אולטרסאונד לשד ועוד. כמו כן, במידת הצורך, יתכן כי הרופא המטפל יבקש מכן לבצע דגימה של חלק מרקמת השד - מדובר בעצם בבדיקת ביופסיית שד. בימינו זו גם הדרך בה מבצעים את הבחנה הסופית של גוש סרטני או שפירי.


מוגש מטעם: פרופסור משה פפא