לעתים, תאונת אופניים שנחשבת "קלה" תכלול מספר מכות יבשות ושפשופים בעור, אולם במרבית המקרים – מדובר בתאונות עם פציעות ופגיעות קשות שמותירות נכות בנפגע, ובמקרים קשים יותר – אף מביאות למותו של הנפגע (הרוכב).
האם כל תאונת אופניים היא בהכרח תאונת דרכים?
ככלל, לא כל תאונת אופניים תיחשב בהכרח לתאונות דרכים. הגורם ה"מכריע" בשאלה זו הוא מי הגורם המעורב הנוסף בתאונה, כלומר: במידה שבתאונת הדרכים עם רוכב האופניים מעורב רכב מנועי – אזי תיחשב תאונה זו לתאונת דרכים (רכב מנועי לעניין זה כולל, בין היתר: מכונית, משאית, רכבת, אוטובוס, אופנוע ועוד). בהמשך לכך, במקרה בו המעורב הנוסף בתאונה אינו נמנה על כלי הרכב המנועיים – אזי התאונה לא תיחשב לתאונת דרכים, בהתאם ללשון החוק (למשל: תאונת אופניים בה נתקל רוכב אופניים אחד עם רוכב אופניים שני).
1 צפייה בגלריה
עו"ד תומר בכר
עו"ד תומר בכר
עו"ד תומר בכר
(צילום: תומר תומס)

מה לגבי אופניים חשמליים?
השימוש באופניים חשמליים גדל באחוזים גדולים מאוד במהלך השנים האחרונות. זוהי ללא ספק, חלופה ידידותית לסביבה וחסכונית יותר, בהשוואה לעלויות של קטנועים ואופנועים, ובטח ובטח בהשוואה למכונית ולכלי רכב גדולים יותר.
כחלק מהעלייה הדרסטית בשימוש באופניים חשמליים- כך עולה גם בעקביות מספר תאונות הדרכים בהן מעורבים אופניים. לעניין זה, האופניים והקורקינטים החשמליים אינם נחשבים לפי החוק בישראל ככלי רכב מנועי ומשכך, אין חובה מוסדרת לבטח אופניים או אופניים חשמליים. לכן, אנו חוזרים לנקודת המוצא ומדגישים כי בכל הנוגע לתאונות אופניים – חשוב מאוד לבדוק ולברר מי הגורם לתאונה ומי מעורב בה, שכן בהתאם לכך ניתן יהיה לשייך את התאונה בהתאם למבחני החקיקה והפסיקה השונים.
מה אם נפגע רוכב האופניים בעת נסיעתו לעבודה?
כאשר רוכב אופניים נפגע בעת נסיעתו אל מקום עבודתו (או בדרך חזור ממקום עבודתו) – תיחשב תאונה זו כתאונת עבודה לכל דבר ועניין. כמובן, שהחוק מעמיד מבחני עזר נוספים לקביעה זו בפני המוסד לביטוח לאומי, אך לשם כך ראוי לבחון כל מקרה לגופו, בהתאם לנסיבות הספציפיות.
ככלל, המוסד לביטוח לאומי הוא הגורם העיקרי ממנו אנו נתבע את הפיצוי לקרות התאונה (במידה ואכן הוכרה כתאונת עבודה ע"י המל"ל), אך ישנם מקרים בהם המוסד לביטוח לאומי הוא לא הגורם היחיד אותו אנו נתבע.
במקרים מסוימים, כמו במקרה בו התאונה התרחשה בין רכב מסוג מכונית לבין אופניים, יהיה גם מקום לתבוע את חברת ביטוח החובה של המכונית, אולם חשוב לשים לב שאין הדבר מקנה פיצוי כפול, אלא יהיה ניכוי מסוים של הסכומים, בהתאם לנסיבות הפרטניות כמובן.
מה אם נפגע רוכב האופניים בתאונה עצמית?
ככל שנפגע רוכב אופניים בתאונה עצמית שנגרמה מחוסר זהירות בלעדי שלו – אין לו על מי להלין, אלא על עצמו. אולם, במקרה בו התאונה נגרמה כתוצאה ממפגע בכביש או בדרך נסיעתו – הוא יוכל לתבוע את הרשות המקומית בה התרחשה התאונה.
מקרה אפשרי נוסף הוא ככל שניתן יהיה להוכיח כי הפגיעה של הרוכב התרחשה כתוצאה מפגם כלשהו בייצור האופניים – או אז ניתן יהיה לתבוע את היצרן של האופניים ו/או את החנות שמכרה לרוכב את האופניים, שוב – אך ורק במידה ויוכח פגם כלשהו באופניים.
לסיכום: בכל מקרה בו נפגעתם בעת רכיבה על אופניים – יש לבדוק את הנסיבות באופן ספציפי ולברר כיצד יש לסווג את המקרה. זאת כדי לפעול לאחר מכן, באופן מקצועי למיצוי זכויותיכם בצורה הטובה ביותר עבורכם.
זאת כמובן ללא קשר לכך שיש להישמע להוראות הבטיחות ולנהוג בזהירות משנה, בטח ובטח כאשר אתם רוכבים על אופניים ולמעשה, חשופים באופן מלא לפגיעות גוף קשות (באופניים אין כריות אוויר או שלל מיגונים שקיימים במכונית למשל).
על כן, נאחל לכם רכיבה רכיבה נעימה, שתסעו ותרכבו בדרכים טובות ואם כבר אירעה לכם תאונת אופניים, חלילה – אל תהססו לפנות אלינו לייעוץ משפטי פרטני ומקצועי.
*הכותב, עורך דין תומר בכר , בעל משרד המייצג נפגעי תאונות דרכים למעלה מ-20 שנה. משרד עורכי הדין תומר בכר מדורג בין המובילים בתחומו בדירוג BDI היוקרתי.


מוגש מטעם: עו"ד תומר בכר