בסביבה תזזיתית זו, ניהול סיכונים מקצועי הופך להיות לא רק כלי חשוב, אלא מצפן קריטי להובלת הארגון אל עבר ההצלחה. אחריות הדירקטורים בניהול סיכונים היא חיונית להבטחת המשך קיומה וצמיחתה של החברה. הדירקטוריון, שנבחר על ידי בעלי המניות ופועל בשמם, מחויב לפעולות שמטרתן להבטיח את האינטרסים הטובים ביותר של החברה ובעלי המניות. חלק מהאחריות הזו כוללת ניהול יעיל של סיכונים, אשר מקנה לחברה הגנה מפני תרחישים שליליים ומאפשרת לה לנצל הזדמנויות בזמן שממזערת חשיפה לסיכונים.
לצערנו, ההיסטוריה העסקית רצופה בדוגמאות מצערות של חברות אשר ניהול הסיכונים הלקוי שלהן הוביל לנזקים עצומים, ואף לקריסה מוחלטת. מקרים כגון התמוטטותן של ענקיות פיננסיות, פרשיות רמאות חשבונאית, ואפילו חשיפה מוגזמת לשווקים פיננסיים לא יציבים - כל אלו הם עדות לכך שניהול סיכונים רשלני עלול להוביל לאסון.

1 צפייה בגלריה
רכישת כלים להתמודדות עם סיכונים
רכישת כלים להתמודדות עם סיכונים
רכישת כלים להתמודדות עם סיכונים
(צילום: FREEPIK)

דוגמה בולטת היא פרשת "אנרון": ענקית האנרגיה האמריקאית, שהייתה בשיאה אחת החברות הגדולות והמצליחות בעולם, קרסה בשנת 2001 תחת כובד משקלן של חובות עצומים. התברר כי אנרון נהגה לאורך שנים להשתמש בשיטות חשבונאיות מפוקפקות ובהסתרת חובות, תוך הטעיית המשקיעים והציבור. ניהול סיכונים לקוי, הן ברמה הפיננסית והן ברמה התאגידית, תרם רבות לקריסתה של החברה, והותיר אחריו אלפי עובדים מובטלים ומשקיעים מרוששים.
מקרים כמו אלו מדגישים את החשיבות הרבה של ניהול סיכונים יסודי ומקצועי. דירקטוריון וחברה שאינם מודעים לסיכונים הפוטנציאליים העומדים בפניהם, או שאינם נוקטים בצעדים מתאימים למיגורם, נוטלים סיכון עצום שעלול להוביל להשלכות הרסניות.
לכן, ניהול סיכונים יעיל אינו מותרות, אלא הכרח: הוא מהווה אבן יסוד בהבטחת יציבותה וצמיחתה של כל חברה בעולם עסקי תחרותי ומורכב. על ידי זיהוי, ניתוח והערכה של כלל הסיכונים, תוך בניית תוכניות פעולה להתמודדות איתם, ניתן להפחית משמעותית את הסיכוי להיתקל בבעיות חמורות ולשמור על החברה איתנה לאורך זמן.
בעבר, תפקיד הדירקטור היה נחלתם של אנשי עסקים ותיקים בלבד, אך כיום ההבנה היא כי נדרשת הכנה מקצועית ספציפית לתפקיד זה. מוסדות אקדמיים רבים מציעים כיום קורס דירקטורים מקיף, אשר מקנה למשתתפיו את הכלים והידע הנחוצים להם כדי להתמודד עם האתגרים והאחריות הרבה המוטלת על כתפיהם. קורסים אלו מלמדים כיצד לנתח מצב כלכלי, לנהל סיכונים, לבצע בקרה אפקטיבית על ההנהלה, להבין את הרגולציה העסקית הרלוונטית ועוד. לכן, בעידן מורכב זה, לא די רק ברצון טוב וניסיון עסקי כללי כדי לכהן כדירקטור. השתתפות בקורס ייעודי היא דרך מצוינת להתמקצע בתפקיד, לצבור ידע רלוונטי ולייצר רשת קשרים עם עמיתים מהתחום. כך, יוכלו דירקטורים חדשים להגיע מוכנים יותר ולמלא את תפקידם בצורה מיטבית, לטובת החברה ולטובת בעלי המניות.
דירקטורים יכולים וצריכים להשתמש בכלים וטכניקות שונות כדי לפקח על ניהול סיכונים בחברה. זה כולל פיתוח ויישום של מדיניות ניהול סיכונים מקיפה, הכוללת זיהוי, ניתוח, ניטור ושליטה בסיכונים. כמו כן, חשוב שיהיה שימוש במודלים פיננסיים לניתוח סיכונים והערכת השפעתם על החברה, ובדיקת תרחישים שונים למצבי קיצון. ניהול סיכונים יעיל דורש גם תקשורת פנים ארגונית אפקטיבית, שבה כל חלקי הארגון מעורבים ומודעים למדיניות הסיכונים ולאופן ההתמודדות עימם.
עוד כלי חיוני בידי הדירקטוריון הוא יצירת ועדת ביקורת או ועדה לניהול סיכונים, שתפקח ותבקר באופן קבוע את תהליכי ניהול הסיכונים בחברה. הוועדה צריכה להיות מורכבת מדירקטורים בעלי ניסיון וידע בתחומים הרלוונטיים, כדי להבטיח פיקוח יעיל ומקצועי.
התפקיד של דירקטורים בניהול סיכונים הוא מרכזי וחיוני. דרך ניהול סיכונים מקיף ומושכל, דירקטוריון יכול להבטיח את הגנת האינטרסים של החברה ובעלי המניות ולסייע בהנעת החברה קדימה לעבר הצלחה וצמיחה בטוחה ומתוכננת. בעולם עסקי תחרותי ודינמי, ניהול סיכונים מקצועי בידי הדירקטוריון הפך להיות עוגן הצלחתה של כל חברה. דירקטורים שממלאים את תפקידם באופן אקטיבי, מבינים את הסביבה העסקית המשתנה, ומיישמים אסטרטגיית ניהול סיכונים יעילה, תורמים לא רק להגנה על נכסי החברה מפני תרחישים שליליים אלא גם לפתיחת דלתות אל עבר הזדמנויות צמיחה חדשות.


מוגש מטעם FORE אוניברסיטת רייכמן