מה זה בית בד? בגרסתו הקדומה, הייתה בבית הבד קורת עץ (בד) אופקית - אשר שימשה בתור זרוע שהניעה את סחיטת הזיתים. "בית בד זה מקום בו עוצרים את השמן. לעצור את השמן, במילים פשוטות - זה להוציא השמן מהזית", סיפרה לנו נילי, ממנהלות "שמנא" - בית בד בוטיק במושב חגור.
בית בד: עצירת שמן ללא שימוש במים
למה החלטנו לפנות דווקא למומחים של שמנא לצורך ביצוע כתבה זו? מפני שמדובר על "שמנא" - בית בד בוטיק במושב חגור. מהיחידים בישראל בו במהלך עצירת שמן הזית לא נעשה שימוש במים בכלל. "בתי הבד התעשייתיים משתמשים במים. המכונות שלהם לא יכולות להפיק את השמן בצורה אחרת. המים שוטפים פוליפנולים ואנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון) חיוניים מסיסים במים. זה גם גורם לזיהום מי התהום", סיפרה נילי.
1 צפייה בגלריה
מסיק זיתים
מסיק זיתים
מסיק זיתים
(צילום: יח"צ)
"שליטה בכל הליך הייצור"
בשמנא מספרים על ייחוד נוסף של בית הבד שלהם, הממוקם במושב חגור, "אנחנו למעשה שולטים בכל תהליך הייצור. יש לנו כ-200 דונמים של כרמים. אנחנו שולטים בנטיעות, מה שמאפשר לנו לנטוע את העצים המתאימים ביותר להפקת שמן זית איכותי ומגוון ולהפיק סוגים שונים של שמנים. המסיק הוא שלנו ולא של חברה חיצונית, המנערת שלנו ובית הבד שלנו". נילי מציינת כי השליטה בכל מערך הייצור מאפשרת ל"שמנא" להחזיק בית בד בוטיק, שמייצר שמן זית איכותי.
"אחרי המסיק - אסור שהזיתים יעמדו הרבה זמן"
"אנחנו יוצאים בבוקר לכרם למסוק זיתים וחוזרים בערב עם דולבים מלאים שמגיעים ישירות אל פס הייצור. גג ביום שאחרי. אם הזיתים עומדים הרבה זמן הם תוססים והחומציות בהם גדלה. אנחנו דואגים שזה לא יקרה", הסבירה נילי.
הפקת שמן ללא חימום
עוד ציינה כי בבית הבד של "שמנא", "אנחנו לא מחממים את השמן. אמנם זה גורם להפיק פחות שמן, אבל באיכות גבוהה יותר. אצלנו הערכים של השמן לא נפגעים. מכאן נובעת האיכות הגבוהה של שמן הזית, לכן מגיעים אלינו מכל קצות הארץ".
למה הקמתם בית בד?
"בעבר גידלנו עופות במשק החקלאי. בשנות ה-80 החקלאות פשטה רגל. חיפשנו משהו חקלאי-מודרני שניתן להתפרנס ממנו. הבטנו ימינה ושמאלה וראינו שבמרכז הארץ אין בתי בד. בארץ ישראל רוב בתי הבד היו בגליל - ורבים מהם לא היו בתי בד מודרניים", הסבירו בשמנא.
בית בד ישירות מאיטליה
"בהתחלה היה לנו בית בד קטן - שייצר כ-120 ק"ג בשעה. מכרנו אותו וקנינו את בית הבד הנוכחי ישירות מאיטליה, בית בד ייחודי בישראל העובד בשיטת הסחיטה היחידה ללא שימוש במים בתהליך הייצור בהספק של טון וחצי זיתים בשעה".
פעילויות בבית הבד "שמנא"
"'שמנא' זה עסק משפחתי. מעבר לעצירת השמן אנחנו עושים פעילות מדהימה למשפחות בכרם - ומאפשרים לאנשים לחוות מסיק ידני כמו שעשו אבותינו בימי קדם - יחד עם מסיק מודרני עם באמצעות מנערת. אנחנו מאפשרים להם לסובב את האבן ולעצור שמן כמו שעצרו אבותינו".
"בנוסף, מי שמגיע יזכה לחוויה שכוללת: סדנא לכבישה והכנת זיתים לאכילה, הסבר על פס הייצור, על התהליך ועל העצירה. מדובר על פעילות מדהימה של שעה וחצי. אני אומרת 'מדהימה'. הראיה לכך היא שאנשים חוזרים - ומביאים איתם משפחה מורחבת וחברים. גם גנים ובתי ספר מגיעים, ואף אוטובוסים של תיירים", ציינה נילי.
גם לכם הכתבה הזאת עשתה חשק לשמן זית איכותי? מוזמנים להיכנס לאתר של שמנא, לרכוש ולהנות.