הגורמים המובילים להתפרצות סרטן כליה
הגורמים המדויקים להתפרצות סרטן כליה אינם ידועים במאת האחוזים, אך זוהו לאורך השנים מספר גורמי סיכון אותם כדאי להכיר, שכן כך ניתן לשאוף לגילוי מוקדם ככל האפשר ומתן טיפול מדויק ומקצועי:
• עישון לטווח ארוך בולט במיוחד, כאשר הכימיקלים בסיגריות עלולים לגרום להיווצרות מוטציות בתאי הכליה. חשוב לציין שחשיפה לחומרים מסוכנים אחרים כגון אסבסט לאורך זמן, מגבירה גם היא את הסיכון להתפרצות המחלה.
• משקל יתר הוא גורם סיכון נוסף, כאשר עודף משקל עלול להוביל לשינויים הורמונליים המקדמים התפרצות סרטנית.
• לחץ דם גבוה, בין אם כגורם סיכון עצמאי ובין אם קשור לשימוש בתרופות, נקשר להתפרצות סרטן כליות.
• נטיות גנטיות ממלאות גם הן תפקיד, כאשר מצבים תורשתיים מסוימים מעלים את הסיכון.
• היחלשות הכליות בשל מצבים רפואיים אחרים ו\או גיל, עלולה גם היא להוביל להתפרצות סרטן.

1 צפייה בגלריה
סרטן כליה
סרטן כליה
סרטן כליה
(צילום: pixabay)

מה הן אפשרויות הטיפול?
הגישה לטיפול במחלת סרטן כליה תלויה בשלב המחלה ובמצב הבריאותי הכללי של המטופל. ניתוח הוא לעתים קרובות הטיפול הראשוני, הכולל כריתה חלקית של הכליה בהתאם למיקומו של הגידול, או הסרת הכלייה כולה.
למועמדים שאינם מתאימים לניתוח או למקרים של סרטן מתקדם, טיפול ממוקד יכול לעכב את צמיחת תאי הסרטן על ידי חסימת מסלולים בגוף להתפרצות הסרטן. באופן דומה, אימונותרפיה עוזרת למערכת החיסון לזהות ולהילחם בתאי הסרטן ביעילות רבה יותר. טיפולים אלה יוכלו לסייע במצבים בהם הסרטן התפשט אל מעבר לכליה כך שניתוח יורד מהפרק.
טיפול בקרינה הידוע כיעיל נגד סרטן כליה יסייע להקלה על תסמיני המחלה בשלב מאוחר. יתר על כן חשוב לציין, כי גם בימים אלו נערכים ניסויים קליניים במטרה לחקור טיפולים חדשים ושילובי תרופות יעילים, ומציעים תקווה להתקדמות נוספת בדרכי הטיפול בסרטן הכליות.
חשוב לציין כי כל אפשרות טיפול נושאת עמה סיכונים ותופעות לוואי פוטנציאליות, כך שחשוב לשקול היטב את כל האופציות, לנהוג בשקיפות הן מצד הרופא והן מצד המטופל ולהגיע למסקנות אשר טומנות בחובן מינימום סבל ומקסימום הצלחה.
האם אפשר לחיות רק עם כליה אחת?
זו שאלת השאלות, שהתשובה עליה היא כן! כליה אחת תהיה מסוגלת לבצע תפקידה בהצלחה לרוב, וגם את תפקיד הכליה השנייה. הרי אנחנו יודעים שישנם אנשים שנולדים עם כליה אחת מתפקדת, אחרים שתורמים את הכליה שלהם ועוד. עם זאת, כפי שמסביר פרופ' עמוס נאמן – מומחה לאורולוגיה במרכז הרפואי מאיר בכפ"ס, לאחר ניתוח הסרה בשל סרטן כליה על האדם להיות קשוב יותר לגופו כדי ללמוד לחיות עם המצב החדש.

מוגש מטעם doctoramos