עם הכניסה לגיל השלישי והשינויים הפיזיים והרגשיים שבאים בעקבותיו, לא פעם עולה ההתלבטות בנוגע למעבר לדיון מוגן. על אף שאוכלוסיית האזרחים הוותיקים מהווה כ-10% מכלל האוכלוסייה הישראלית (על פי הלמ"ס נכון לשנת 2023), רק אחוזים בודדים ממנה חיים בדיור המוגן. הסיבות לכך מגוונות, אך נובעות בחלקן גם מהסברה כי לדיור מוגן מגיעים רק כאשר חולים או זקוקים לעזרה סיעודית. למעשה קיימות סיבות נוספות שבגללן כדאי לשקול מעבר לדיור מוגן, שאותן נציג בכתבה.
מה זה דיור מוגן?
בטרם נצלול אל הסיבות העיקריות למעבר לדיון מוגן, חשוב להבין מה המשמעות של דיור מוגן בישראל ומה השירותים שמסגרת כזו מציעה. דיור מוגן הוא מרכז מגורים המיועד לבני הגיל השלישי העצמאיים, באופן מלא או חלקי, אך אינם זקוקים לשירותים סיעודיים. למעשה, זהו מרכז אשר מספק מענה לבני גיל הזהב במגוון היבטים – רווחה, חברה, פנאי ובריאות. בין אם מדובר בדיור מוגן יוקרתי ובין אם בדיור מוגן ממשלתי, המסגרת הכללית של דיור מוגן מהווה סביבה קהילתית עבור בני גיל הזהב, והיא נעה על התפר שבין תמיכה וסיוע לבין עצמאות מלאה.

1 צפייה בגלריה
 דיור מוגן
 דיור מוגן
דיור מוגן
( צילום: Shutterstock)

רוב בתי הדיור המוגן ברחבי הארץ מציעים אורח חיים מיטיב המותאם לגיל השלישי, שכולל ארוחות מזינות, תחזוקת משק בית, חיי פנאי, שמירה וביטחון ולעיתים גם סיוע הכרוך בטיפול רפואי חלקי. ישנם בתי דיור מוגן, כמו זה של עזריאלי פאלאס בתל אביב, שמציעים חיי תרבות עשירים במיוחד, כמו טיולים בלב העיר ויציאה להצגות וקונצרטים.
מתי כדאי לשקול את המעבר לדיור מוגן?
המעבר לדיור מוגן טומן בחובו לא רק הכנה רגשית משמעותית, אלא גם טיימינג נכון. על מנת לענות על השאלה מתי כדאי לשקול את המעבר לדיור מוגן, נמנה 5 סיבות מרכזיות (או נסיבות) שממחישות את היתרונות הרבים שדיור מוגן מציע לאורח החיים בעת הכניסה לגיל השלישי:
1. מצב בריאותי
כפי שציינו קודם, דיור מוגן מיועד בעיקר לבני גיל הזהב שהינם מתפקדים בשגרה עצמאית באופן מלא או חלקי. במקרים בהם יש צורך בהשגחה רפואית צמודה או קושי מסוים בביצוע מטלות יומיומיות, כגון היגיינה, התלבשות, תזכורת לנטילת תרופות או משק בית, דיור מוגן מציע את המענה המקצועי כך שבכל מקרה חריג או פשוט – יש מעין ״עין מתבוננת״ מהימנה לכל צרה.
2. קהילה חברתית
על פי סקר שערך משרד הרווחה ב-2022, כ-27% מהאזרחים הוותיקים בישראל אינם נוטלים חלק בפעילויות חברתיות, וכ-16% לא נמצאים בקשר פרונטלי עם אף אדם במהלך היום. החיים בדיור המוגן מציעים רשת חברתית בטוחה ומגוונת עבור בני הגיל השלישי, במיוחד עבור אלו אשר חיים לבדם. דיור מוגן הוא בראש ובראשונה פתרון לתחושות הבדידות המתלוות לעיתים קרובות לשלבי החיים של הגיל השלישי, דרך פעילויות פנאי מגוונות ביותר ומפגשים עם קבוצת השווים.
3. נוחות חיים
כאשר עוברים לדיור מוגן, כל הצרכים והסידורים הנדרשים בחיי היום-יום, זוכים למענה במקום אחד, המרכז את כלל השירותים. החל משירותי הסעדה, ניקיון ועד חדרי הכושר, החוגים והפעילויות, דיור מוגן מציע נוחות מקסימלית עבור בני גיל הזהב ומתוך כך, שיפור משמעותי באיכות החיים. בנוסף לאפשרויות הפתוחות לכל קהילת הדיור המוגן, צוות הדיור המוגן נושא אחריות גם בתמיכה בסידורים אישיים שונים, המותאמים לצרכים של כל דייר ודיירת.
4. מניעת תאונות ודיור נגיש
בהשוואה לכלל האוכלוסייה, בני הגיל השלישי נוטים לסיכון גבוה ביותר להיות מעורבים בתאונה – בין אם בתוך הבית ובין אם מחוצה לו. הביטחון האישי של כל דייר ודיירת בדיור המוגן, נמצא במרכז החשיבות כאשר מדובר בדיור מוגן. על אף שמוצע אורח חיים עצמאי, בדיור המוגן יש צוות אשר זמין לסיוע ומיומן להגיב במהרה במקרי חירום, כאשר דייר חווה נפילה או בעיה בריאותית. כמו כן, סביבת המגורים בבתי הדיור היא נגישה ומותאמת, עם מתקנים מובנים אשר נועדו להקל על הדיירים ולתמוך בחיי העצמאות שלהם.
5. ביטחון
רובם המוחלט של מתחמי הדיור המוגן בישראל, מספקים שירותי שמירה ואבטחה עם מערכות כוח אדם וחירום לאורך כל היממה. צוות העובדים המלווה את הדיירים דואג לעטוף אותם בביטחון ובדאגה, וגם מתורגל בהתנהלות בטיחותית במצבי חירום. כך, דיור מוגן מספק שקט נפשי לדיירים ולבני משפחותיהם כאחד, בידיעה שהם בידיים בטוחות.
לסיכום
אם יש ירידה כלשהי באיכות החיים במגורים בבית, זו העת לשקול את המעבר לדיור מוגן. כפי שניתן להבין – כל הסיבות מובילות למעבר לדיור מוגן. לבני הגיל השלישי, אשר מביאים עימם מסע של חיים שלמים, יש פתרון ממשי על מנת להמשיך את המסע בדרך חדשה, חברתית ומטיבה.


מוגש מטעם עזריאלי פאלאס