מי את שן בינה?
שן בינה היא למעשה כינוי לשן הטוחנת השלישית שבפה שלנו. שן זו נוטה לבקוע בדרך כלל בין הגילים 18 ל-22 ובמקרים מסוימים גם בגילים מאוחרים יותר. שמה של השן ניתן לה בגלל מועד הבקיעה שלה שמגיע כאמור מיד לאחר תום התקופה המכונה 'גיל הטיפש-עשרה' ומכאן שהיא מגיעה כביכול, יחד עם הבינה.

1 צפייה בגלריה
עקירת שן בינה
עקירת שן בינה
עקירת שן בינה
(צילום: ArtPhoto_studio on Freepik)

על פי התאוריות המקובלות, לסתות האדם הצטמצמו לאורך השנים בגלל הפער המרקמי במזון אותו אנחנו צורכים. כלומר, מקורו של המזון העיקרי של בני האדם בעבר היה מן החי – מזון אשר קשה יותר ללעיסה ולנגיסה באופיו. אך מאז תחום המזון עבר לא מעט מהפכות והמזון העיקרי כיום הוא הרבה יותר מעובד ולכן רך ונוח ללעיסה הרבה יותר. גודל השיניים לעומת זאת, נותר בעינו.
שינוי זה גרם לשטח הלסת שלנו להיות קטן יותר בהתאם באופן אבולוציוני ולכן, בנוסף לשאר השיניים שנותרו באותו הגודל, שיני הבינה שפעם מצאו מקום לבקוע גם בגילים מאוחרים ללא בעיה, נתקלים היום בצפיפות שמגיעה עקב צמצום הלסת. כך למעשה שיני הבינה איבדו את ייעודן לאורך השנים והפכו כיום למיותרות ולמטרד לא קטן.

לאילו בעיות יכולות לגרום שיני הבינה?
שיני בינה יכולת למען האמת לגרום למגוון מכובד מאוד של בעיות שונות. הן יכולות לגרום לבעיות שיכולות להתפתח ולהחמיר והן יכולות לגרום לבעיות כבר בעת הופעתן.
הנה כמה מהמרכזיות שבהן:
• קושי בניקוי ובצחצוח – המיקום של שיני הבינה בסוף הפה, לעיתים מתחת לשיניים אחרות או מתחת ללחיים ואף הקרבה לבית הבליעה, מקשה מאוד על צחצוח שלהן.
• התפתחות מחלות – שיני הבינה עלולות להוביל למחלות כמו עששת ובעיקר דלקות חניכיים, שמתבטאות בנפיחות, כאבים, אדמומיות ועוד.
• שאריות מזון כלואות – בקיעה חלקית של שן הבינה עלולה להוביל להצטברות של שאריות מזון בקפל החניכיים שנוצר.
• שן בינה 'כלואה' – שן אשר מסיבות של חוסר מקום נשארה תקועה או כלואה בתוך הלסת, ולא הגיעה למצב של בקיעה. מצב זה עלול להוביל לפיתוח של ציסטות, גידולים ונזקים לשיניים סמוכות.
• צורך עתידי בטיפול אורתודנטי – שיני בינה עלולים להוביל לשיניים עקומות, כאלו שיצריכו טיפולים ליישור שיניים בעתיד.
• צורך עתידי בטיפול אורתוגנטי – שיני בינה עלולים להוביל לנזקים בחניכיים ובלסתות, מה שעלול להצריך טיפולים ליישור שיניים ולסתות בהמשך.
איך נדע לזהות את הופעתן של שיני בינה?
שיני בינה למרבה הצער, עלולות ברוב הפעמים לבשר לנו על הופעתן במגוון צורות אשר אף אחת מהן איננה נעימה במיוחד. כלומר, הזיהוי בהגעתה של שן בינה לחלל הפה שלנו, לעיתים עוד בטרם שבקעה, יגיע לרוב בעקבות כאבים שונים ותחושה של חוסר נוחות בלסתות או בפה שלנו.
בנוסף, בהרבה מקרים עלולה להתפתח דלקת חניכיים שתגרום לנפיחות בחניכיים וגם בלוטות הלימפה, נוטות להתפתח באזור הצוואר.
בכל מקרה של כאבים כאלה או אחרים, הדבר הנכון ביותר שתוכלו לעשות הוא לגשת לרופא השיניים או למומחה פה ולסת על מנת לאבחן את הבעיה במדויק ולהעניק את הטיפול הנדרש בהתאם.
האם צריך לעקור שן בינה בכל מקרה?
לרוב, שיני בינה מהוות מטרד לא קטן ובמקרים אלו בדרך כלל לא יהיה מנוס מעקירה.
בנוסף, נוכל להגדיר את הצורך בעקירת שן בינה כאשר השן בוקעת בצורה לא תקינה או במנח לא תקין. נוכל להתייחס לצורך המוחלט בעקירה על פי הסימנים הבאים:
• שן בינה שדוחפת את השיניים הסמוכות לכיוון שונה מצמיחתן הטבעית.
• שן בינה אשר נדחקת אל שורשי השן הסמוכה או אל הכותרת שלה ופוגעת בה.
• שן בינה שכבר בבקיעתה ניתן לראות שאין מרווח לכותרת שלה.
מה כולל התהליך של עקירת שיני בינה?
עקירת שיני בינה היא פעולה ניתוחית אשר מצריכה הרדמה מקומית או הרדמה מלאה.
בדומה לטיפולי שיניים אחרים, מומלץ לבצע עקירת שן בינה רק אצל מומחה פה ולסת ובמקום מוכר ומקצועי.
ניתן לחלק את עקירת שיני הבינה ל-2 פעולות אשר שונות בעיקר במורכבותן. במקרה הראשון ובמידה ושן הבינה כבר בקעה, עקירה זו תהיה דומה לעקירת שן רגילה. כלומר, הרדמה מקומית בשילוב של 'גז צחוק' במידת הצורך, הליך ניתוחי שאורכו כ-30 דקות ולאחריו משתחררים כבר הביתה לאחר התאוששות קצרה.
במקרה השני ובמידה והשן כלואה או שאיננה הצליחה לבקוע מסיבה כלשהי, יהיה צורך בפעולה מורכבת מעט יותר של עקירה כירורגית. המשמעות בפועל היא עקירה תחת הרדמה מלאה, חשיפה של האזור הרלוונטי על ידי חיתוך ברקמה, עקירה עדינה של השן הבעייתית כולל השורשים שלה ותפירה של המקום. במקרים רבים מומלץ גם להניח פלזמה עשירה בפיברין לזירוז של תהליך ההחלמה והריפוי.

האם קיימים סיכונים וסיבוכים לתהליך?
מלבד הכאבים שיופיעו בתחילת תקופת ההחלמה לאחר הניתוח, הנפיחות והאדמומיות, ישנם גם סיבוכים נוספים אשר עלולים להתפתח.
למשל, קושי בפתיחת הפה, שינוי בתחושה בלשון ובפה או שינויים תחושתיים נוספים בחלל הפה.
לרוב, תופעות לוואי אלו חולפות לאחר תקופה מסוימת ועם זאת, רצוי תמיד לבצע טיפולים אלו אצל רופאים מומחים ומקצועיים על מנת להפחית את הסיכוי לסיבוכים עד כמה שניתן.
על תקופת ההחלמה מהעקירה
תקופת ההחלמה תלויה כמובן באופי הטיפול ולכן במקרה של עקירת שן בינה במצב הפשוט יותר, זה המצריך הרדמה מקומית בלבד, ניתן לחזור הביתה ולשגרה מלאה כבר בתום הטיפול, בליווי של כאבים קלים שיחלפו לאחר יום או יומיים בלבד.
במקרה של עקירת שן בינה כירורגית המצריכה הרדמה מלאה, תקופת ההחלמה תהיה מעט קשה וארוכה יותר. היא צפויה לארוך בין שבוע ל-10 ימים בהן לרוב בימים הראשונים, יכולים להופיע דימומים, כאבים, נפיחות וכדומה, אך כל אלו צפויים לחלוף כבר לאחר מספר ימים בודדים.
איך בוחרים מקום מקצועי לעקירת שיני בינה
עקירת שיני בינה כמו כל הליך כירורגי כזה או אחר, מצריכה זוג ידיים מקצועיות ומנוסות אשר מוקפות בצוות מנוסה לא פחות. כמובן, שטיפול כמו עקירת שיניים מומלץ לעשות אך ורק אצל מומחה פה ולסת ובמקום מוכר מומלץ מרכז כירורגי חדשני.
במרכז הכירורגי שוורץ-ארד תוכלו למצוא את מיטב המומחים ואנשי המקצוע מהתחום, כמו גם חוויית לקוח שלא דומה למקומות אחרים, שירות אישי וסבלני, דגש רב על בטיחות, מכשירים מהשורה הראשונה של הטכנולוגיה וליווי אישי לכל אורך התהליך.
עקירת שן בינה היא נושא בו לזמן יש גורם מכריע. לכן כבר בשלב בו אתם מרגישים כאבים במקומות הרלוונטיים בחלל הפה ורוצים לבדוק בדיוק מה הולך שם ואפילו למנוע סיבוכים עתידיים – עליכם להגיע למרכז הכירורגי שוורץ-ארד, שם תישלחו לביצוע צילום פנורמי (צילום רנטגן דו-מימדי) שלאחריו ניתן יהיה לאבחן מה הוא בדיוק אופן הטיפול הרצוי.

מוגש מטעם: שוורץ-ארד