ההבדל בין כירורגית ובין כירורגית שד
כירורגית שד היא קודם כל אשת המקצוע הראשונה שפוגשת האישה. תפקידה לבצע בדיקות ואבחונים שגרתיים ולרוב, היא זו שגם תבחין בכך שמשהו אינו כשורה, תזהה קיומו של גידול ותמליץ למטופלת על המשך טיפול. על כן, חשוב להבדיל בין כירורגית ובין כזו שעברה השתלמות והתמחות ספציפית בשד.

1 צפייה בגלריה
כירורגית שד
כירורגית שד
כירורגית שד
(צילום: pixabay)

אפשר לומר שביכולתה של כירורגית השד בעצם ללוות המטופלת בכל השלבים:
• בדיקות שגרתיות – כירורג שד מבצע בדיקות גופניות קפדניות של השדיים, בלוטות הלימפה ואזורים רלוונטיים אחרים, תוך חיפוש גושים, שינויים בעור וכל סימן מחשיד אחר.
• אבחון - לאחר בדיקה גופנית, הכירורגית עשויה לשלוח את המטופלת לבדיקות נוספות, כגון אולטרסאונד, ממוגרפיה או ביופסיה, כדי להסיר את החשד שעלה במהלך הבדיקה השגרתית או להתחיל טיפול, בהתאם לתוצאה.
• טיפול - בהתאם לתוצאת האבחון, יומלץ על תוכנית טיפול מתאימה. ייתכן שתכלול טיפול תרופתי, הקרנות, כימותרפיה, או ניתוח.
• ניתוחים – במידת הצורך, כירורג שד מבצע גם ניתוחי שדיים.
• ייעוץ – בסופו של דבר ומעל הכל, כירורגית שד מציעה ייעוץ ותמיכה רגשית לאורך כל תהליך הטיפול, החל מהאבחון ועד להחלמה.
בדיקה עצמאית
מומלץ לנשים לבצע בדיקות עצמאיות גם בבית כאשר מתאפשר. כדי לעשות זאת, יש למשש את השד מעצם הבריח, הפטמה והאזור הנמתח לבית השחי – בתנועות ספיראליות ולחיצות במטרה לחפש גושים בשד, בייחוד כאלו אשר לא היו שם לפני כן. במידה ומורגשים גושים חדשים, שינויים בעוד כגון כיווץ או אדמומיות, מופיעות הפרשות מהפטמה ומורגשים כאבים עזים, זה הזמן לפנות לכירורגית שד מקצועית ולבצע בדיקה.
מה עליך לדעת לפני הבדיקה?
כמטופלת, דעי כי את זכאית לשמירה על פרטיותך במעמד הבדיקה. על הרופאה לעשות הכל כדי לשמור על כבודך בכל שלב של הבדיקה – ללא שיפוטיות וזלזול. בנוסף, את זכאית להיכנס עם מלווה לכל בדיקה ולכל אורך הבדיקה, ולבחור כמובן מי תלווה אותך.
תשומת לב מרבית יכולה להציל חיים
לא בכדי עלתה המודעות לגבי החשיבות הרבה של בדיקות מקדימות ותשומת לב כללית לבריאות השד. מדובר במחלה השכיחה ביותר במערב כיום – על אף שמצד שני גם טכנולוגיות הטיפול השתפרו פלאים.
כדי למנוע התפרצות, הקפידי לבדוק את עצמך מידי תקופה, אפילו במהלך המקלחת. 'על הדרך'. עם הזמן תראי שאת לומדת להכיר את השדיים שלך ולזהות מתי הכל תקין, ומתי חלילה לא. במקרה זה, יש לקבוע תור במהירות אצל כירורגית שד מקצועית ומומלצת לאבחון נוסף, והמלצות להמשך במקרה הצורך.

מוגש מטעם: pekernir