לאחרונה השלימה אלקטרה התקנה של מתקן החנייה הרובוטי הגדול בישראל, עם קרוב ל- 200 מקומות חנייה בפרויקט SOKOLOVE 37 בהרצליה של קבוצת יוסי אביב. מדובר על פרויקט ייחודי המהווה פריצת דרך בתחום מתקני החנייה הרובוטים בישראל.
מגדל SOKOLOVE 37 ממוקם בלב הרצליה עם עיצוב יוקרתי, סטייל ואווירה של חו״ל, קצת שונה מהנוף המוכר בארץ. בפרויקט תמצאו את כל הפסיליטיז הקיימים במגדלי יוקרה, לצד עיצוב בהשראת מלונות הבוטיק הנחשבים בעולם. עניין החניון במגדל היוקרתי היווה אתגר גדול ליזמי הפרויקט, אשר חיפשו פתרון שיאפשר להם לקבל לפחות 200 מקומות חנייה על שטח קטן יחסית – 1,000 מ״ר. אלקטרה פתרונות חנייה התגייסה למשימה והציעה מתקנים רובוטיים ייעודיים.
לדברי עמית מור מנכ"ל אלקטרה מעליות: ״בזכות השימוש במתקן חנייה אוטומטי בפרויקט, הצלחנו לייצר כמות של קרוב ל- 200 מקומות חנייה בשטח של 1,000 מ״ר, ובעומק של 8 קומות. המתקן נותן מענה לצורכי החנייה של שטח המסחר, המגורים ולאזור הציבורי״.

1 צפייה בגלריה
עמית מור מנכ"ל אלקטרה מעליות
עמית מור מנכ"ל אלקטרה מעליות
עמית מור מנכ"ל אלקטרה מעליות
(צילום: יח"צ)

המתקן הראשון מסוגו בישראל
מתקן החנייה הרובוטי שהותקן בפרויקט SOKOLOVE 37 הוא מתוצרת חברת Autech-Otis הקוריאנית נחשב לגדול והמורכב מסוגו. הכניסה אליו מתאפשרת על ידי 4 חדרי כניסה נפרדים על מנת לייצר כניסה מהירה אל המתקן ללא עיכוב. השינוע האנכי מאזור הכניסה לקומות החנייה מבוסס על 4 מעליות המחולקות בצורה חכמה, בעוד השינוע האופקי מתבצע באמצעות קרוניות המעבירות את הרכב לתא האחסון הזמין והיעיל ביותר, וזאת בהתאם לבחירת המערכת.
המסוע של המתקן נעצר מול תא החנייה, שאותו מגדיר הבקר, והרכב מועבר לתוך תא החנייה. ניתן להחנות בכל תא עד 3 רכבים עוקבים, בהתאם למידות התא. מתקן החנייה הרובוטי מאפשר ניצול מקסימלי של נפח החניון, מבלי לפגוע במהירות הכנסה והוצאה של כלי רכב. אזור המיסעה שבו נוסעת הקרונית, נשאר פנוי כל הזמן על מנת לאפשר זמינות גבוהה ושימוש מהיר ויעיל.
את מתקן החנייה הרובוטי ניתן להתקין במגוון תצורות גיאומטריות, כאשר כלי הרכב חונים לאורך המיסעה או בניצב לה. נציין כי מתקני חנייה רובוטים מתאימים לכל גדלי החניונים, ובמיוחד לחניונים גדולים בדיוק כפי ששולב בפרויקט SOKOLOVE
מגוון רחב של יתרונות ליזמים
אתגרי החנייה בפרויקטי בנייה ובפרויקטי התחדשות עירונית בפרט, הפכו לעקב האכילס של יזמים. הצפיפות במרכזי ערים, הביקוש לחנייה מצד הדיירים הולידו פתרונות יצירתיים בדמות מכפילי חנייה ומתקנים חצי אוטומטים, אך כאשר מדובר על אתגרים קשים במיוחד, יש צורך בפתרון יצירתי יותר. מתקני חנייה רובוטיים נותנים את המענה היעיל ביותר.
״מתקני חנייה רובוטיים מספקים חיסכון גדול דווקא ליזמים. הם מאפשרים למקסם את מספר מקומות החנייה, תוך חיסכון בנפח, עלויות חפירה והימנעות ממפגש עם מי תהום. תכנון נכון מאפשר ביצוע המתקן לאחר השלמת החפירה ותוך כדי הבניה, ומקצר משמעותית את משך ביצוע הפרויקט כולו״, מספר עמית מור, מנכ"ל אלקטרה מעליות.
מתקני חנייה גם משפרים את איכות החיים לדיירים ולסביבה, לדוגמה הם מבטלים את הצורך ברמפות ירידה לחניון, צמצום מיסעות, מאפשרים שימוש בחניות עוקבות ומצמצמים את הצורך בעבודות גמר ובמערכות לעומת חניון קונבנציונלי כמו אוורור, פינוי עשן, תאורה, מעליות וכו'. בנוסף, הם מאפשרים לקבל מקומות חנייה של עד פי שלושה מכוניות מאשר בחניון רגיל בנפח זהה. גם כיבוי המנוע טרם הכניסה לחניון מבטיח שהמשתמשים ינשמו פחות גזים מזיקים.
האתגרים הטכנולוגיים והלוגיסטיים והפתרונות
בפרויקט סוקולוב 37 עמד צוות התכנון והביצוע של אלקטרה פתרונות חניה במגוון אתגרים טכנולוגים ולוגיסטיים. קביעת מבנה החניון היעיל ביותר, ניהול 4 חדרי כניסה וכמות החניות בשטח מצומצם ולעומק של 8 קומות ושילוב קומות המתאימות לגבהים שונים של כלי רכב. ליווי רצוף וצמוד של צוות התכנון של הפרויקט ובהתחשב בניהול התנועה בין חדרי הכניסה בעת כניסה ויציאה של כלי רכב מרובים.
מובן שהיו גם אתגרים לוגיסטיים בהקמה שכללו שינוע של מאות טונות פלדה דרך צוואר בקבוק צר, הורדה שלהם לעומק 8 מתחת לאדמה, ופיזור בקומות והכל בדיוק של מילימטרים. זה "מגרש המשחקים הטבעי של אלקטרה״, מסכם מור. לצד אלה, אלקטרה עמדה באתגר של לוחות הזמנים הקפדניים ובעבודה מול קבלן הבנייה במהלך ההתקנה. הכל תוך בקרת איכות קפדנית, ובסיום ההתקנה הרצה יסודית למתקן תוך שימוש בכלי רכב רבים.
לדברי עמית מור מנכ״ל אלקטרה מעליות: "חברת הבת אלקטרה פתרונות חנייה ממשיכה להוביל את שוק החניונים האוטומטיים, הן באספקת, התקנת ותחזוקת המתקנים הגדולים והמורכבים בישראל וכו'. המטרה היא לשלב את שיא הטכנולוגיה ולספק לכל לקוח פתרון ייעודי המתאים לדרישות המאתגרות בשטח".

מוגש מטעם: אלקטרה מעליות