הפלה - מהי?
רגע לפני שנסביר לכם בדיוק איך עובדות הפלות חוזרות - כמובן שנצטרך להבין קודם לכן בדיוק מהי הפלה. ובכן, כל סיום הריון בשלב עד השבוע ה-20, בין אם מדובר בסיום "ספונטני" (טבעי) לחלוטין ובין אם מדובר בסיום יזום על ידי האישה ההרה - נחשב הפלה. רוב ההפלות הטבעיות יתרחשו במהלך השליש הראשון להריון, והשכיחות שלהן יורדת משמעותית לצד התקדמות ההריון. כמו כן, חשוב להדגיש כי הפלות עשויות להתרחש לאורך כל שלבי ההריון, אם כי ברוב המקרים הן יתרחשו לפני האבחנה הקלינית אודות ההריון עצמו. כלומר, קיימים לא מעט מקרים בהם התרחשה הפלה "ספונטנית", ואילו האישה לא הייתה מודעת כלל לכך שהיא הייתה בהריון לפני שההפלה קרתה.

1 צפייה בגלריה
הריון
הריון
הריון
(צילום: FREEPIK)

הפלות, הפלות חוזרות וכל מה שביניהם - מה גורם להן?
יש לא מעט גורמים שמשפיעים על הסיכון של הפלה, ובכלל - על הסיכון של הפלות חוזרות. גיל האם, גיל האב, המצב הרפואי של האם וכמובן מספר הלידות שנערכו בעבר - כל אלו ועוד משפיעים על שיעור ההפלות. הגורם השכיח ביותר להפלות טבעיות הוא הפרעה כרומוזומלית כזו או אחרת במטען ההריון הגנטי. הסיכון להפלה אצל אישה הרה שלא ילדה בעבר עדיין עומד על כ-6%, והוא עשוי לעלות בכ-25% כאשר מדובר בנשים אשר חוו כבר בעבר שלוש הפלות או מעבר לכך.
הפלות חוזרות - מתי להתחיל בבירור?
יש לא מעט גורמים שעשויים להשפיע על הצורך לבדוק את הגורם להפלות החוזרות אצלכם. גיל האם, גיל האב, וכמובן - הצורך של ההורים העתידיים בטיפול פוריות לצד היסטוריית הריונות מוצלחים בעבר(במידה וישנה) - כל אלו ועוד עשויים להשפיע על הצורך שלכם להתחיל לברר אודות הפלות חוזרות. בדרך כלל, כאשר מדובר בנשים שגילן מעל 35 או לחילופין, בזוגות שעוברים טיפולי פוריות כבר - יתחילו לברר את סיבת ההפלה החוזרת כבר לאחר שהתרחשו שתי הפלות. הפלות חוזרות זו תופעה שכיחה יחסית, שמתרחשת בקרב בין 1% ל-5% מכלל ההריונות.
כמה מילים לסיכום
אין דבר מפחיד יותר מאובדן הריון, אך על מנת שתהיו מוכנים לכל תרחיש - עליכם לדעת את כל המידע החשוב אודות הפלות חוזרות, אותו צוות המומחים שלנו החליט לרכז עבורכם לכל אורך הכתבה האינפורמטיבית הזו.

מוגש מטעם פרופ' הוארד כרפ