1. הרחיקו את הילדים מהסכסוך
אל תשמשו בילדים. שמרו עליהם. הרחקת הילדים מסכסוך הגירושין היא הדבר הראוי והנכון לעשות. אל תגרמו לילדים לתפוס "צד". ילדים של הורים שנמצאים בהליך גירושין חווים תקופה לא פשוטה, בלשון המעטה. ככל שיש שיתוף פעולה בין ההורים, המסר יועבר לילדים בצורה נכונה יותר. להורים יש את היכולת לעזור להם, להקל עליהם, להרחיק אותם מהסכסוך ובדרך זו לשמור על בריאותם ונפשם. במידת הצורך, מומלץ להיוועץ עם פסיכולוג ילדים בכדי להקל את הילדים את התהליך.
2. תפעלו ליישוב הסכסוך בדרכי פשרה
הסכמה תמיד עדיפה על "מלחמה". יש דרכים רבות להשיג פשרות ללא ניהול הליכים משפטיים. ניתן להשיג פשרה במסגרת בקשה ליישוב סכסוך ביחידת הסיוע. ניתן לקבוע הליך גישור אצל מגשר פרטי. כמו כן, ניתן לשכור את שירותיו של עורך דין לעיניי משפחה בכדי לנהל משא ומתן עם עורך הדין של הצד שכנגד לצורך הגעה להסכם גירושין. במקרים מתאימים, יש לשאוף להסכמות רחבות במקום לנהל הליכים משפטיים מורכבים.


1 צפייה בגלריה
עו"ד ערן עזרא
עו"ד ערן עזרא
עו"ד ערן עזרא
(צילום: באדיבות עו"ד ערן עזרא)

3. איסוף מידע
ככל שאין אפשרות ליישוב הסכסוך בדרך של הסכמה ופשרה, החלופה של להיערך להליכים משפטיים. בעניין זה – כמו בכל הליך משפטי אחר – ההכרעה תהא באמצעות הוכחות. עוד בשלב ההיערכות להליך המשפטי, מן הראוי לקבל תמונה רכושית מקיפה, תדפיסי חשבונות, לקבל מידע על היקפי הזכויות הסוציאליות וכלל הרכוש כמו גם על היקפי ההכנסות. הוכחות לנושאים אלו יסייעו הן בהיבטים של תביעה רכושית והן בהיבטים של תביעת מזונות. במקרים מתאימים, מומלץ לבצע חקירה כלכלית מקיפה. חשוב לזכור שנטל ההוכחה מוטל על כתפו של התובע.
4. מרוץ הסמכויות
בהליכי גירושין בישראל קיימות 2 ערכאות – בית משפט לענייני משפחה ובית דין רבני. יש נושאים בהם תהא סמכות שיפוטית ייחודית (לדוגמא גירושין יבוצעו בבית דין רבני) אך יש נושאים שיש לשתי הערכאות סמכות שיפוט מקבילה – לדוגמא בנושא קטינים ובענייני רכוש. במקרים של סמכות שיפוט מקבילה לשתי הערכאות, קיים מרוץ סמכויות – והצד שפותח את ההליך למעשה מקבל את זכות הבחירה לבחור את הערכאה המשפטית אליה יוגשו תביעותיו. חשוב להכיר את הוראות הדין ולקבל החלטה מושכלת בכל הנוגע לערכאה המשפטית המתאימה.
5. ייעוץ משפטי
כמו בכל תחומי החיים כך גם בעולם הגירושין – ידע זה כוח. חשוב להכיר את המצב המשפטי תוך יישומו לכל מקרה ומקרה. קיימים מאמרים רבים במגוון תחומים הקשורים להליכי גירושין אלא שכל מקרה לגופו ועל פי רוב יש לכל מקרה את הייחודיות שלו. מומלץ להיוועץ עם עורך דין שעוסק בתחום של דיני משפחה בכדי לקבל תמונה מקיפה על המצב המשפטי ועל הסיכויים והסיכונים. ייעוץ משפטי רלוונטי בין אם ההליך מתנהל בגישור וניסיון להגיע להסכם גירושין בדרכי פשרה ובין אם אין סיכוי לגישור והעניין עומד בפני ניהול הליכים משפטיים.

מוגש מטעם: ערן עזרא, עו"ד ונוטריון