ישנם אינספור ספרים ומחקרים הקשורים לגיל המעבר ולכל התופעות הקשורות לגיל המעבר. אך בואו ננסה לתמצת את הנושא ולתת לכן מבוא קצר לגיל המעבר. ובכן, גיל המעבר מתייחס לתקופה של הפסקת המחזור הנשי, כלומר סיום הפוריות. אין מדובר בתהליך אשר מתרחש באופן פתאומי ומוחלט, אלא בתהליך הדרגתי המאופיין במחזור לא סדיר ותופעות לוואי שונות. כל אישה חווה את גיל המעבר בצורה אחרת, אצל נשים מסוימות זה חולף בקלות, אצל אחרות זה עלול להיות מלווה בסימפטומים קיצוניים.
מבחינת התהליכים המתרחשים בגוף, מדובר בירידה בייצור האסטרוגן והפרוגסטרון. אלו הם ההורמונים אשר מווסתים ושולטים על כל המחזור הנשי החודשי. במהלך גיל המעבר הייצור שלהם יורד ומאבד את יציבותו וכך משתבש המחזור הנשי.
אותם ההורמונים קשורים גם להרבה תהליכים אחרים בגוף, לכן לצד הפסקת המחזור משתבשים גם תהליכים שונים בגוף, וזוהי בעצם הסיבה לכל אותם התסמינים מהן נשים עלולות לסבול בעצמות שונות.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: pixabay)

שלבי גיל המעבר

גיל המעבר מחולק ל 3 שלבים. השלב המקדים, שלב המנופאוזה ושלב הפוסט מנופאוזה. שלב הפרה מנופאוזה הוא השלב שבו מתחילים השינויים ההורמונליים. הביוץ עדיין נמשך אך יתכנו שיבושים בווסת. היא עלולה להופיע בתדירות גבוהה יותר או נמוכה יותר. ישנן גם נשים רבות אשר אינן חוות אי סדירות בווסת, אך מתחיות להרגיש את הסימפטומים של גיל המעבר. שלב המנופאוזה הוא השלב שבו הווסת הפסיקה. בגיל המעבר הווסת יכולה להפסיק לתקופה ארוכה ואז לחזור, לכן רק לאחר 12 חודשים ללא ווסת ניתן לקבוע כי זו המנופאוזה. בשלב זה נשים רבות סובלות מתסמינים רבים. אחריו מגיעה תקופת הפוסט מנופאוזה בו אין יותר ווסת, אך עדיין יתכנו תסמינים. השוני הוא גדול, בקרב חלק מהנשים התסמינים נעלמים ואצל אחרות התסמינים מתעצמים.

לא רק גלי חום

אחד התסמינים היודעים של גיל המעבר הוא גלי החום, אך ישנה עוד רשימה ארוכה של תסמינים. השינויים ההורמונליים משפיעים על בלוטות ההיפותלמוס במוח. זוהי הבלוטה האחראית על וויסות הטמפרטורה, וכתוצאה מכך אנו חוות את גלי החום. אך לצד גלי החום ישנם תסמינים נוספים הכוללים: יובש בנרתיק וירידה בחשק המיני, דיכאון, נדודי שינה, דלקות בדרכי השתן, עצבנות, חוסר ריכוז, כאבי ראש, כאבי שרירים ומפרקים, צמיחת שיער במקומות שלא היה קודם, פעימות לב מואצות ועוד. לא כל הנשים חוות את אותם התסמינים וגם לא באותה העצמה.