אז איך שומרים על בידוד בתוך מקום מבודד?
היערכות מקדימה
היערכות השב"ס למגיפת הקורונה החלה עוד בפברואר 2020. שורת ההגבלות הראשונה כללה איסור יציאה מגבולות המדינה של הסגל המנהלי וחובת החתימה על הצהרת בריאות.
בשלב זה, החליטו בשב"ס להיערך לבידוד של אגפים שלמים ועד לבידוד מתקן שלם, ובכל אחד ממחוזות הפיקוד הוכשרו אגפי קליטת חולי קורונה חדשים, ובהמשך הוחלט לפנות את כלא סהרונים, בו שוהים כ-200 כלואים, לטובת החזקת אסירים חולי קורונה.
2 צפייה בגלריה
בני אבריאל שפר  MeBrand
בני אבריאל שפר  MeBrand
בני אבריאל שפר MeBrand
(צילום: קאנבה)
לפני הכל: בריאות
בשב"ס יודעים כי מתקני כליאה מהווים קרקע פוריה להתפשטות מחלות. נגיף הקורונה בפרט עלול להתפרץ ב-"מדגרת הכלא", כפי שכבר קרה בעולם. עובדה שהדאיגה והמריצה את צמרת הפיקוד להחמיר את ההגבלות. חשוב לזכור, כי את בתי הכלא בארץ מבקרים ביום כ-10,000 איש, עובדה המאיימת על מצבם הרפואי הרגיש של האסירים. ניתן להגדיר את רוב האסירים כ-"קבוצת סיכון": רובם המכריע מעשן, חלקם סובלים ממחלות המגבירות סיכונים וסיבוכים עם נגיף הקורונה ושירותי הבריאות בכלא לא זמינים כפי שהם זמינים לאזרח.
ההגבלות
הסכנות הכרוכות בהדבקה בכלא היו ברורות לשב"ס והוא ידע לעצור את שגרת החיים ולצאת בשורת הגבלות: תנועת האסירים הוגבלה ביציאה לחצרות ושיטוט בחללים משותפים, התעסוקה צנחה, צומצמו באופן משמעותי תחומים רבים ובהם: חינוך, שיקום, טיפולים, פעילות דתית. שב"ס החליט לשדרג את רמת ההגיינה בכלא: באמצעות סרטוני הסברה, העלו את רמת המודעות להגיינה במספר שפות, שלטים נתלו וחומרי הסברה חולקו ואף נעשו פעולות הסברה לסגל במטרה לאכוף כללי התנהגות והכלת צרכי כלואים ברגישות יתר ברוח התקופה, עטיית מסיכות וכפפות בשטחים ציבוריים.
2 צפייה בגלריה
בני אבריאל שפר  MeBrand
בני אבריאל שפר  MeBrand
בני אבריאל שפר MeBrand
(צילום: קאנבה)
השחרור קרוב מתמיד
במטרה לרווח את שטחי המחיה בכלא ובמטרה להפחית סיכוני הדבקה, מחליט שר הבטחון פנים ב-20 למרץ, כי אסירים שאינם נחשבים למסוכנים ונותר להם כחודש לסיום המאסר, יצאו לחופשות מיוחדות בתנאי מעצר בית מוחלט. עם החלטה זו, שוחררו בחודש מאי השנה 694 אסירים פליליים.
יחד עם זאת, במסגרת תכנית השחרור הזמני מטעמים רפואיים, בקשות רבות שהוגשו מטעם הסנגוריה הציבורית לשחרור כלואים שנמצאים תחת סיכון בריאותי, נדחו על הסף על ידי השב"ס, שהצהיר כי לא קיימת אף סכנה מפני שלא התקיימה הדבקה בכלא.
בני אבריאל שפר הינו בכיר לשעבר בשירות בתי הסוהר בו שירת כ-30 שנה בהן ביצע שורת תפקידים: מדריך במרכז ההדרכה של שב"ס, עוזר סגן ראש השירות, סגן קצין מודיעין,רכז עבודות שירות, סגן מפקד בית הסוהר בביס"ר 'דקל', אלה ומעשיהו ולבסוף כיהן כמפקד בית הסוהר ביס"ר גבעון, רימונים ושאטה.