לאחרונה פורסם דוח הנדל"ן Deloitte Property Index לשנת 2019, והחדשות בנוגע לישראל לא מבשרות טובות. מתוך כ-70 ערים שנבדקו ברחבי אירופה, תל אביב נמצאת במקום השני בעלויות הנדל"ן. העיר היחידה שעוקפת אותנו ביוקר המחיה היא פריז.
מכעיס? בוודאי. מקומם? בהחלט. אבל זה לא אומר שצריך לשבת בידיים חבוקות, כי בהחלט יש מה לעשות. למרבה המזל, אירופה שופעת מדינות נוספות בהן יוקר המחיה נמוך משמעותית מישראל. מדינות אלה מאפשרות לרכוש נכסים למגוון רחב של מטרות - החל ממגורים וכלה בעסקים - בלי להיכנס לחוב שיימשך כל החיים.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: pixabay)

יוקר המחיה בפורטוגל נמוך לעומת ישראל, כך שרוכשי נדל"ן במדינה נהנים ממצב של win win לא משנה איך מסתכלים על זה. חברת קמפוס פאס, המסייעת בהוצאת אזרחות פורטוגלית למגורשי ספרד - מספקת מספר עצות נדל"ן למתחילים בפורטוגל. לגזור ולשמור.
1. משכנתא זולה יותר
עם ריבית בנקאית הנעה בין 1.1 ל-1.3 אחוז, המשכנתאות בפורטוגל זולות משמעותית לעומת שאר מדינות אירופה (3 אחוז בממוצע); בטח ובטח לעומת ישראל. לפי אתר Expatistan - המשווה עלויות של יוקר מחיה בעולם - עלות המחיה בליסבון זולה ב-33% מתל אביב, ואילו עלויות הדיור בעיר זולות ב-34 אחוזים. עם מחירי נדל"ן שפויים וריבית ברצפה, אתם מסיימים את המשכנתא עוד לפני שיבשה הדיו על המסמכים.
2. היצע נדל"ן גדול פי שניים
ממצאי הסקר של דלויט מראים כי היצע הנדל"ן בישראל, עומד על כמעט 300 נכסים לכל 1,000 בני אדם. נשמע הרבה? לא ממש, אם משווים זאת להיצע הנדל"ן בפורטוגל ובאיטליה, העומד נכון להיום על כמעט 600 נכסים לכל 1,000 בני אדם.
הבדל עצום זה של פי 2 בהיצע הדירות, לא הושפע אפילו מעליית הביקוש האחרונה, בגובה חצי אחוז, שחלה ברחבי פורטוגל. עם כזו כמות של נכסים שרק ממתינים לרכישה ו/או אכלוס, כל מה שנשאר לכם זה רק לבחור.
3. מימון משמעותי לרכישת נדל"ן
בדומה לישראל, הבנקים בפורטוגל מאפשרים לקחת משכנתא במימון של כ-70 אחוזים. משמע שעליכם להביא הון עצמי בגובה 30 האחוזים הנותרים. אבל אם בישראל משמעות הדבר סכומים של מאות אלפי שקלים במקרה הטוב, הרי שיוקר המחיה הנמוך בפורטוגל הופך זאת לעשרות אלפי שקלים. בהחלט סכום שחלק ניכר מאיתנו יכול לעמוד בו בכבוד.
4. הטבות מס למהגרים
לאחר שינוי חוק האזרחות בפורטוגל ב-2015, הוחלט על שורה של הקלות והטבות מס המיועדת לעודד מהגרים לקבל אזרחות. מהגרים לפורטוגל זוכים להטבות מס לתקופה של 10 שנים לפחות, כל עוד הם עומדים בתנאים (בעלי אזרחות פורטוגזית ו/או דרכון אירופי אחר וכן הלאה).
ההטבות נוגעות למס הכנסה, למס על רווחי הון וכן גם על השקעות שונות, ביניהן בתחום הנדל"ן. מעבר לכך כדאי לציין שבפורטוגל, בעלי אזרחות כפולה ישלמו מס על הנכס רק פעם אחת, בהתאם לחוק הפורטוגזי, ולא פעמיים (כמתחייב מכפל האזרחות). יש לזכור שההטבות נתונות לשינויים, כך שרצוי להתעדכן טרם קבלת החלטה.
5. מכרה נדל"ן
לצורך הדוגמה נסתכל על פורטו - עיר הבירה הלא רשמית של צפון פורטוגל. פורטו נמצאת מזה כמה שנים במגמת צמיחה מטורפת בכל הנוגע להשקעות נדל"ן. החל מ-2016 חלה עלייה ממוצעת של 23% בשווי הנדל"ן בעיר, כאשר בחלקים מסוימים זה אף הגיע לכדי 40% ומעבר לכך.
לאור העובדה שמתוכננים בעיר עוד עשרות פרויקטים עתידיים, וכן העובדה שנטילת משכנתא במדינה זולה משמעותית לעומת ישראל - פורטו הופכת למכרה זהב של ממש; הן למעוניינים לקבל תשואה מרבית בזמן קצר, והן לאלו שרוצים לעבור לגור במקום.
6. לקנות בשער חליפין נמוך
אחת החוכמות בכל עסקה בה כרוכים חילופי מטבע, היא לרכוש בשער חליפין נמוך יותר במטבע שאליו עוברים. החוכמה הזו תקפה גם ברכישות נדל"ן - כל עוד תרכשו דירה בפורטוגל כאשר שער החליפין של האירו נמוך יותר, כך תוכלו בהמשך להרוויח על פערי המט"ח הקיימים בין שני המטבעות.