תגידו מזל טוב: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של תל אביב אישרה בשעה טובה להפקדה את תכנית חוף התכלת. מדובר ברובע עירוני שיוקם בדרום-מערב הרצליה, בין אזור התעשייה הרצליה פיתוח בצפון לבין מבנה מלון מנדרין התל-אביבי בדרום. מדובר למעשה במקטע החסר שישלים את רצף קו החוף של מטרופולין ת"א.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

התהליך שקדם להפקדת התכנית נמשך קרוב לשני עשורים תמימים ומטבע הדברים לאורך השנים התעוררו לא מעט קונפליקטים שלמעשה ממשיכים להתקיים גם היום. לתכנית הנוכחית ישנם לא מעט מתנגדים ורבים מאמינים שניתן יהיה להתחיל לבנות רק עוד עשור לפחות. בדיוק כך ישנם הסבורים כי משך הזמן עד למימוש התכנית במלואה יעמוד על כשני עשורים.

מה כוללת התכנית?

לפי התכנית הנוכחית, צפויות לקום ברובע החדש לא פחות מ-12.5 אלף יחידות דיור, שיוקמו במבנים בגבהים שונים: בחלק המזרחי של הרובע יוקמו מבני מגורים גבוהים יחסית של 30-8 קומות ואילו באזור המערבי סמוך לחוף הים, יוקמו מבנים נמוכים יחסית בני 8-6 קומות בלבד. מעבר לכך, הרובע צפוי לכלול 680,000 קמ"ר של שטחי מסחר ו-30,000 קמ"ר של שטחי תעסוקה, קרוב ל-650 קמ"ר של שטחים עבור מבני ציבור כלל עירוניים ומקומיים וכן שטחים פתוחים, פארק חופי ובסביבות 2,000 חדרי מלון.
התכנית מבטיחה אוכלוסייה הטרוגנית מאוד ברובע החדש, כש-20% מהדירות הן דירות קטנות ובנוסף 15% מהדירות מוגדרות כדיור בר השגה. לכן אין זה משנה אם מדובר על מורה, מנכ"ל, מהנדס, עורך דין או וטרינר הרצליה, כולם ירגישו בבית ברובע החדש (אפילו וטרינר כפר סבא!). יש לציין כי אמנם הרובע צפוי להיות צפוף יחסית (60 יחידות דיור על כל דונם) אך כ-70 אחוזים מהשטח שלו יופקעו לטובת הציבור ולכן אלו שיגורו בו לא יסבלו מתחושה של חוסר אוויר או מקום חלילה.
אחד ההישגים המשמעותיים ביותר של התכנית הנוכחית, בא לידי ביטוי ביצירת המשכיות לציר של אבן גבירול: הקו הירוק של הרכבת הקלה מתחיל בעיר חולון, ממנה הוא ימשיך לרחוב אבן גבירול בתל אביב ולאחר מכן יגיע עד הרצליה.

בעלי הקרקעות מתנגדים לתכנית ודורשים יותר

רוב השטח של רובע התכלת נמצא בבעלות פרטית של אלפי בעלי קרקע, חלקם מחזיקים בהן בבעלות היסטורית וחלקם רכשו חלקות קטנות כ"זכות לדירה". בנוסף ישנן מספר חברות המחזיקות בבעלות על חלקות קרקע ברובע כמו אקרו נדל"ן, קנדה ישראל וקבוצת אלייד, שמחזיקה בלא פחות מ-300 דונם. השאר מוחזקים על ידי עיריית הרצליה ורשות מקרקעי ישראל.
בתחילת חודש אוקטובר (2020) בעלי הקרקעות החלו להתארגן במטרה להגיש התנגדויות לתוכנית, כשהטענה המרכזית שלהם היא שניתן לבנות יותר דירות על ידי הגדלת זכויות הבנייה וזאת משום שהצפיפות צפויה להיות נמוכה יחסית לפי התכנית. בעלי הקרקעות הפרטיים בחרו להתאגד במטרה לדרוש חלוקת זכויות שתהיה הוגנת יותר מבחינתם. במיוחד לאור העובדה שמדובר באחד המתחמים שצפויים להיות המבוקשים ביותר למגורים בישראל.
בעלי הקרקעות הפרטיים מיוצגים על ידי עורכי הדין נעמה שיף ושמואל שוב ממשרד עורכי הדין שוב ושות', הנחשב לאחד מהמשרדים הוותיקים, הגדולים והחשובים ביותר בישראל בתחומי המקרקעין, התכנון והבנייה. אמנם עדיין ישנה דרך ארוכה עד להתחלת הבנייה אך מומלץ בהחלט להמשיך ולהתעדכן בהתקדמות של אחד המתחמים המסקרנים והמבטיחים ביותר בישראל.