כתבה: גבריאלה להבי
אי אפשר להתעלם ממנה, וככל הנראה אי אפשר להתחסן נגדה - לפי שעה. החיסונים בקופות החולים נגמרו כבר בתחילת החורף, והתקשורת יצרה פאניקה של ממש בקרב האזרחים. השפעת הגיעה עם תחילתו של החורף בשיא עוצמתה, ולצערנו גם גובה מחיר בנפש - כמעט עשרה חולים מתו מהשפעת השנה, ועוד לא הגענו לחצי העונה.
השפעת הנוכחית חזקה מתמיד, וגורמת לחולים להילחם במחלה מספר רב של ימים, והיא פוגעת בפעוטות, ילדים ואנשים מבוגרים. כדי לעשות מעט סדר בבלגן, נפגשתי עם ד"ר אלעד לאור, רופא המתמחה באוכלוסייה הגריאטרית, כדי שיעשה לי (ולכם) סדר בכל נושא השפעת.

2 צפייה בגלריה
נגיפי השפעת הם נגיפים שמשתנים כל הזמן ועוברים מוטציות
נגיפי השפעת הם נגיפים שמשתנים כל הזמן ועוברים מוטציות
נגיפי השפעת הם נגיפים שמשתנים כל הזמן ועוברים מוטציות
(צילום: CANVA)

מהי בכלל אותה שפעת שעליה מדברים כבר חודשיים?
"שפעת היא מחלה שהגורם לה הוא נגיף השפעת (influenza virus). מדובר במספר זנים של הנגיף הגורמים למחלה, הבאה לידי ביטוי בחום גבוה, בכאבי שרירים, בכאבי ראש, בשיעול, נזלת, דמעות בעיניים, כאב בגרון וחולשה. זוהי מחלה מאוד מדבקת - כל עיטוש, שיעול ומגע ידיים עלולים להעביר את הנגיפים מאדם לאדם", אומר דוקטור אלעד לאור.
כאן המקום להזכיר, שהשפעת שונה מהצטננות מקרית וקצרה, שבד"כ גם קלה יותר, ומאופיינת בנזלת ובשיעול. "לעיתים קשה מאוד להבדיל בין הצטננות לבין שפעת ללא בדיקה מיוחדת, ושתי המחלות חולפות בד"כ ללא טיפול מיוחד. מכיוון שמדובר במחלה הנגרמת בגלל נגיף (וירוס) ולא בגלל חיידק, אין צורך לתת טיפול באנטיביוטיקה", אומר ד"ר לאור.
אגב, בדומה למה שהאימהות והסבתות שלנו אמרו כשהיינו חולים, הטיפול בשפעת הוא שתייה מרובה, מנוחה, משככי כאבים ותרופות להורדת חום. עם זאת, הטיפול בחולים מאושפזים עם סיבוכים שונה מהחולים שנמצאים בבית, ולהם מעניקים טיפול רפואי הכולל תרופה בשם טמיפלו, שעשויה לקצר את זמן המחלה.
מדוע השנה השפעת נחשבת לחזקה ובעייתית?
"נגיפי השפעת הם נגיפים שמשתנים כל הזמן ועוברים מוטציות. בניגוד לשאר החיסונים שמספיק חיסון אחד לכל החיים, כאן הנגיף משתנה והוא יכול לחמוק ממערכת החיסון שלנו לאחר השינוי. זו גם הסיבה שצריך כל השנה להתחסן - החיסונים משתנים בהתאם לזנים של השפעת הצפויים באותו החורף".
דוקטור אלעד לאור מסביר כי "הסיבה העיקרית לכך שהשפעת נחשבת לחזקה ובעייתית היא בגלל זני השפעת שנפוצים בישראל. ביחס לשנים קודמות, מדובר בזנים יותר אלימים, והם גורמים למחלה חמורה וקשה יותר. אחד מאותם זנים אלה הוא זן המוכר בשם "שפעת החזירים" או H1N1. מדובר כנראה בשילוב של כמה תתי זנים המדביקים גם חזירים ולכן הוא נקרא כך".
"בנוסף, השנה היה עיכוב באישור החיסונים החדשים על ידי אירגון הבריאות העולמי, מה שגרם לעיכוב בהגעת החיסונים לארץ. בעקבות כך, מספר המתחסנים היה נמוך יותר מאשר בשנה שעברה. בעקבות הסיבות האלו, השפעת השנה נחשבת לחזקה ובעייתית", הוא מוסיף.

2 צפייה בגלריה
להימנע משהייה במחיצת אנשים חולים או מקומות צפופים
להימנע משהייה במחיצת אנשים חולים או מקומות צפופים
להימנע משהייה במחיצת אנשים חולים או מקומות צפופים
(צילום: CANVA)

מה ניתן לעשות אם אין חיסונים?
"הנגיפים הגורמים למחלה נישאים באוויר בטיפות זעירות (רסס), ולכן עיטוש, שיעול ומגע ידיים עלולים להעביר את הנגיפים מאדם לאדם. בחורף, כשכולם מצטופפים במקומות סגורים - כמו באוטובוס, באוניברסיטאות, בבתי הספר ובמקומות סגורים - קל מאוד לנגיף לעבור מאחד לשני. כדי למנוע הידבקות יש להקפיד על היגיינה אישית ולא לשהות ליד אנשים חולים. ניתן להשמיד את נגיפי השפעת באמצעות חומרים מחטאים כמו ג'ל אלכוהול".
לכן, במידה ולא התחסנתם, אתם מוכרחים להקפיד לא לשהות במחיצת אנשים חולים או במקומות צפופים בהם הסיכוי להדבקה הוא גבוה יותר. כמו כן, במידת הצורך ניתן לרכוש את החיסונים בבתי מרקחת פרטיים, אך גם להם המלאי מוגבל ובחלק מהסניפים נגמרו החיסונים. על כן, העצה של אלעד לאור היא קריטית בימי החורף שבהם אין חיסונים.