מסעדת "עדנה" ברמת השרון תיסגר בעוד כשבועיים, אם לא תקבל עד אז רישיון עסק. שופט בית משפט השלום בהרצליה (עניינים מקומיים רמת השרון) יעקב שקד, דחה השבוע את בקשתו של בעל המסעדה, אבי נאמן, לדחות שוב את צו הסגירה שהוציאה העירייה. זאת, לאחר שביצוע הצו כבר נדחה למשך שנתיים, כדי לאפשר לנאמן לקבל את האישורים הנדרשים לקבלת רישיון עסק.
2 צפייה בגלריה
מסעדת עדנה בימיה הטובים. הבעלים: "מקווה שלפחות יזכרו אותנו לטובה"
מסעדת עדנה בימיה הטובים. הבעלים: "מקווה שלפחות יזכרו אותנו לטובה"
מסעדת עדנה בימיה הטובים. הבעלים: "מקווה שלפחות יזכרו אותנו לטובה"
(צילום: יובל חן)
"הנאשמים מתייחסים באריכות לבעיה המרכזית בקבלת רישיון העסק, והיא התאמה לדיני התכנון והבנייה לנוכח ייעוד השטח שעליו מצוי העסק", כתב השופט שקד בהחלטתו. "עוד נטען שייגרם לעסק נזק עצום, והוא למעשה ייסגר ועובדיו יפוטרו, אם לא יינתן צו ארכה כמבוקש. המאשימה טוענת כי אין מקום למתן ארכה כמבוקש, וכי חסרים אישורים של מחלקת איכות הסביבה ושל המחלקה הווטרינרית. הנאשמים גרסו, כי מעולם לא קיבלו סירוב מגופים אלה. הנחיתי, כי הנאשמים צודקים בכך שהמכשול היחידי העומד בפניהם הוא אישור מחלקת ההנדסה, ואין הם יודעים על סירוב מחלקות נוספות ברשות המקומית. הבאתי בחשבון את העובדה שמדובר במסעדה הפועלת במקום שנים רבות, וכי אי מתן הארכה יגרום לנזק רב ואף לפיטורי עובדים. עם זאת, יש לזכור שכתב האישום הוגש ב-2015, ובעת מתן גזר הדין ניתנו לנאשמים שנתיים, תקופה ארוכה ביותר ונדירה בהליכים מסוג זה, ולמרות זמן כה רב שחלף, הנאשמים לא הצליחו לקבל את הרישיון. יש לזכור כי בהתאם לפסיקה — עסק שפעילותו לא חוקית צריך להיסגר לאלתר, ככלל, ואין מקום לאפשר הליכים מתמשכים בהקשר לכך.
"אם הייתי נוכח כי קיימת היתכנות של ממש להסדר הנושא התכנון והבנייה תוך זמן קצר, ייתכן שהייתי שוקל האם ראוי לתת ארכה קצרה. בהיעדר ראיה בהקשר לכך, אין מנוס מדחיית הבקשה. לצורכי התארגנות צו הסגירה יבוצע עד 15 במרץ, 2020", קבע השופט.

בעל המסעדה: "אני בהלם"

"בית המשפט קבע שצריך לסגור. יצאתי משם חצי בהלם", אומר בעל המסעדה אבי נאמן. "יש אפשרות ערעור שעולה המון כסף. אנו נעשה מאמצים להשיג את האישור החסר מאגף ההנדסה בעירייה, ואם ניאלץ לסגור — אז נסגור. 85 עובדים יישארו בלי עבודה. אם פרנסי העיר החליטו לסגור את עדנה — מה אני יכול עוד לעשות? להתאבד בכניסה למסעדה?"
לדברי נאמן, קשה כיום להיות מסעדן, ועוד יותר קשה לעבוד בלחץ כזה. "אנחנו עשינו הכול כדי להתפרנס וכדי לתת שירות לציבור ברמת השרון. זוהי פיסת חיים שאני גאה להיות חלק ממנה. מקווה שלפחות יזכרו אותנו לטובה".
הוא בן 66, יליד רמת השרון, בנם של יוצאי איראן. ב-1958 הקימה אמו עדנה קיוסק על אדמת מינהל, וקיבלה את כל האישורים מהמועצה.
ב-1962 היא קיבלה אישור להרחבה ולבניית מרתף, ובהדרגה הפך הקיוסק למסעדה. הבן הצטרף לעסק לפני 30 שנה, אחרי שהשתחרר משירותו בצבא קבע.
"כל הבעיות החלו לפני יותר מ-50 שנה", הוא מספר, "כשהמועצה הפקיעה את הקרקע שעליו ניצבת המסעדה לצורכי שצ"פ (שטח ציבורי פתוח), אך לא מימשה את צו ההפקעה והמשיכה לתת לנו רישיונות עסק. במשך השנים התרחבנו, מעבר למה שהותר לנו", הוא מודה. אגב, לטענה שהשמיעו תושבים על הצבת שולחנות וכיסאות של המסעדה גם ליד האנדרטה לקורבנות תאונות הדרכים שבגינה הציבורית הסמוכה, השיב נאמן: "קיבלנו על כך אישור מהמשפחה שהקימה את האנדרטה. בת המשפחה אפילו עבדה אצלנו כמלצרית".
לדבריו, המסעדה קיבלה את כל האישורים הרלוונטיים מטעם משרד הבריאות ("לשם כך שיפצנו את המטבח והחלפנו את כל המקררים, הוצאה ענקית"), כיבוי אש ומשטרה, ורק חסר אישור של אגף ההנדסה בעירייה. "כנראה בגלל חריגות בנייה. בשעתו הגשנו תוכנית לתב"ע נקודתית מחודשת שעברה את כל האישורים, ובסוף התוכנית נפלה. העירייה רוצה להעיף אותנו מכאן, ומדי פעם שולחת אלינו את הווטרינר העירוני ופקחים".
2 צפייה בגלריה
מנה במסעדה. לקוחה ותיקה: "חבל לי"
מנה במסעדה. לקוחה ותיקה: "חבל לי"
מנה במסעדה. לקוחה ותיקה: "חבל לי"
(צילום: צביקה טישלר)
"מגדל במקום מסעדה"
לטענת נאמן, העירייה רוצה לפנות את המסעדה מהשטח כדי לבנות במקומה מגדל מגורים עם חנויות. "אין לנו התנגדות שיבנו, אבל שיסדירו את הזכויות שלנו. אנו בסך הכול רוצים להתפרנס. מסיבה זו הגשנו תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, להסדרת הזכויות שלנו. אילו העירייה הייתה הוגנת היא הייתה מגיעה איתנו להסדר, אבל במקום זה הגישו נגדנו תביעה לבית המשפט השלום לעניינים עירוניים, כדי ללחוץ עלינו לבטל את התביעה בחוזי".
"חבל לי שהמסעדה תיסגר ואני מתכוונת לארגן עצומה נגד סגירתה ולהגיש אותה לעירייה", אומרת אחת הסועדות הוותיקות, שרה קריב, תושבת העיר זה 54 שנה. "מסעדת עדנה היא מוסד בעיר. אני נוהגת להיפגש כאן באופן קבוע עם החברות שלי. אנו מציינות כאן את כל ימי ההולדת שלנו. אני לא נכנסת להחלטה של בית המשפט, אבל העירייה צריכה להציע דרך כדי לשמר את המוסד הזה, גם אם במקום אחר".
עוד לקוחה ותיקה, רות לאור, תושבת רמת השרון זה 40 שנה, זוכרת את מסעדת עדנה מאז שעברה להתגורר בעיר. "מסעדת עדנה היא שם דבר ברמת השרון, האוכל טעים והמנות מוגשות ברוחב לב. יש לנו כאן הרגשה של בית. יום אחד הזמנתי אוכל כדי לקחת הביתה. אחת המלצריות אמרה לבת שלי בצחוק: 'אימא שלך לא מבשלת?', אמרתי לה: 'לא שווה לי לבשל, האוכל כאן טעים יותר ממה שאני מבשלת. אמנם אני משלמת, אבל יש תמורה'. כבר מזמן נודע לי שיש בעיות עם העירייה, אך לא ידעתי שיש איום לסגירת המקום. אני עדיין מתקשה לעכל שרוצים לסגור את המקום. חבל לי וכואב לי".
מעיריית רמת השרון נמסר: "מסעדת עדנה פעלה בלי רישיון עסק כבר משנת 2015, ועל כך הוגש כתב אישום. במסגרת התיק הורשעו הבעלים ובהסדר הטיעון הוסכם בין הצדדים על צו סגירה דחוי לשנתיים, וזאת כדי לאפשר להם לקבל את האישורים או להתכונן לסגירת העסק.
"משלא השיגו את האישורים הדרושים ביקשו הבעלים מבית המשפט דחיית צו הסגירה, בית המשפט לא קיבל את עמדתם אלא את עמדת העירייה, שעל-פיה על המסעדה להפסיק את פעילותה לא יאוחר מ-15 במרץ. העירייה מברכת על הפסיקה ותמשיך לאכוף בנחרצות את נושא רישוי העסקים".