הפעילים החברתיים זהבה לנדמן ועו"ד אורי זנקו יעמדו בראש רשימה משולבת של דתיים וחילוניים מטעם מפלגת "יש עתיד" בבחירות המוניצפיליות הקרובות ברעננה. זה שהיא הגיעה מבית חרדי ומנהלת אורח חיים דתי, והוא חילוני ליברלי אדוק לא מהווה מכשול עבורם. "לא נעשה דבר כזה בישראל עד היום, אנחנו רשימה ייחודית שסוחפת אחריה רבים מתושבי רעננה שגם כך נחשבת למודל של דו קיום".
2 צפייה בגלריה
"רעננה היא דוגמה לערים נוספות"
"רעננה היא דוגמה לערים נוספות"
"רעננה היא דוגמה לערים נוספות"
(צילום: ריאן)

מבחן אלקטורלי

השבת, גיוס בחורי ישיבות, הרפורמה המשפטית, נישואים וגירושים ובקיצור כל מה שעומד על סדר היום בחברה הישראלית המפולגת עומד למבחן אלקטורלי יחודי במינו ברעננה. זהבה לנדמן (49) ואורי זנקו (43) פעילים חברתיים החליטו לשלב ידיים בבחירות הקרובות ולהציג רשימה מאוחדת בראשות שניהם למועצת העיר ועוד מטעם המפלגה החילונית "יש עתיד". איך זה יעבוד? "זה עובד ברעננה כבר הרבה שנים, הגיע הזמן שזה יעבוד גם בעוד מקומות".
קשה שלא להתרשם מנוכחותם חדורת האידיאלוגיה של זהבה ואורי השבוע. השניים, חברים טובים ושותפים לדרך בפעילויות חברתיות (ראו מסגרת), החליטו להתראיין לראשונה לקראת התמודדותם בראשות משותפת למועצת העיר רעננה ולרגע נדמה כי קולות ההפגנות מימין ומשמאל המרעישות את ישראל בחודשים האחרונים, לא הגיעו אליהם מעולם. אולי זה נאיביות? אני שואל. הם בטוחים שהמציאות שונה לגמרי: "בתכל'ס, כמו שיאיר לפיד אמר 90% מהישראלים מסכימים על אותם דברים, המכנה המשותף הוא הרבה יותר רחב ממה שאפשר לדמיין, אנחנו ההוכחה החיה לכך".
בכל זאת, המחלוקות על ציביון המדינה הגיעו לנקודת רתיחה.
"יש מחלוקות", הם אומרים, "גם אנחנו לא מסכימים על הכול. לכל אחד יש את הסגנון שלו. אבל מצאנו שהמשותף רב על המפריד. אנחנו לא התחלנו עכשיו, לא הכרנו אתמול. אנחנו כבר בפעילות בשטח מזה מספר שנים שנותנת את פירותיה ברעננה, ללא שום הבדל של דת, מגזר ומגדר. אז למה להסתכל על המפריד ולא לנסות לאחד את מה שמחבר?".

התשובה: רעננה

זהבה, נשואה לצביקה ואמא לארבעה מנהלת אורח חיים דתי יחד עם משפחתה. היא נולדה בצפת למשפחה חרדית, למדה בסמינר בית יעקב ולאחר נישואיה עברה להתגורר בארה"ב למשך כעשור, בשנת 2006 היא חזרה ארצה והתיישבה ברעננה. היא עובדת בעסק המשפחתי שהקים בעלה (מותג "סטיבן לנד" לביגוד ערב לגברים והשקעות נדל"ן) ובזמנה הפנוי היא מתנדבת ופעילה חברתית. אורי, עורך דין במקצועו, נשוי לשיראל ואבא לארבעה גם הוא. הוא נולד בחולון, בבגרותו עבר לתל אביב, התחתן ולפני עשור עם הרחבת המשפחה החליט לעבור לרעננה. "מסלול חיים קלאסי של חילוני ליברלי", כמו שהוא אומר. גם הוא, כמו זהבה, החליט להתנדב ולהיות מעורב חברתית. כיצד שניים המגיעים מקצוות המפה הפוליטית ומנוהל חיים כל כך שונה במהותו חברו יחד? התשובה לדבריהם נעוצה ברעננה.

2 צפייה בגלריה
"חיה ותן לחיות, זה המוטו העיקרי שגם אני וגם זהבה חיים על פיו"
"חיה ותן לחיות, זה המוטו העיקרי שגם אני וגם זהבה חיים על פיו"
"חיה ותן לחיות, זה המוטו העיקרי שגם אני וגם זהבה חיים על פיו"
(צילום: ריאן)

"אנחנו נמצאים בעיר שיש בה 40% דתיים ו-60% חילונים. מטבע הדברים הסביבה מאלצת אותך לחיות בדו קיום. לכל חברה יש את הצרכים שלה ואת הרצונות שלה, אבל למעשה רוב ככל הדברים, בטח באספקט המקומי, די זהים. ואם יש שני אנשים שמעורבים חברתית אין סיבה שהם לא ייפגשו, עם כל חילוקי הדעות שישנן, למזלנו כמעט אין לנו חילוקי דעות".
לנדמן: "זה נשמע מוזר שאני כאישה המנהלת אורח חיים דתי אין לה חילוקי דעות מהותיים עם אדם חילוני ליברלי, אבל זו האמת. אין ספק שעברתי מהפך מחשבתי עוד כשהייתי בארצות הברית. אני מגיעה מבית חרדי, ראיתי הרבה דברים שבעקבותם דעתי השתנתה. למשל גיוס ועבודה בחברה החרדית, שרבים גם כאלו מבני משפחתי, עשו זאת כי זו הייתה השגרה, זאת למרות שהם לא רצו לשבת וללמוד כל היום. מבחינה זו הבנתי שאדם צריך נהל אורח חיים שמתאים לו, ובטח שלא לכפות את דעתו על אדם אחר".

השלמה, לא סתירה

זנקו: "חיה ותן לחיות זה המוטו העיקרי שגם אני וגם זהבה באמת חיים על פיו. לא אסכים שרכבים יסעו בשבת בשכונות דתיות ברעננה, או בסמוך לבתי כנסת, למה לעשות את זה. יחד עם זאת לא אסכים שבגלל חרדים לא יפתחו בשבת בית קפה. לכן נלחמתי יחד עם זהבה יש ציין כדי שארקפה שנפתח בנווה זמר ייפתח בשבת".
לנדמן: "בהחלט, למה שאני אשב בסעודת שבת עם משפחתי כדי ליהנות, ואחרים שרוצים ליהנות בשבת בבוקר בבית קפה לא יעשו זאת?".
בגלל הציביון, אולי?
זהבה: "אין לזה קשר לציביון, מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. שני ערכים שלא סותרים זה את זה אלא משלימים אחד את השני. בבסיס הערכים היהודים נמצאת הדמוקרטיה, ההליכה אחר הרוב, אחרי רבים להטות זה פסוק בתורה. כל המהות של העכים היהדית היא שיוויונית. לא צריך יותר מדיי להסביר את זה למי שמכיר".
זנקו: "אני מסכים בהחלט. אי אפשר למחוק את המסורת היהודית, רק עכשיו יצאנו מפסח, יש לנו מסורת ארוכה וחשובה, אי אפשר לעשות כאן משהו אחר שמנותק מזה. דמוקרטיה לא סותרת את היהדות, היא באה ממנה".
לנדמן: "בשיח בין אנשים ובהורדת מחיצות מוצאים פתרונות משותפים. שנינו בעד תחבורה ציבורית בשבת משכונות חילוניות. שנינו מבינים את הצורך של המגזרים השונים להינות בדרכם ורק מי שמאפשר לאחר לחיות את חייו בדרכו, יזכה לאפשרות להינות מכיבוד דרכו שלו. אני נגד כפייה ובעד פתרונות בהסכמה. לגבי נישואים אזרחיים אני מאמינה שזכותו של כל אדם להינשא ולחיות את חייו כהבנתו, והיהדות יודעת למצוא פתרונות הלכתיים למצבים מורכבים כפי שהיא עושה בדיני שבת.
"בחרתי להיות ביש עתיד בגלל הדגל של השוויון בנטל מתוך הבנה שזה מהווה בעיה לא פחות משמעותית למגזר החרדי וצריך למצוא לה פתרון מכבד, מתאים ומוסכם. ואכן לצאת מאזור הנוחות זה אתגר לא פשוט אך כמי שמבינה וחיה את שני העולמות, זה האתגר והשליחות שלי, כי רק ככה אפשר לחבר ולגשר".

להעיר את העיר

לשניים יש תכניות מאוד ברורות מה הם מתכוונים לעשות כשהם ייבחרו למועצת העיר, והם לא ינוחו עד שזה יתממש.
אורי: "בהשקפה שלי ובחזון שלי רעננה צריכה להפוך מעיר שינה לעיר שחיים בה. מרבית מתושבי העיר עובדים מחוץ לעיר, מבלים מחוץ לעיר ומגיעים בסוף היום לישון בעיר. את הדבר הזה צריך לשנות - יותר מקומות עבודה, רעננה חייבת פארק מדע מקיף וגדול, יותר מקומות תרבות ופנאי, מקומות בילוי – מעבר לכך שצריך להביא לעיר לעסקים ולעודד פתיחה של מקומות בילוי, ברעננה צריך שיהיה היכל תרבות גדול כמו 'הבימה', כמו 'זאפה', שבסביבתו בתי קפה ומסעדות וזה צריך להיות במקום מרכזי בעיר. במקום זאת יש לנו את משכן האומנויות או בית יד לבנים, זה כבר מיושן וחייבת כאן חשיבה אחרת. נושא התרבות חייב לתת מענה גם לבני הנוער שלנו, העובדה שיש בני נוער שמסתובבים ברחובות או מבלים בערים אחרות היא תקלה מבחינתי, חייבים לייצר להם פתרונות ראויים בעניין ולקחת בחשבון בנקודה הזו גם את את הנוער הדתי, גם הם חייבים שיהיו להם מקומות בילוי מתאימים; יש לי חזון מפורט בעניין הזה.
"מעבר לזה, חייבים לתת מענה לתחבורה הציבורית, דרך אגב גם תחבורה ציבורית בשבת (שיוצאות מהשכונות החילוניות בעיר)".
קראו גם:
לנדמן: "רעננה עיר כפרית עם טאצ' בינלאומי. אני רוצה לשפר את איכות החיים של התושב בכל מעגלי החיים והתחומים. צריך להבטיח שכל ילד וילדה בעיר יוכלו ליישם ולמקסם את הפוטנציאל שלהם, ולהקים ועדה ייעודית לטיפול על בסיס שוטף ומהיר בבעיות חריגות של שיבוץ, חרמות, אלימות וכדומה".
לסיכום אומרים השניים, "רעננה בעינינו יכולה להוות דוגמה עתידית לערים נוספות, ואם החיבורים לא קורים ברמה הארצית, אנו נראה ונוכיח שאפשר לעשות זאת מהרמה המקומית".
______________

רשימת ההצלחות

זהבה לנדמן ועו"ד אורי זנקו יזמו מספר מיזמים ופעילויות במהלך השנים, הנה כמה מהם:
בית פרידמן: מעניק סיוע לבני נוער חלשים בלימודים, אשר מגיעים ממשפחות ברמה סוציו אקונומית נמוכה. בני הנוער מגיעים לבית לאחר שעות הלימודים, מפקידים את הטלפון הסלולרי, מקבלים נעלי בית חמות, ארוחת צהריים חמה, שיעורים פרטיים בהתאם למערכת השעות האישית שלהם, חונכים צמודים וכל ערב הם מתכנסים להרצאה כל פעם בנושא אחר.
רעננים מבשלים לרעננים: "בתוך שיא משבר הקורונה", אומר זנקו, "כאשר זיהינו שרבים מתושבי העיר פוטרו מעבודתם או יצאו לחל"ת ומצבם הכלכלי התדרדר הבנו שחייבים לעשות מעשה והקמנו יחד עם ורום גולן, בעיר את המיזם של 'רעננים מבשלים לרעננים'. מיזם מקומי בו תושבי העיר בשלו מידי סוף שבוע וחג למשפחות מעוטות יכולת, קשישים ערירים, אנשים עם מוגבלויות.
מאבק המטרו בעיר רעננה: "במהלך קמפיין הבחירות הרביעיות", כך זהבה, "זיהינו שנוצר משבר מקומי ברעננה סביב נושא תוואי קו המטרו בעיר והתחבורה הציבורית בעיר עקב, בין היתר נתק שנוצר בין העירייה למשרד התחבורה. בפרק זמן קצר מאד הפכנו לכתובת בנושא".
פורום דוד: "לאחר הקמת ממשלת השינוי, היה לי ברור שיש לפרוט את ההצלחה בבחירות גם לשטח ולנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר", אומר זנקו. "באותה עת, אחד מהפעילים הוותיקים של המטה, דוד פלדמן ז"ל נפטר מקורונה. בשיחה האחרונה שלי איתו הוא ביקש שנפעל לקדם יוזמות מקומיות ולאומיות. מאז ועד היום הצטרפו ל'פורום דוד' עשרות אנשים שפועלים בתחום של חינוך, ספורט, בעלי חיים וסביבה, נשים, גיל שלישי וקבוצת מתנדבים".