אהבה
אין כוח יותר חזק מאהבה ותשוקה לדברים שאנחנו אוהבים לעשות ולכן, גם בעסקים אני ממליץ לבחור תחום שיש לכם תשוקה עזה אליו כדי שתוכלו לבנות עסק שמכניס לכם למעלה ממיליון שקל בשנה. ניהול עסק זה דבר שאינו דבר פשוט ולכן חשוב שכאשר תיתקלו באתגרים, בעיות ומכשולים, תהיה לכם המוטיבציה והאנרגיה להתמודד איתם. ללא תשוקה הניצוץ שאתו התחלתם ייעלם וסביר שבסופו של דבר תיסגרו את העסק. מנגד, ברגע שתחברו את העסק לתשוקה שלכם, יהיה קשה מאוד לכבות אתכם ותביאו אתכם 'רעב' שאין לאחרים כך שתיתנו מעצמכם 100 אחוז, דבר שיגדיל בצורה משמעותית את סיכויי ההצלחה שלכם בבניית עסק משגשג.
ביטחון עצמי
ביטחון עצמי הוא גורם מכריע נוסף בהפיכתנו לעצמאים. בעלי עסקים רבים מתנהלים חשבונאית כעצמאים, אולם הם נותנים שירותים לאחרים ולמעשה פרט לתשלום שהם מקבלים בתמורה למתן חשבונית, הם שכירים כמעט לחלוטין ומאבדים הרבה מהשליטה שלהם ברמת ההכנסות שאליה הם מסוגלים להגיע. כעצמאים, יש לנו אחריות גדולה לחיים שלנו, לחיים של הנוסעים שלנו (הלקוחות שלנו) ולהולכי הדרך ונהגים אחרים שנוסעים על הכביש (המשפחה והסובבים אותנו). חשוב שנבנה ונחזק כמה שיותר את הביטחון העצמי שלנו לפני שאנו מתחילים. נעשה כל מה שדרוש כדי ללמוד, לחקור את התחום, לדבר עם קולגות ולקוחות, עד שנרגיש בטוחים.
1 צפייה בגלריה
היומן המלא ליזם המתחיל - עמית אופיר
היומן המלא ליזם המתחיל - עמית אופיר
היומן המלא ליזם המתחיל - עמית אופיר
(צילום: יח"צ)
גם, גם וגם
האם כדי שנצליח בתחום שבחרנו, נצטרך לוותר על משהו חשוב אחר בחיינו? האם רוב היזמים העצמאים מוותרים בהכרח על חיי משפחה מאושרים, על זמן פנוי? בעיניי, אפשר ליהנות ולהרוויח גם יחד. עצמאי בתחילת דרכו צריך לדמיין בעיני רוחו את הלקוח האידיאלי ולבחור אותו. לקוחות אלו הם גם יותר רווחיים וגם יותר קל לעבוד איתם. לקוחות אלו יעריכו אתכם יותר, יפרגנו לכם ואף ימליצו עליכם לאחרים, כך שבעזרתם תוכלו לצמוח ולגדול. אל תתפשרו על דבר – רק תלמדו לייצר את הסינון הנכון של גם וגם וגם – בחיים ובעסקים שלכם ומצאו את קהל היעד שאיתו אתם בוחרים לעבוד.
דפוס חשיבה / מיינדסט של מיליונר
אנשים עשירים נתפשים לעתים כאנשים רעים, קמצנים ונצלנים אולם במציאות הם יכולים להשפיע ולעשות דברים נפלאים עם כספם. כמו כל כוח אחר – גם עושר מגיע ביחד עם אחריות. בכל יום עלינו לעבוד על ההרגלים הישנים שבמשך שנים עוצרים אותנו מלגדול עד שנשחרר אותם ונהפוך להיות אנשים טובים יותר, אנשים עשירים יותר. הנה 16 העקרונות שלי לבניית מיינדסט של מיליונר:
1. לבחור מתי לעבוד, עם מי לעבוד ובאילו תנאים
2. לוותר על לקוחות שאין לכם מה להציע להם
3. לשאוף לספק עבודה לכמה שיותר אנשים
4. לשאוף לעשות בחייכם מה שאתם אוהבים וגם לעשות מה שצריך
5. לשאוף לשפע ולהרוויח כסף כדי להגשים את כל החלומות שלכם
6. לשאוף לשפע ולהרוויח כסף כדי לעשות טוב בעולם
7. לשאוף תמיד להגיע למודל שיהיה WIN WIN WIN לכל הצדדים
8. לחשוב על טובתו של הלקוח, גם אם זה אומר שתוותרו על המכירה.
9. לדאוג לעמוד במילה שלכם! המילה שלכם מייצגת את מי שאתם.
10. לשמור על אינטגריטי מול הלקוחות שלכם, שקיפות ותיאום ציפיות
11. לדאוג לשמור על סטנדרטים גבוהים ולתת ערך גבוה ללקוחותיכם
12. להחזיר לטבע, לשמור על העולם, הסביבה, הקהילה ובעלי החיים.
13. לשמור על יושרה בחייכם האישיים והעסקיים.
14. להוקיר תודה, לדעת להעריך, לראות את הטוב באנשים
15. לשמור על הבריאות שלכם ולהעריך את גופכם
16. להשקיע את הזמן ביצירת נכסים שישרתו אתכם למשך שנים, "פעולות דומינו" אשר מושקע בהן מאמץ חד פעמי, אולם הן מתגמלות אתכם למשך שנים רבות ובמספר תחומים
הבנה
WIN WIN WIN
הגישה הנכונה לחיים ולעסקים היא תמיד לחשוב מכמה זוויות ראייה ולא רק מזווית הראיה שלנו, כך שכאשר אנחנו עושים עסקה, כל הצדדים ירוויחו ממנה. חשוב להבין איך כל צד חושב ומה חשוב לו ולאחר שאנחנו מבינים את זה, להציע הצעה הוגנת כך שכל הצדדים יצאו בתחושה טובה.
הנה כמה נקודות חשובות שאני נוקט בהן בעסקים:
מחיר מחירון קבוע – לא להתנהל כמו 'שוק'. ביחד עם זאת להיות גמיש מחשבתית כדי להתאים את השירות לצורך ובמידה ויש שינוי במוצר / שירות – לתמחר זאת בהתאם. מצאו את הדרך לסייע ללקוחות במימון העסקה, תנו הנחה על תשלום מראש. חשבו על הדרך בה הלקוח ירוויח הכי הרבה מהעסקה תוך שיקוף הדברים בפניו.
ויתור - אם לקוח לא מתאים לי ואני לא יכול לעזור לו – לומר לו זאת בצורה ישירה. זה יפנה לכם זמן לעסוק בלקוחות מרוצים וייצור בהירות סביב הלקוחות המועדפים עליכם.
זמן (ניהול)
זמן הוא המשאב החשוב ביותר שיש לבעל העסק, בעיקר אם מדובר על עסק קטן. חשוב שתשקיעו מחשבה ותכנון ניהול זמן. בעלי עסקים רבים נוטים לבזבז זמן רב על פגישות ארוכות שאינן מובילות לשירות מצויין ולמכירות. יש לקבל החלטה אילו פגישות לקיים ואילו פגישות לדחות מחשש לגזילת זמן יקר. מומלץ להציב מראש מטרה ברורה לפני הפגישה. זכרו, פגישות מרובות אינן מעידות על כך שהעסק שלכם רווחי ומצליח. .
חוסר וודאות
אין וודאות במסלול יזמי, יש מיומנויות רבות שתוכלו לרכוש. אלה יגדילו את סיכויי ההצלחה וימזערו את הסיכונים שבדרך. הצלחה משיגים לאורך זמן ובעזרת התמדה. בעלי עסק משגשג הם אלו המוצאים פתרונות ומשיגים תוצאות במקום שבו רוב האנשים מוותרים ומתייאשים. ככל שתכירו את היכולות שלכם, את העסק שלכם וככל שתצברו ניסיון יהיה לכם קל יותר לפעול וליצור וודאות מסויימת.
טבעי
בעולם היזמי, מה שלא טבעי עבורכם יבלוט לעיין. תהיו מי שאתם. תדברו בשפה שלכם, תהיו אמיתיים עם הלקוחות שלכם ואל תשקרו להם.
סביר להניח שהשוני שלכם הוא היתרון הכי גדול שלכם וחשוב שתתייחסו אליו כך ולא כאל חולשה או חסרון. ברוב המקרים דווקא הסיפור האמיתי, הקשיים שעברתם, התסכול שחוויתם, הבעיות והאתגרים שהתמודדתם איתם, הם אלו שיגרמו להזדהות מצד הלקוחות שלכם ובזכות המאבק שנאבקתם הם ירצו להיות לקוחות שלכם.
יצירתיות
אין דבר שמכבה את היצירתיות יותר מהשגרה. תעשו לכם הרגל לצאת מאזור הנוחות שלכם כמה שיותר. היכנסו באומץ לסיטואציות חדשות ולא מוכרות כדי לפתח את היצירתיות שלכם. משבר הקורונה לימד אותנו שכדי לשגשג היה צורך לפתח שירותים חדשים, לחשוב בצורה שונה ואפילו לשנות את העסק כדי להתאים אותו למצב ולתקופה.
כישלונות
9 מתוך 10 עסקים נסגרים כבר בשנה הראשונה לפעילותם. לרוב, אלה ששרדו לא מצליחים להיות רווחיים. אחד הגורמים לכך הוא שמרבית בעלי העסקים מעולם לא פנו לייעוץ עסקי ופתחו את העסק לא הדרכה והכוונה. אל תסמכו על עיצות של חברים ועל המזל, צריך לעשות כל מה שבידינו כדי להצטייד בכלים הכי משוכללים.
למידה
היו פתוחים ללמוד, גם אם מדובר בתחום שאתם מומחים בו. כדאי מאוד להרחיב את הידע גם בתחומים משיקים – שיווק, מכירות, ניהול העסק וכו'. קריאת ספרים מקצועיים או למידה בקורסים חשובה וכמובן שליטה באמצעים הטכנולוגיים הקיימים שיעשו אתכם מנהלים טובים ויעילים יותר.
כדאי להישאר מעודכנים בעובדות ונתונים ממחקרים שבוצעו בתחום.
מוטיבציה
הדרך ליזמות ועצמאות אינה קלה. תקבלו הרבה סירובים, יהיו רגעים קשים, הפיתוי לחפש מקלט בדמות עבודה שכירה, תמיד יהיה קיים.
שימו מטרות ויעדים לטווח קצר וארוך. בואו מוכנים, חזקים. זכרו שהתגמול על הצלחה יהיה שווה את הסבל שלעיתים תחושו בדרך.
נגד הזרם
כולנו שונים במשהו. לרוב, שחייה בזרם לצד כל המתחרים לא תסמן לנו הצלחה. אל תחששו לבחור את הנתיב שמתאים לכם בהתאם לתכונות, לחלומות ולהבנה שלכם. לרוב, חשוב מאוד להבין מה כולם עושים כרגע ולהיות בדיוק מהצד השני. אחרי הכל, אם הרוב עושים בול אותה פעולה, למה הרוב לא מצליחים בעסקים?.
סטטיסטיקות
אחד הדברים הכי חשובים והכי שנואים על בעלי עסקים – הם המספרים שלהם בעסק. רבים מהם לא יודעים בוודאות האם העסק רווחי או הפסדי בכל נקודת זמן. הם מתלבטים אם לקחת כסף הביתה, או להשקיע כסף נוסף בשיווק.
תחושות חשובות, אבל לא יותר ממספרים. עליכם לעקוב אחר המספרים בעסק עד הפרט האחרון, כיוון שכאשר אנחנו יודעים שעל כל השקעה של 10,000 ₪ לדוגמה אנחנו אמורים לקבל 100 לידים ומתוכם לעשות עסקאות בסכום כולל של 100,000 ₪, חשוב להבין מה הם אחוזי הסגירה שלכם. אם תשלטו בתהליך זה לפרטים, תהיה לכם הסתכלות אחרת על העסק שלכם ותוכלו לקבל החלטות אמיצות תוך שניות ספורות. זו כבר יכולת שיש לבעלי עסקים בודדים שפועלים בצורה מקצועית.
ענווה
אחד הגורמים הגדולים ביותר לכישלון בעסקים ובחיים הוא אגו. כדי לבנות עסק מצליח חשוב שתהיה לכם היכולת ללמוד, לבקש עזרה, להוציא משימות החוצה ולהיעזר בזמן ובכסף של אנשים אחרים. אם כל העסק ישב על הכתפיים שלכם קיים סיכוי גדול שתגיעו לתקרת הזכוכית שלכם מהר מאוד ולא תוכלו להתקדם משם הלאה ולגדול. ענווה היא תכונה מופלאה שתאפשר לכם ליצור צוות.
בעסקים יש צורך בחשיבה יצירתית ולא רק בחשיבה תחרותית. וברגע שתצליחו לבקש עצה, לבקש טובה, לגלות סבלנות, לאמץ גישה חדשה ולאפשר לעצמכם ללמוד דברים חדשים – שם תעשו את פריצת הדרך שלכם.
פחד
אנחנו מפחדים רוב חיינו. מפחדים ממה שאנחנו לא רואים. כדי להצליח להיות יזם, עלינו לבנות מערכת יחסים בריאה עם מנגנון הפחד שלנו. נלמד להבחין בין הפחדים ששומרים עלינו מפני סכנות, לבין הפחדים שתוקעים אותנו במקום, פוגעים בנו ועוצרים אותנו מלהתקדם.
צוות ועובדים
כל בעל עסק נתקל בשלב כלשהו בשאלה הזו: "האם לחסוך כסף ולעשות את כל העבודה בעצמי? או שכדאי לחלוק עם שותפים, צוות ספקים ולהעסיק עובדים שייקחו ממני חלק מהעומס והעבודה?"
לפני שתשקלו ברצינות להעסיק עובדים, חשוב שתלמדו, תחוו, תתנסו ותכירו את כל רבדי העסק בעצמכם עד הפרט האחרון. מעסיק טוב הוא כזה שיודע לנהל ולהדריך את העובדים שלו מתוך ניסיון והבנה עמוקה, גם אם מדובר בחלקים שאינכם אוהבים לבצע בעצמכם.
עדיף להגדיל את העסק בצורה איטית ויציבה, כשאתם שולטים בכל חלק וחלק שקיים בו. זה יעזור לכם להניב הכנסה עודפת מהעסקת עובדים.
קהילה
עסק צריך לבנות סביבו קהילה. לא חשוב אם אתם מנהלים מכולת שכונתית, סוכנות דיגיטל, מספרה או מותג בינלאומי, כדי לשמור על יציבות כדי שתשקיעו מחשבה רבה בבניית וטיפוח הקהילה שלכם. קהילה תוססת מייצרת רווחים חוזרים ונשנים לעסק ובעלי עסקים רבים מפספסים זאת.
כיזמים, אתם משלמים הרבה על שיווק ללקוחות חדשים, אסור שתתייחסו אל לקוח פוטנציאלי רק פעם אחת, במעמד שיחת המכירה. פעמים רבות תגלו שהכסף הגדול שלכם נמצא ממש מתחת לאף בזמן שאתם מנסים לחפש אותו במקומות רחוקים. השקיעו כסף, אנרגיה ומשאבים כדי לייצר מערכת יחסים הדוקה עם הקהל שלכם ותגלו שזהו אחד הנכסים הגדולים ביותר שתוכלו ליצור עבור העסק.
ריבוי מקורות הכנסה
רוב היזים החדשים נשענים על מקור פרנסה אחד וזו טעות קריטית שגורמת לרבים לקרוס. אסור שנהיה תלויים בלקוח יחיד, בכלכלה בישראל או בגורם יחיד אחר. אם נפעל כך, כל עיכוב במשכורת או בהכנסה עלול לפגוע ביציבות הכלכלית שלנו ולהשפיע קשות על תזרים המזומנים.
נתחיל לשנות את התודעה לגבי מקורות הכנסה נוספים ולפעול באופן שיטתי וקבוע כדי ליצור בכל פעם עוד ועוד מקורות הכנסה חדשים. תתארו לעצמכם לדוגמה שהיו לכם 10 מקורות הכנסה זמינים המייצרים לכם כסף באופן שוטף ומאפשרים לכם להרוויח כסף בהתאם לצורך שלכם ולאיכות החיים שאתם רוצים שתהיה לכם. לדעת איך להרוויח כסף זה שריר וככל שתתאמנו עליו הוא יגדל ויתחזק ולכן תתמקדו בשינוי ההרגלים שלכם והתחילו לחשוב עוד היום אילו ערוצי הכנסה נוספים יכולים להיות לכם עוד השנה והתחילו לפעול כדי ליצור אותם.
שיווק ומכירות
צריך לתעדף משימות ולהקצות משאבים בחוכמה. מרבית בעלי העסק אינם מרגישים בנוח בתחום השיווק והמכירות, ומקצים את מרבית המשאבים שלהם ליצירת תוכן נוסף, בדיקת מיילים, שיחות עם ספקים, יצירת מוצרים חדשים ועוד. במצב כזה, אנו בורחים ממכירות וחוסמים את הרווח העסקי.
מחלקת המכירות היא הליבה של העסק. זה אמנם נכון לעטוף ולהגדיל את המוצרים והערך שהעסק מעניק ללקוחות שלכם, אולם לעולם אל תעשו זאת על חשבון המכירות. בנוסף, בעלי עסק רבים שמתכוונים לשווק את העסק שלהם מבלבלים בין פעולות שיווק לפעולות מכירה. מחלקת מכירות של עסק היא מחלקה העסוקה כל היום בשיחות ופגישות מכירות של המוצרים והשירותים של בית העסק. שיחות אלו נעשות בצורה יזומה ללקוחות מתעניינים או לקהל היעד של המוצר או השירות של בית העסק.
פעולות שיווק לעומת זאת הן כל הפעולות העקיפות שנעשות כדי להביא מתעניינים למעמד הפגישה או המכירה. הדרך הפשוטה ביותר להבנה של הבדל מחלקת השיווק והמכירות היא שמטרת השיווק להביא ולהכין אדם חדש למעמד מכירה, בזמן שמטרת המכירה למכור לאותו לקוח ולהכניס כסף לעסק.
בנוסף כמובן שהשיווק מאפשר להציג את העסק ושירותיו ליותר אנשים, למתג אותו ולבנות לו שם ויוקרה. תמיד זכרו להשקיע את מירב המשאבים והזמן בעסק על הפעולות שמייצרות את מירב התוצאות בעסק – שיווק ומכירות.
תכנון מקדים / תכנית עבודה
לפני שתתחילו בהקמת העסק המשגשג שלכם, חשוב מאוד שתשקיעו זמן וחשיבה שתעזור לכם להבין איזה סוג עסק אתם רוצים להקים, מה הקונספט שלו וכיצד תבחרו לנהל אותו. האם תעדיפו לפתוח עסק פיזי כגון חנות, משרד או מסעדה? האם זה יהיה עסק המספק שירותים טלפוניים ואולי דווקא חנות דיגיטלית באינטרנט? כל עסק דורש הכנה שונה ולכל אפשרות יש כמובן יתרונות וחסרונות שונים. ההמלצה שלנו היא למזער סיכונים, להשתדל לחסוך כמה שיותר בעלויות והתחייבויות קבועות ולשאוף להגדיל את הרווחיות בעזרת ערך רב יותר שתיתנו ללקוחות. התייעצו באלה שהצליחו לטווח ארוך, בני משפחה או חברים עלולים להזיק לכם בייעוץ בלתי מקצועי שמבוסס על חששותיהם.
לשיחה עם היועץ העסקי – עמית אופיר, לחצו כאן