"לא כל עסק יכול להפוך לטסלה, אמאזון או פייסבוק", אומר היזם והמנטור אלון אולמן, "אבל כל עסק יכול להיות פי 2 או פי 17 ממה שהוא עכשיו, ואת זה ראיתי הרבה, גם בשנה האחרונה. הלקח הכי גדול הוא שזה יכול לקרות עוד פעם, לאו דווקא עם קורונה".
1 צפייה בגלריה
אלון אולמן. "חייבים לייצר מנגנון שיסייע לעצמאים כשהם בצרה"
אלון אולמן. "חייבים לייצר מנגנון שיסייע לעצמאים כשהם בצרה"
אלון אולמן. "חייבים לייצר מנגנון שיסייע לעצמאים כשהם בצרה"
(צילום: אביגיל עוזי)
איך שינוי החיים בשנת הקורונה השפיע על תפיסת העסקים?
"התובנה המרכזית של בעלי העסקים היא שכל אחד הוא הקפטן של הספינה שלו. כל אחד צריך לדאוג לעובדים שלו, לגייס תושייה במצבים לא מוכרים, לייצר לעצמו חוסן כלכלי כדי לא להתמוטט כשיהיה חודש ללא הכנסה. אני חשוף למולטי מיליונרים ולבעלי עסקים קטנים, אין מישהו שהמגה אירוע לא נגע בו, אבל אלה שידעו להתגמש ולסמן מטרות הכפילו וריבעו את הכנסותיהם".
לפרטים נוספים ולהצטרפות לוועידת העסקים של "ידיעות תקשורת" לחצו כאן
אולמן (56) גדל בקריות וחי שנים רבות בחיפה, ובשנים האחרונות מתגורר בכפר שמריהו. הוא השתחרר מחיל הים בדרגת סגן אלוף לאחר שירות של 24 שנים, ולפני 14 שנים הקים את "קבוצת קוד המנצח".
בשנים האחרונות העסק והאדם הפכו לאחד ויש זהות מוחלטת בין המנכ״ל לחברה. באיזה אופן זה משנה את הדרך שבעל העסק צריך לפעול?
"אנשים אולי לא מבינים את זה, אבל האדם הוא תמיד העסק. אנשים משקיעים בעסק ולא תמיד בעצמם, אבל הרכיב הכי חשוב בעסק הוא האנשים ובעיקר הבעלים, וההכנסה תגדל רק עד לאן שבעליו של העסק יגדל. החיסרון הוא היעדר פרטיות.
"אנשים שהם המותג משלמים מחיר בפרטיות שלהם, זה הופך להיות החיים שלהם והם לא יכולים למכור את העסק ולהיעלם. היתרון הוא שזה יכול לגדול עד אין סוף, וכשהמותג שלך גדל, כולם רוצים לעשות איתך עסקים ואתה ממשיך למנף את זה".
מה מאפיין את העסקים שנפתחו השנה, או כאלה שידעו לשרוד בשנה כזו?
"התעשיות ששגשגו היו אלה הרלוונטיות ושלבעליהן היתה תושייה ויכולת להשתנות. עסקים שבעליהם זיהו את הבעיות שצצו וידעו לפתור אותן".
מה המפתחות להצלחה של עסק היום?
"יש כמה: הרמה האישית של בעל העסק, שככל שתעלה כך העסק יצמח. המנהיגות של בעל העסק, ולאן הוא מכוון: להתפרנס? לשנות את העולם? לסייע לאחרים? להחזיק תמונה מנצחת: תמונת שיא ההצלחה של העסק בעוד חודשיים, עוד שנה או חמש שנים. והמחויבות של הבעלים לעסק".
האם "אונליין" ו"דיגיטל" הן מילות פלא? האם אין עתיד למי שלא עובר לדיגיטל?
"כן, ולא. דיגיטל הוא רק צינור ולא הדבר עצמו, אבל מי שהיום לא יודע לשווק ולמכור גם דרך דיגיטל משול לאדם שמחפש ערכים באנציקלופדיה העברית ולא בוויקיפדיה".
אילו עסקים ייעלמו ואיזה יצמחו בשנים הבאות?
"העיסוקים שייעלמו הם נהגים וטייסים עם הגעתם של מל"טים ורכבים אוטונומיים, ואתמקד בשוק שנמצא בצמיחה מטורפת - שוק ההתפתחות האישית, עם סדנאות שמלמדות איך מציבים מטרות, מנהלים זמן ומקבלים שליטה על החיים. היכולת העתידית החשובה ביותר תהיה להתפתח כאדם ולסגל מיומנויות חדשות".
מה צריך להשתנות ביחס המדינה אל בעלי העסקים?
"התפיסה הבסיסית חייבת להשתנות. ההפרדה בין שכירים לעצמאים היא מלאכותית, יש שכירים חזקים ושכירים חלשים, וכך גם עצמאים. בקורונה כשהיתה בעיה עם שכירים היה ברור שהמדינה תדאג להם, ואם שכיר חוטף שבץ מוחי יש לו עזרה. לעצמאים לא יעזרו, והם גם לא יכולים ללכת להפגין, כי העסק שלהם יקרוס בזמן הזה. חייבים לייצר מנגנון שיסייע לעצמאים כשהם בצרה".
העסקים שלכם בוועידה
אלון אולמן, אור שפיץ, עדי אביטל, שר פיטנס, לאה שנירר, פנינה רוזנבלום ופולה בליק הם רק חלק מאנשי העסקים שיגיעו לוועידה השנתית לעסקים של "ידיעות תקשורת". לאורחי הוועידה הם יספרו מה נדרש כדי להפוך עסק למותג מצליח, מה צריך כדי לפרוץ והאם יש דבר כזה, "הרגע הנכון".
בעלי העסקים והמנהלים הבכירים שהצליחו לפרוץ בגדול ולתחזק עסק משגשג, ישתפו בסיפורם האישי ויספקו הצצה אל מאחורי הקלעים של המותגים הגדולים.
שר האוצר אביגדור ליברמן, ושר החקלאות ופיתוח הכפר והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, עודד פורר, יגיעו לדבר בוועידה, וערן יעקב, מנהל רשות המיסים, יספק תשובות לשאלות בוערות, ובהן: האם שנת הקורונה הביאה למפנה ביחס למגזר העצמאי בנושאי עבודה, רווחה ומיסוי?
במהלך הוועידה יתקיימו סדנאות והרצאות למתן כלים לצמיחה אישית, והמתארחים ירכשו כלים וייהנו גם מהופעת סטנדאפ של אדיר מילר.
את הוועידה ילווה אולפן שידורים מיוחד של mynet, שיעביר שידורים חיים, ראיונות, קטעי וידיאו וכתבות ממתחם האירוע. היא תסוקר בערוצים של קבוצות ידיעות אחרונות וידיעות תקשורת.
הוועידה השנתית לעסקים תיערך במלון הרודס באילת, 27-25 בנובמבר.