מצד אחד, מכבי הרצליה סיימה עונת בלהות בליגה א'. מצד שני, למרות הפתיחה הרעה, היא הייתה במרחק נגיעה מחזרה לליגה הלאומית, אחרי שנוצחה במבחנים על ידי הפועל עכו.
3 צפייה בגלריה
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
צילום: אסף פרידמן
אני וליגה א'
להרצליה נדרש סיבוב שלם להבין מי נגד מי, ובסוף הסיבוב הראשון הייתה קרובה יותר לתחתית מאשר לצמרת.
השינויים שביצע שיימן עם החלפת המאמן ומינויו של עידן בראון, ועם צירופם של כמה שחקנים, החלו לשאת פרי, והרצליה התחילה לטפס לכיוון הצמרת. את הרכבת לפלייאוף היא תפסה ממש במשחק האחרון של העונה הסדירה, ובמשחקי ההכרעה הדיחה קבוצות חזקות ממנה: הכח עמידר, שעריים ובאקה, אבל האוויר נגמר לה בקרב האחרון מול הפועל עכו.
"בינואר, כשהוצאתי 300 אלף שקל על השינויים בסגל, האמנתי מאוד שאפשר לעלות", אומר שיימן. "ידעתי שעם השינויים נרוץ קדימה, ולא טעיתי. היו דברים שלא אהבתי, כמו שהיינו תלויים בקבוצות אחרות כדי להיכנס לפלייאוף. ההרחקה של דור הלוי פגעה בנו. הקבוצה שיחקה ארבעה משחקים עם הארכות ופנדלים, והדרך הייתה ארוכה ומתישה".
אם נשים בצד את הפלייאוף שבו התעוררתם, עברתם עונה מהגיהינום. "עברנו שנה לא קלה בכלל. התחלנו את העונה לא טוב, לא הכרנו את הליגה הזאת. היה לנו קשה מאוד להתאקלם ולהבין איפה אנחנו נמצאים, אבל לאט לאט אתה לומד ומבין שהדברים לא נוראיים כל כך. הקבוצה התייצבה והתחילה לשחק טוב. הצלחנו להחזיר את הקהל. לא רק למשחק האחרון, שהיו בו באמת הרבה אוהדים. כבר במשחקים לפני כן הקהל הגיע ותמך, כך שהיו גם דברים טובים העונה".
למה לא הגעת להרבה משחקים העונה? "העדפתי להיות נוכח פחות, כי אני נוטה לצעוק, ואני מעדיף שזה לא יהיה ככה, אז נשארתי לא מעט בבית, אבל הגעתי למשחקים שהייתי צריך להיות בהם".
בשנה הבאה אתם חייבים לחזור ללאומית, אם אתה לא רוצה להיתקע בליגה הזאת ולהיעלם סופית. "ברור שרוצים לחזור כמה שיותר מהר. רצינו מאוד שזה יקרה העונה, אבל החיים בליגה הזאת לא קלים. כשאתה בליגה השלישית, אתה מקבל מעט מאוד כסף מהעירייה, ויש לנו מלחמות גדולות איתם. הכול ממומן מכיסי הפרטי, ומכמה ספונסרים שמסייעים. בנינו השנה קבוצה על טהרת שחקני הבית, זה יימשך בעונה הבאה, ונקווה לטוב".
3 צפייה בגלריה
צילום: דרור עינב
צילום: דרור עינב
צילום: דרור עינב
הבנתי שאתה עדיין לא סגור לגבי האיש על הקווים בעונה הקרובה, למרות חצי עונה מצוינת של עידן בראון. "אני מכבד מאוד את עידן בראון, אני חושב שהוא מאמן טוב, אבל את ההחלטות שלי לגבי צוות האימון אקבל בשבוע הבא. העניין הוא שבסופו של דבר נכשלנו".
זה כישלון? בהתחלה היית קרוב יותר לירידה מאשר לעלייה. "זה כישלון ענק. קבוצה של קרוב למיליון שקל תקציב שחקנים, וברגע האמת נכשלנו. אני לא מאשים אף אחד. יש כאן אלף ואחד גורמים שבגללם לא עלינו. בגלל זה צריך לבצע חושבים מחדש, ולראות איך בונים את הדבר הזה לעונה הבאה, וזה כולל צוות מקצועי וסגל שחקנים".
לזכותו של בראון ייאמר שהוא הגיע ושינה את הקבוצה. "בסופו של דבר היינו במרחק של כמעט 30 נקודות מהקבוצה שסיימה ראשונה, ו-25 נקודות מהקבוצה במקום השני. זה שהיו לנו הצלחות בפלייאוף זה בעיקר עניין של אופי, אז בוא לא נרים לאף אחד ולא נוריד. בשורה התחתונה, נכשלנו במטרה לעלות ליגה. עידן בחור מדהים עם ידע גדול, אבל בסופו של דבר הקבוצה נכשלה ואני אחליט מה עושים בהמשך".
אני והקהל
הצניחה של הרצליה, לראשונה זה 30 שנה, לליגה השלישית, גרמה לקרע גדול בין הקהל, שגם ככה מצביע כבר שנים ברגליים, לבין שיימן. הקולות הקוראים לעזיבתו הלכו וגברו עם השנים, אבל שיימן הוא ממש לא האיש שירים ידיים. "תרשום, אהיה במכבי הרצליה עד יום מותי. אלא אם כן יקרה משהו דרסטי", הוא מבהיר השבוע.
מה זה אומר בעצם?
"שאם אקבל תפקיד באופ"א או תפקיד בכיר יותר בהתאחדות, אולי זה יקרה ואעזוב את מכבי הרצליה. עד אז, אני נשאר במועדון, גם אם הוא יהיה בליגה ג'". חשבתי שאחרי הירידה לליגה א' תגיד לעצמך 'למה אני צריך את זה'? "אני לא מסתכל על זה ככה. יש לי מועדון ואני צריך לדאוג לו ולנהל אותו. יש כאן הרבה ילדים, וצריך לדאוג להם למחלקת נוער טובה. אני מבין כמה חשוב שהמועדון הזה יחזור להיות לפחות בליגה לאומית, ומעבר לכל אני אוהב את זה".
איך אתה מתמודד עם הקריאות לעברך מהיציע? אל תגיד לי שזה לא מפריע לך. "שימשיכו לקלל, שימשיכו לעשות שיימינג. זאת הקבוצה שלי, ואני עושה בה את הכי טוב שאני יודע. אני אוהב את מה שאני עושה. יש עליות ומורדות, אבל כבר יותר מ-20 שנה אני דואג למועדון הזה. אני רואה את אלה שכן הגיעו, עודדו ופירגנו, ואני מקווה שיגיעו גם בעונה הבאה. אני עושה את זה מאהבה. לעשות לי שיימינג זה לא עושה כבוד לאף אחד. אין לי פייסבוק או אינסטגרם, ואני לא רואה את הדברים האלה, אבל אני שומע דברים. הייתה תקופה בעיר שאמרו שאני לוקח 70 אלף שקל בחודש ממכבי הרצליה. לא לקחתי שקל בודד במשך 21 שנה. שיבוא מישהו שיטען אחרת, ואני תובע אותו דיבה. אנשים צריכים להיזהר בלשונם".
יש בכלל הצעות לקנות את המועדון? "הייתה הצעה של אבא של אחד השחקנים, אבל זה לא היה רציני".
אני והעירייה
היחסים של שיימן עם עיריית הרצליה מורכבים למדי. שנים של יחסי אהבה-שנאה. כרגע על הפרק שני נושאים שנויים במחלוקת. הראשון, רצונה של העירייה לראות קבוצה אחת מאוחדת בעיר, והשני, התוכנית להרוס את אצטדיון הבונבוניירה ולהקים אצטדיון חדש באזור גליל ים.
"אני לא יודע על תוכנית כזאת", אומר שיימן. "אני באמת לא רוצה לריב עם אף אחד, אבל אנחנו לא נמצאים ברוסיה בימי סטאלין. העירייה לא תוכל לסגור את האצטדיון הזה כל עוד אני חי, וכל עוד לא יהיה מגרש חלופי ראוי. המגרש הזה אמנם בבעלות העירייה, אבל למכבי הרצליה יש זכויות עליו. העירייה צריכה לדאוג למגרש במתכונת של ליגת העל, ואפילו שירותים ראויים אין לנו. ראש העירייה עצמו אמר שזאת בושה וחרפה. את המגרש הזה לא יהרסו כל עוד אני חי. האצטדיון, אם לא ישופץ, יגרום בעיה גדולה לכולם. יש בעלי עניין שעושים רק רוח וצלצולים".
3 צפייה בגלריה
צילום: ראובן שוורץ
צילום: ראובן שוורץ
צילום: ראובן שוורץ
בעירייה גם היו רוצים לראות איחוד בין מכבי להפועל לטובת קבוצה אחת עירונית וחזקה.
"הם רוצים שאדם שהשקיע מיליונים בקבוצת כדורגל יעשה איחוד עם משהו שלא קשור אליו. שני הצדדים לא רוצים בזה, טוב לנו ככה. כשאתה מדבר על איחוד ומדבר על גרוש ורבע של סיוע, אז לשם מה בעצם כל הטרחה הזאת? למה למחוק מועדון עם היסטוריה ארוכה כל כך?".
הוסיפו לכך את הדרישה של העירייה, כי הקבוצה תפנה את המשרד שלה באצטדיון (זה אמור לקרות עד יום שלישי הקרוב), ותבינו ששיימן רותח.
"העירייה הזאת הם חבורת בריונים שהחוק והסדר לא נכללים בלקסיקון שלהם. הם חושבים שהתנהגות בריונית תעזור להם. משרד קטן ששימש אותנו מאז ומתמיד, ועכשיו הם רוצים שנפנה אותו".
יכול להיות שעושים לך דווקא? "הם מנסים בצורה אלימה לעשות צעדים לא ראויים. בהתנהגות בריונית כזאת עוד לא נתקלתי מעולם. הם רוצים, שאחרי שהשקעתי בקבוצה הזאת 15 מיליון שקל, אמסור אותה בחינם. זה לא יקרה לעולם. ניתן לבית המשפט להכריע בסוגיה". אם לא הספיקו הצרות בכדורגל, שנה לא פשוטה עברה על שיימן. הוא איבד את אביו, הרי שיימן, שהיה בן 89 במותו.
"אני עובר תקופה קשה מאוד. הפרידה מאבי הייתה כואבת ועצובה", הוא אומר. "השבוע מלאו שלושה חודשים למותו, והתחושות קשות. הייתי קשור אליו מאוד. הוא עשה המון דברים בחייו. היה מוזיקאי מחונן, וגם היה ספורטאי — שחקן כדורגל ומתאגרף. הוא היה מראשוני הג'אז בארץ. איש מדהים ומוכשר מאוד, והכי עצוב שהוא הלך ככה סתם. היו פאשלות בבית החולים. הוא הלך כצדיק גדול, בלי סבל. למדתי ממנו המון על החיים. היה עצוב מאוד בפסח האחרון".
שיימן משמש גם כמשקיף מטעם אופ"א, והוא חבר בהתאחדות לכדורגל. אמש (חמישי) המריא עם הנבחרת כראש המשלחת למשחקים מול לטביה ופולין.
"האווירה בנבחרת טובה מאוד. כיף להתחיל קמפיין חדש, ויש תקוות גדולות הפעם. אני מאמין שנשיג תוצאות טובות בשני המשחקים האלה, ואולי באמת נעפיל לטורניר גדול. הפעם באמת יש סיכוי אמיתי וטוב", אומר שיימן.
מתי תיגמר הפארסה המביכה של מינוי יו"ר להתאחדות? "זה המצב שנוצר. קשה מאוד לנהל את ההתאחדות שלנו, בגלל אינטרסנטים שבכלל לא קשורים לכדורגל. אם אתה לא עושה מה שהם רוצים, אתה בבעיה".
למה אתה לא מסתער על תפקיד היו"ר? "יכול להיות שזה היה מתאים לי, אבל אף אחד לא הציע לי".
ואם היו מציעים לך, היית הולך על זה? "אם היו מציעים, הייתי לוקח את זה, אבל יש המון אינטרסנטים וזאת בעיה. יש קושי גדול למלא את התפקיד בצורה חלקה".
מדע בדיוני
מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "אחרי כישלון בהבאת קהל למגרשים, אחרי כישלון בליגה ובכלל, מר שיימן יורה לכל הכיוונים ובעיקר לכיוון העירייה שהשקיעה במכבי הרצליה ממון רב במשך הרבה שנים. זו כפיות טובה לשמה. העירייה בהחלט מחשבת צעדיה מחדש, ותפעל על פי החוק. תמצית דבריו של שיימן בדותות ומדע בדיוני. לאוהדי הכדורגל בהרצליה מגיע משהו טוב יותר".