ליהיא רז מרמת השרון סיימה את כיתה י"ב, הוכרזה כתלמידה מצטיינת ובשבוע הבא תיגש לבחינת הבגרות האחרונה. בעוד חודש בדיוק היא תעלה בטוקיו על המזרן, המקבילים המדורגים, הקורה ו"סוס קפיצות", ותייצג את ישראל באולימפיאדה בתחרויות בהתעמלות מכשירים.
1 צפייה בגלריה
ליהיא רז. כישרון לא מספיק, צריך גם משמעת
ליהיא רז. כישרון לא מספיק, צריך גם משמעת
ליהיא רז. כישרון לא מספיק, צריך גם משמעת
(צילום: יאיר שגיא)
קראו גם >>>>
רז, בת ה-17 וחצי, תלמידת תיכון אלון, מתכוננת למשימה במלוא הרצינות והמקצועיות: שישה אימונים בשבוע, כל אימון ארבע שעות, אימוני כושר, פילאטיס, טיפולי פיסיותרפיה, עיסויים, תזונה מתאימה בליווי תזונאית, שינה ממושכת ותמיכה מנטאלית של פסיכולוג ספורט.
סדר יומה של ספורטאית אולימפית אינו מותיר הרבה זמן ללימודים. ואכן בחודשים האחרונים היא החמיצה שיעורים בזום, אך הנהלת בית הספר הלכה לקראתה, תמכה בה, סייעה לה להשלים את החומר, והיא סיימה את לימודיה בהצטיינות יתרה, כמו בכל שנה.
היא נולדה בניו יורק, שם שהו הוריה בשל עבודתם, עלתה לארץ בגיל חודשיים, ומאז היא מתגוררת ברמת השרון. בוגרת אורנים, קלמן ותיכון אלון, שם למדה 5 יחידות בכימיה, במדעי המחשב, במתמטיקה ובאנגלית. גם בתחום הלימודים היא אימצה את השאיפה למצוינות, התשוקה להצליח, הפרפקציוניזם והמשמעת העצמית שהפכו אותה לספורטאית-על.
היא החלה להתאמן בגיל 6 לאחר שהתגלתה על ידי המאמנת מורן קלפנר וצורפה לקבוצת המתעמלות שהקימה קלפנר במגוונים רמת השרון. תחילה התאמנה במסלול התחרותי הרגיל, ומגיל 9 זכתה באליפות ישראל ארבע פעמים ברציפות. בגיל 12 עברה למסלול האולימפי ושנתיים לאחר מכן זכתה בגמר התעמלות הקרקע במכבייה. בגיל 15 זכתה באליפות ישראל החמישית.
בסוף השנה שעברה זכתה במדליית הארד באליפות אירופה בהתעמלות מכשירים – מדליה ראשונה של ישראל בענף האולימפי היוקרתי. בכך השיגה את הקריטריון הנדרש לאולימפיאדת טוקיו. השבוע היא זכתה בפעם השישית באליפות ישראל כהכנה אחרונה לאולימפיאדה
בצוות האימון שלה, לצד מורן קלפנר, גם שיר סולומון ואילן גזית. "לא יכולתי להגיע להישגים", מדגישה ליהיא, "ללא התמיכה המטורפת של הוריי - בהסעות לאימונים, בהכנת אוכל, בתמיכה הנפשית. הם יודעים לקרוא אותי, יודעים מתי כדאי להתרחק ממני, ומתי להתקרב אליי". המאמנת קלפנר מציינת גם את התמיכה הרבה שליהיא מקבלת מאיגוד ההתעמלות והוועד האולימפי.
מה הופך ספורטאית מוכשרת למצטיינת?
ליהיא רז: "הרצון והיכולת לחלום, להציב מטרות ולשאוף להגיע הכי גבוה. כישרון לא מספיק, צריך משמעת עצמית וצריך לעבוד קשה, להיות מוכן להקריב ולתת את כל כולך".
מה הציפיות מהאולימפיאדה?
מורן קלפנר: "הכי חשוב שהיא תעמוד בלחץ ותיתן את ההופעה הכי טובה שלה, ללא נפילות. מבחינתה, האולימפיאדה הזו היא רק הכנה לאולימפיאדה הבאה".
ליהיא רז: "אני מקווה לעשות את הביצועים הכי טובים שלי ולייצג את המדינה בכבוד".