במרץ 22' ישתנה ענף הבנייה בישראל. התקנות החדשות, המחייבות בנייה ירוקה ,מצריכות ייעוץ, ליווי וניהול מקצועי על מנת שהיזם יעמוד בכל דרישות הת"י לבניה ירוקה בישראל. ענף הבנייה הוא אחד הגורמים המשמעותיים לפליטת גזי חממה. מתברר שמבנים הם צרכני האנרגיה הגבוהה ביותר, משמע יצור של כ 62%-87% פליטות גזי החממה. באמצעות התקנות החדשות, תפחת פליטת גזי החממה ונוכל להילחם במשבר האקלים.
2 צפייה בגלריה
הלית פינטו
הלית פינטו
הלית פינטו
(צילום: יח"צ)
הלית פינטו מנכ"לית חברת "תכנון ירוק בע"מ" היא מלווה מוסמכת מטעם מכון התקנים הישראלי לתקן 5281 לבניה בת קיימא . הלית פינטו עסקה שנים רבות כיועצת נדל"ן וליוותה לקוחות רבים במו"מ עד להגשמת חלומותיהם. הלית פינטו נמצאת בתחום מעל לעשור ויש לה רזומה מרשים כמו גם הבנה נרחבת בכל תחומי הבניה הירוקה. במקצועה היא מלווה ויועצת לתחום הבנייה הירוקה ומשמשת כמנהלת פרויקטים בתחום. הגברת הירוקה מתפקדת כמנצחת על כל שלבי התכנון והבנייה ומסנכרנת בין בעלי המקצוע השונים למען יבינו ויהיו שותפים לחזון הבניה המשותף.
בגלל שהתחום דורש תכנון והבנה נרחבים, הסינרגיה בין כל בעלי המקצוע הכרחית. היזמים מצדם, צריכים לקבל ליווי מקצועי שכזה בגלל ההנחתה שנפלה עליהם בחוק. יש לזכור כי עבור חלק מהם זה אינו צעד אידיאולוגי בהכרח והם אינם קרובים לתחום.
פגשנו את הלית פינטו, באחד הפרויקטים שהיא מנהלת. האישה חכמה, מנוסה, שקולה ופדנטית מאוד. אין פרט שחומק מעיניה ואין קיצורי דרך. היא מספר שלמרות שיש התלהבות סביב הבניה הירוקה, רבים מהיזמים חוששים מעלות הליווי המקצועי ומסתבכים עם מאות פרטים ודוחות שצריך להגיש ושאר ענייני בירוקרטיה.
2 צפייה בגלריה
הלית פינטו
הלית פינטו
הלית פינטו
(צילום: יח"צ)
"עמידה בתקן זה עניין סבוך הדורש מיומנות ומקצועיות. נדרשת יכולת לנתח את הפרוייקט משלב התכנון המוקדם ולראותו מהמקרו למיקרו. היכולת לסנכרן בכל שלב בין כל הדיסיפלינות שעוסקות בתכנון ובבניה חשובה כדי שתהיה הלימה בין דרישות התקן לבניה ירוקה לבין התהליך עצמו. זה מצריך עבודה רוחבית לטיפול בנושאים רבים: הפקת דוחות תרמים, אקלימים, הכנת חומרים ומסמכים בהתאם לדרישות התקן ,תיאום וסינכרון לפרטי פרטים בין כל המתכננים ועוד. בסוף, בונים מבנה אחד ,לדוגמא אם המבנה צריך לעמוד גם תרמית וגם אקוסטית צריך לוודא שאכן הדוחות והפרטים זהים. נדרשת יכולת ניהול וייעוץ לצורך ירידה לפרטים מהשלבים הראשונים. התוצאה היא חיסכון בכסף ובזמן רב".
הלית פינטו היא מאסטרית תהליך קבלת ההסמכה לתקן לבנייה ירוקה 5281. התקן ניתן מאחד ממכוני ההתעדה המוסמכים לכך לבחירת היזם. לדבריה, אין קיצורי דרך ומי שיעשה התאמות בדיעבד, יתקל בעיכובים ובבזבוז כספים.
לדברי המומחית, השלב הראשון לפתיחת בקשת רישוי הינו מתן "אישור מקדמי" ממכון ההתעדה. אישור שכזה ניתן רק לאחר שנעשית עבודה משותפת עם כל צוות התכנון והכנת החומרים הנדרשים כדוגמת: דו"ח הצללות, דו"ח תרמי ,הכוונת והצהרת והיזם היועצים להטמיע נושאים לחיסכון במים, חשמל ועוד. בשלב הזה הלית פינטו מעבירה את הדוחות לבדיקת מכון ההתעדה ומפרטת כיצד יעמוד הפרויקט בדרישות התקן מינימום 55 נק+עמידה בכל תנאי הסף. בהמשך יגיע שלב אישור שלב א' ממכון ההתעדה, תנאי לתחילת העבודות.
הלית פינטו: "יש לרדת לקרביים של הפרויקט במהלך התכנון. נצטרך להציג חישובים, מפרטים, כתבי כמויות ועוד ולבצע הטמעה של כל הנושאים שיאפשרו לעמוד בתקן ובתוכניות למכרז/לביצוע.
בשלב הביצוע אני מנחה את הצוות טרום תחילת עבודתם בנושאים הקשורים בתחום הבנייה הירוקה ומתעכבת על מה שעליהם להקפיד ולעשות. הכנת תיעודים ומסמכים לביצוע, חשובה מאוד. במהלך הביצוע יגעו נציגי מכון ההתעדה לבדיקה. זה יקרה בשלב שלד ובשלב גמרים, הנדרשים למתן אישור שלב ב', כתנאי לשלב טופס 4 /טופס האיכלוס. זאת ייעשה בתיאום ולאחר סיור מקדים שלי שיכין לקראת הביקורת".
נשמע מורכב מאוד...
"זה ממש לבנות בית מרקחת", מספרת האוטוריטה – הלית פינטו.
"סביב כל פרויקט יש תכנון וביצוע מורכבים. נדרש ידע עצום ונרחב בהרבה תחומים על מנת לסיים פרויקט. זה פאזל שחולש על המון תחומים כמו תאורה, בידוד וכו'. הכול מתחיל מבניית אסטרטגיה ושיחה מול היזם והמתכננים כדי ללמוד מה הם חושבים. יש כאן הכנת צוות והבנת חומרים הנדרשים להצגה בכל שלב מול מכון ההתעדה וגם סינכרון מלא לאורך כל הדרך. מהלך מושלם יחסוך זמן וכסף רב ליזם מבחינת התאמות ובירוקרטיה".
הלית פינטו היא בוגרת קורס בודקים לתקן 5281 בנייה שיודע לראות גם את הצד הבודק, עם זאת היא מעדיפה להמשיך לייעץ, ללוות ולנהל פרויקטים בתחום הבנייה הירוקה. מבחינתה אין מקום לטעויות והיא לא תאשר לחפף ולהגיש דוחות וטפסים חצי אפויים. "מי שמתחיל לבנות, חייב להכיל את התקן, מעין מעטפת הנחיות, על מנת שנחסוך בשימוש בחומרים מזהמים ונתאים את המבנה לאקלים המקומי, תוך חיסכון בעלויות אנרגיה ובמים. המטרה היא לייעל את הבנייה ואת החיים בתוך המבנה ולכן התקן בנוי מ-9 פרקים שמדברים על אנרגיה, קרקע ,מים, חומרים, בריאות, רווחה , פסולת , תחבורה ,ניהול וחדשנות ."
השיחה עם הלית לוותה בסיור מקיף בכמה פרויקטים שהיא מלווה ומייעצת להם. התרשמנו שמדובר בתהליך מקצועי החל משלב התכנון ועד לקבל טופס 4 כדי להטמיע את התקן בתוך כל התהליך.
כמו שאומרת הלית פינטו, המנצחת על התזמורת הירוקה: "העבודה היא רוחבית, דומה לעבודת המנצח על תזמורת לצד כל המתכננים אנשי הביצוע והרגולטורים. זה לא רק ייעוץ לבנייה ירוקה, צריך לנהל יחד את כל הפרויקט, לחבר את כל המומחים למען עמידה לדרישות התקן."