השכן שמשאיר בוץ בחדר המדרגות, נזילת המים מהגג או רעש מי הגשם מהגגון בקומה הראשונה - החורף כאן ואיתו שלל בעיות שעלולות לצוץ בין השכנים. אז חוץ מלהתלונן, יש עוד כמה דברים שאתם יכולים לעשות.
החוסם
על מי מתלוננים? השכן שהתקין רהיט או סוג סכך מסוים במרפסת ובעקבות כך פגע במערך ניקוז מי הגשמים של הבניין. שכן שפתח הניקוז שבשטחו נחסם מסיבה מסוימת צריך לדאוג לפתיחת חסימתו על ידי ניקוי או לפעול להתקנת פתרון ניקוז חדש במידה והפגיעה בניקוז בבניין נגרמה בעקבות השינוי שביצע בשטחו.
הפתרון: מותר לשכן להחליט כי אינו מעוניין להשתמש במערכת הניקוז המשותפת בגלל חוסר יעילות או תקינות, לסגור את פתח הניקוז המשותף בדירתו ולהשתמש בצינור ניקוז פרטי, עם זאת, סגירת פתח הניקוז אינה פותרת את הדייר מהמשך ההשתתפות בתחזוקת המערכת, וכן עליו לדאוג לכך שסתימת פתח הניקוז אינו גורם להצפה בדירות אחרות.
המדליף
על מי מתלוננים? עם חזרתו של הגשם צפים ועולים גם מקרי הרטיבות הנגרמים מהצפות ודליפות לדירות שכנות. נזילה יכולה להגיע מגג הבניין המשותף אל אחת הדירות או לחדר המדרגות, מדוד דולף, מהתיישנות בטיח הקירות החיצוניים או ניקוז לא נכון של מים במרפסת, באדניות הנוי, או במשקוף החלון, ולגרום למפגע בשטח אחת הדירות או חדר המדרגות.
הפתרון: כשמתגלה בעיית רטיבות קודם כל יש לבדוק את מקורה, ולאשר שאכן מודבר ברטיבות ממי גשמים ולא מאיטום לקוי בתוך חלל הבית או מהצנרת. במקרה שהוכחה שהפגיעה מגיעה מדליפת מי גשמים יש לברר האם הנזילה מגיעה מהרכוש המשותף משום שבמקרה כזה האחריות על התיקון חלה על נציגות הבניין. אם מקור הבעיה הוא באטימות בשטח פרטי, בעל הדירה יהיה חייב בהוצאות תיקון הנזק. גם אם בדירתו לא נראה כל פגם, יכול עדיין להיות כי ליקוי בה גורם לרטיבות. במדיה ומדובר בנזילה מגג הבניין חובת התיקון חלה על כל בעלי הדירות, ובמידה ומדובר בדוד דולף, חובת התיקון תחול על בעל הדוד בלבד.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
בעל המזגן הבעייתי
על מי מתלוננים? השכן שחלקו החיצוני של המזגן שלו נמצא מחוץ לדירה בצמוד לקיר החיצוני או במסתור הכביסה, מטפטף על המזגנים בדירות התחתונות והמים מתפשטים לשטח החיצוני של הדירות, מטפטפים על גגון בקומה תחתונה יותר או מרטיבים את הכביסה של השכנים.
הפתרון: במקרה כזה על בעל המזגן המטפטף לדאוג לפתרון דוגמת צינור ניקוז פשוט מהיחידה החיצונית ועד הקרקע. הבעיה היא שלעיתים לא מדובר בתקלה במזגן אלא בתופעה טבעית של המזגנים בחורף אך בכל זאת בעל המזגן מחויב לבדוק את תקינותו ובמידת הצורך לדאוג לניקוז הטפטוף.
מעצים הרעשים
על מי מתלוננים? בדירות רבות בבניינים משותפים, בעיקר בדירות גן, מותקנת פרגולה מסוגים שונים במרפסת, ולקראת הגשם השכן מחליט להתקין מעליה גג או לאטום אותה כך שתחסום את ירידת מי הגשמים בדירתו. כיסויי הפרגולה יוצרים רעש רב בעת ירידת גשם, גם אם מדובר במטח קל, מה שמהווה מטרד עבוד שכנים רבים.
הפתרון: במקרה שבו הפרגולה נבנתה כדין וקיבלה היתר בניה, ובמקרה שהרעש נוצר מהגשם אין לבעל הדירה יכולת לשלוט בשעות הרעש לכן הוא גם יכול להפריע בשעות המנוחה המוגדרות ולהוות מטרד רעש לכל דבר. לפני שפונים לבית המשפט בבקשה להוצאה צו מניעה למשל, שווה ליצור קשר עם בעל הדירה ולבדוק אפשרות של התקנת מחסה עם בידוד אקוסטי מחומרים סופגי רעשים.
המתעד
על מי מתלוננים? השכן שתמיד יודעים מתי נכנס או יצא מהבניין, וזאת משום טביעות הבוץ הנשארות לאחר צעדיו. בחורף הקרקע מלאה בלכלוך הנדבק לנעליים כשהיא רטובה, ולאחר מכן, ללא ניקוי הרגליים על שטיח בכניסה, משאירות הנעליים את עקבות היום על רצפת לובי הבניין, חדר המדרגות והמעלית.
הפתרון: מקרה כזה בדרך כלל לא יגיע לגורמים חיצוניים וניתן לפתרון פשוט בגישור בין הדיירים, יש להביא למודעות הדייר המלכלך את הבעייתיות שבמעשיו, להעלות את הנושא באספת הדיירים ובמידת הצורך לרכוש שטיח כניסה שינקה את הלכלוך טרם הכניסה.
הנוסטלגי
על מי מתלוננים? השכן שהחליט לחמם את הבית בסגנון וינטג' ורכש קמין הפועל על ידי שריפת עצים בעוד אתם מריחים ונושמים את העשן שהוא מייצר. מעבר למטרד הריח והמחנק שהעשן יוצר, בשנים האחרונות עולה המודעות לזיהום הנוצר בהפעלת הסקה בעצים הגבוה בהרבה מזיהום מכונית.
פתרון: לפני שנוקטים בצעדים משפטיים וקיצוניים, יש לבדוק לגבי פתרון שייטיב עם שני הצדדים, כמו למשל הגבהת הארובה להרחקת העשן או הגבלת שעות השימוש בקמין. הקביעה באם העשן מהווה מטרד או לא תיקבע לפי הפגיעה ביכולתו של השכן לעשות שימוש סביר בשטחו, ולא לפי כוונתו של השכן – שיכולה להיות תמימה או לא.
מנטרל הריחות
בימות החורף התופעה של השארת חפצים בעלי ריח רע או רטיבות מחוץ לדירה מתרחבת וכניסות רבות לבתים הופכות למקבץ נעליים רטובות המדיפות ריח ומטריות פתוחות, מה שלפעמים אף חוסם כניסה לדירות השכנות. כך השכנים מרוויחים את הוצאת הריח הרע מביתם במחיר של הפצתו לכל שאר דיירי הקומה.
פתרון: ניתן לפנות אל הדייר ולהציע פתרון ביניים, למשל, אחסנת הנעליים במקום מאוורר בתוך הבית ולא בחדר המדרגות הסגור, ולהימנע מהשארת מטריות פתוחות בבניין לאחר שהתייבשו. במקרה כזה יהיה קשה להיות צודקים משום שלפי החוק לכל בעלי הדירות יש זכות להשתמש בחלל המשותף שימוש סביר. כך שרק במידה והדייר פגע בצורה ממשית ביכולת של שכנו לעשות שימוש בחלל המשותף אז ישנה עילה לתלונה. בגין ריח רע גם יותר קשה להתלונן משום שתחושת ריח היא סובייקטיבית אלא רק במקרה בו החפצים פוגעים במרחב המשותף של השכן. פתרון נוסף הוא, לפנות את מרחב הבית המשותף ובפרט את חדר המדרגות לתנועה חופשית של בעלי הדירות.
לפרטים נוספים ולהצטרפות לאגודה לתרבות הדיור ניתן להתקשר למוקד שירות הלקוחות הארצי בטלפון 8484*.
הטור נכתב בעזרת עו"ד סמי ישראל, היועץ המשפטי של האגודה לתרבות הדיור.