"ראשי הערים לא יכולים להמשיך להחזיק את רוכשי הדירות וענף הבניה כבני ערובה בכל פעם שהם מסתכסכים עם הממשלה. מדובר בסחטנות שגובה מחיר כבד מהמשק בכלל ומזוגות צעירים והציבור משפרי הדיור בפרט". כך מסר היום (שלשי) נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, בתגובה להודעת ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, כי הוא יעצור את הליך אישור כל תוכניות הבניה בעיר, בשל סכסוך של העירייה עם הממשלה על הרקע התחשבנות פיננסית ביניהן.
2 צפייה בגלריה
בנייה ב"סביוני גליל ים" בהרצליה | צילום: יוגב עמרני
בנייה ב"סביוני גליל ים" בהרצליה | צילום: יוגב עמרני
בנייה ב"סביוני גליל ים" בהרצליה | צילום: יוגב עמרני
על פי משרד הפנים , מצבה הפיננסי של עיריית הרצליה מצויין. למעשה, מדובר באחת העיריות עם העודף התקציבי הגדול בישראל כיום, שעומד כעת על כ-32 מיליון שקל ועם עודף תקציבי מצטבר של כ-49 מיליון שקל – 5.6% יותר מבשנה שעברה.
נשיא ההתאחדות התייחס לטענת פדלון, כי הממשלה מפרה תנאים של הסכם גג אשר חתמה איתה. "אני קורא למטה הדיור לבדוק מול הגורמים הרלוונטים באוצר, מדוע הסכם הגג מול עיריית הרצליה אינו מיושם ותקציבים שאושרו אינם עוברים. יחד עם זאת, הסכם הגג, מטרתו לבנות תשתיות הדרושות לשכונות חדשות ולא לבניה השוטפת ברחבי העיר, אותה מתכוון ראש העיר לעצור".
על משרד הפנים, היקף ההכנסות של עיריית הרצליה השנה מהיטלי השבחה ופיתוח עמד על שיא של 210 מיליון שקל. זאת, למרות שהיקף הדירות שאושרו בה לבניה קטן ב-16% לעומת שנת 2018. עיריית הרצליה, על פי נתונים אלה מובילה כמעט בכל פרמטר פיננסי מול רוב העיריות במרכז הארץ.
סרוגו ציין: "לעיריית הרצליה יש מימון מהיטלי השבחה ופיתוח לצורך בניית מוסדות ציבור כמו בכל עיר. היא איננה שונה מכל רשות מקומית באזור המרכז. לראש העיר יש את הכלים והתקציבים לפתח את העיר שלו". בנוסף הוא מזהיר, כי הפגיעה הישירה בענף הבניה הפועל בעיר ובתושבים – רוכשי הדירות בה, חושפים את העירייה והקופה הציבורית שלה לתביעות של מאות מיליוני שקלים. "ראש העיר נוקט בצעד בלתי חוקי בעליל שיפגע אנושות בעיר הרצליה ובציבור בה. עצירת בנייה בכל עיר היא דריכה במקום שתגרום להזדקנותה ולהגירה שלילית של צעירים ממנה, ועלולה לפגוע בתדמיתה של העיר וביכולתה להוות מוקד משיכה לגורמי עסקים ומסחר שבהם היא מעוניינת על מנת להגדיל את הכנסותיה", מעריך סרוגו.
2 צפייה בגלריה
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ הוסיף: "דברי ראש עירית הרצליה הם עדות להעדר המנהיגות הכלכלית במדינה. כל ראש עיר הישר בעיניו יעשה ללא כל שליטה או בקרה תכנונית. זהו אות מסוכן לתחילתם של כאוס ואנרכיה בשוק הנדל״ן ובכלכלה בישראל. ראינו ימים אחרים שבהם ראשי ערים כמו אלי לנדאו, מאיר ניצן, איז׳ו רגר, יוסי שבו, שלמה (צ׳יץ׳) להט ותדי קולק, מעולם לא ישבו בחיבוק ידיים וחיכו לתמיכה ממשלתית על מנת לקדם את עירם, אלא הפשילו שרוולים, ופעלו לפתור בעיות ולהסיר חסמים על מנת לבנות כמה שיותר. הבנייה יצרה את ההכנסות מהיטלי השבחה והיטלי פיתוח ואפשרה ומאפשרת כיום לפתח כל עיר ועיר".
העירייה מסרה בתגובה: "ראש עיריית הרצליה משה פדלון חזר והדגיש כי בהיעדר תשתיות לא תהיה בנייה חדשה! באין אופק והרשאות לתשתיות בסיסיות למען קיום חיים תקינים של תושבי העיר, כמו: מים, חשמל, חינוך, תחבורה ועוד, לא נוכל לתת היתרי בנייה. פדלון הדגיש כי הוא מצפה מיו"ר התאחדות הקבלנים להצטרף לקריאתו אל גופי הממשלה ולדרוש מהם להתכנס לאלתר ולתת לרשויות המקומיות את הפתרונות הדחופים".