כל מי שחווה על בשרו תהליך שיפוץ של דירה יודע שלהתרגשות הגדולה נלווים אתגרים לא פשוטים וגם לא מעט הפתעות.
5 צפייה בגלריה
קבלו מספר הצעות מחיר ואל תתפתו לאטרקציות זולות מדי
קבלו מספר הצעות מחיר ואל תתפתו לאטרקציות זולות מדי
קבלו מספר הצעות מחיר ואל תתפתו לאטרקציות זולות מדי
(צילום: shutterstock)
התקציב הוא ללא ספק אחד הנעלמים הגדולים, כי גם המאורגנים שמכינים טבלת אקסל מסודרת, בדרך כלל מגלים שנחתו עליהם סעיפים חדשים ובלתי צפויים, ושצריך לעדכן את השורה התחתונה בתקציב.
קראו גם:
מה סדרי העדיפויות שלכם?
תקציב שיפוץ בנוי מהמון פרמטרים, שמי שאינו מצוי בתחום לא ייקח בהכרח בחשבון. אנשים רבים לא מכירים את מכלול המשמעויות וההוצאות הנלוות, לא ערוכים כלכלית ומופתעים מהפער, שמגיע לפעמים לפי שניים ואפילו יותר בין הסכום המתוכנן לסכום בפועל.
5 צפייה בגלריה
עיצוב פנים: שרון רואש
עיצוב פנים: שרון רואש
עיצוב פנים: שרון רואש
( צילום: תמר אלמוג )
אנשים רבים "זורמים עם השיפוץ", הם יודעים איפה הוא מתחיל, אבל אין להם מושג איפה הוא ייגמר: עוד כמה נקודות חשמל, אולי גם שבירת קיר נוסף, והקרמיקות ישנות, אז אולי נחליף על הדרך גם אותן.
אז מה עושים? חשוב שתגדירו מראש את סדרי העדיפויות שלכם, ותחליטו להתמקד בדברים שבאמת חשובים. התייעצו מבעוד מועד עם איש מקצוע: האם הבית זקוק לשיפוץ יסודי עד רמת המעטפת, או שאולי אפשר להסתפק בשיפוץ קוסמטי ולהשקיע בתאורה, נגרות וריהוט.
5 צפייה בגלריה
תקציב שיפוץ הבית
תקציב שיפוץ הבית
קבלו מספר הצעות מחיר ואל תתפתו לאטרקציות זולות מדי
(צילום: shutterstock)
עיניים גדולות
אנשים שנכנסים למבצע שיפוץ בהתלהבות ומדמיינים את בית החלומות, נוטים לעיתים לקפוץ מעל הפופיק ולהיכנס לתהליך שהופך יקר מדי לתקציבם.
אז מה עושים? יש שתי אפשרויות: האחת, לתחום את היקף השיפוץ בהתאם ליכולות הכלכליות העכשוויות, בידיעה שזה מה שעומד הפעם על הפרק, ואת שלב ב' תשפצו בפעם אחרת, כשתיפתח קופת הגמל.
או, לחילופין: גייסו מלכתחילה משאבים על מנת להגיע לתוצאות הרצויות (כולל תקציב רזרבה לתוספות שוודאי יגיעו).
העלויות הנלוות
רבים שוכחים לכלול את הסעיפים הנלווים ואת כל ה"מסביב", כמו הובלות, הרכבת רהיטים, התקנות גופי חשמל, שכירת מנוף במידת הצורך, ניקיון מקצועי ועוד.
אז מה עושים? מידע זה כוח והוא חוסך צרות. חשוב מאוד להגיע לתהליך מפוכחים ומודעים. התייעצו עם איש מקצוע שייתן לכם תמונת מצב ברורה על כל הכרוך בשיפוץ, פלוס ה"אקסטרות" שאחרי.
הזול יוצא יקר
בשיפוץ, כמו בחיים, אין קיצורי דרך. יש משפצים שנכנסים להרפתקת שיפוץ שגדולה על תקציבם, וכדי לעמוד בו הם בוחרים בעובדים זולים ולא מקצועיים או בחומרים לא איכותיים. כל האפשרויות הללו יתגלו בהמשך כזול שעולה ביוקר.
אז מה עושים? אם קיבלתם שלוש הצעות מחיר משלושה בעלי מקצוע, שנעות סביב 100-120 אלף שקל, הצעה של 40 אלף שקל על אותה תכולת עבודה צריכה לעורר בכם חשד ולא שמחה. בהחלט בדקו וקבלו מספר הצעות מחיר, אך אל תתפתו לאטרקציות זולות מדי.
5 צפייה בגלריה
עיצוב: הילה כץ אבידן
עיצוב: הילה כץ אבידן
עיצוב: הילה כץ אבידן
(צילום: בועז לביא ויונתן בלום )
סומכים על סחבכ
יש משפצים שסוגרים קומבינה עם הדוד של השכן לשעבר, שזרק מילה. גם זה עלול להפוך לזול שיוצא הרבה יותר יקר - כי לא פעם זה נגמר בעלויות נוספות של פירוקים ותיקונים.
אז מה עושים? בודקים שמדובר באיש מקצוע שיודע להציג עבודות קודמות ומסוגל להציע פתרונות גם לבעיות קשות ומורכבות ובדרכי נועם. אל תתביישו לבקש המלצות ולשוחח עם אנשים שעבדו מול אותו בעל מקצוע לפני שקיבלתם את ההחלטה.
וגם: הקפידו לעבוד עם חברות ועסקים שיתנו אחריות ומענה גם לאחר הרכישה, וסגרו מראש את נושא לוחות הזמנים.
5 צפייה בגלריה
ברברה ברזין
ברברה ברזין
ברברה ברזין
(צילום: גיא הכט)
להתייעץ עם הקברניט
כדי לחזות מראש תקלות, לתמחר נכון ולעמוד בתקציב, כדאי להסתייע בעזרה מקצועית.
מעצבת הפנים היא קברניטה שמסיעה ספינה עצומה בים של גלים סוערים. הספינה עמוסה באגו ובתקציבי ענק, ותפקידה להביא אותה בזמן לחוף המבטחים, תוך לקיחת החלטות קשות ואחריות.
אז מה עושים? נעזרים באיש מקצוע מנוסה שיודע לתכנן, לתכלל ולבנות תוכנית שיפוץ אופטימלית בהתאם לתקציבכם.
ברברה ברזין בעלת בית הספר לעיצוב "ברברה ברזין"