עלייה במספר התחלות הבנייה בשרון במחצית 2021 לעומת השנה שעברה. במחצית הראשונה של 2021 שיקפו התחלות הבנייה ברוב ערי השרון את השפעות משבר הקורונה, אם כי ניכרת התאוששות מסוימת בחלק מהערים לעומת אשתקד. כך עולה מניתוח נתוני הלמ"ס שבוצע בארגון הקבלנים והבונים במחוז השרון. עם זאת, לעומת שנת 2019 הנתונים עדיין נמוכים מאוד, לעתים גם במאות אחוזים.
2 צפייה בגלריה
דיור לזוגות צעירים ברעננה
דיור לזוגות צעירים ברעננה
דיור לזוגות צעירים ברעננה
(צילום: עמית שעל)
קראו גם >>>
לדברי רוני בריק, נשיא כבוד של התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז השרון, "הנתונים משקפים את מה שאנו טוענים בארגון הקבלנים כבר שנים רבות - שאין מספיק דירות בערי השרון וקצב הבנייה נמוך ולא מספק. המדינה חייבת להתחיל ולשחרר קרקעות לבנייה באופן מסיבי ובמקביל לעודד התחדשות עירונית בהיקפי ענק, תוך סיוע כספי לרשויות בתשתיות ומוסדות ציבור".
לכל רשות מקומית בשרון יש ראייה שונה לגבי היקפי הבנייה במיוחד לגבי היקפי הבנייה בתמ"א 38/1, תמ"א 38/2 ופינוי-בינוי. לדבריו, ברעננה נבנים פרויקטים רבים, כמעט בכל רחוב, והעירייה מקדמת את הפרויקטים האלה. לעומת זאת, בהוד השרון יש עצירה מוחלטת של בנייה, בלי פרויקטים חדשים, בלי פינוי-בינוי, למעט פרויקטים שכבר אושרו בתב"ע לפני כחמש שנים.
2 צפייה בגלריה
רוני בריק. לשחרר קרקעות
רוני בריק. לשחרר קרקעות
רוני בריק. לשחרר קרקעות
(צילום: יח"צ)
בכפר סבא נרשמה ירידה בהתחלות בנייה ב-2021 אך צפויה עלייה משמעותית בהתחלות בנייה ב-2022. לדבריו, המגמה בכפר סבא השתנתה, וראש העירייה ומהנדסת העיר הציעו תוכנית חדשה להתחדשות עירונית. עוד לדבריו, להבדיל מרעננה שקבעה רף עליון של תשע קומות (מה שהופך פרויקטים בשטח מתחם קטן לחסרי היתכנות כלכלית) בכפר סבא לא נקבע רף כזה, וכל פרויקט נידון לגופו של עניין.
למה לוקח כל כך הרבה זמן להשלים את הפרויקטים?
"פרויקטים מתעכבים בשל הגבלות רגולציה (לוקח שלוש שנים כדי להוציא היתר בנייה, ובהתחדשות עירונית פי שניים-שלושה בגלל התנגדויות וערעורים) ובשל מחסור בכוח אדם. הרגולציה לא רק מאריכה את הפרויקטים אלא גם מייקרת אותם. מי משלם על כך? רוכשי הדירות. נקווה שהמצב ישתפר אחרי שהממשלה אישרה תוספת של 30 אלף עובדים – 15 אלף פלסטינאים ו-15 אלף עובדים זרים".
ובינתיים בתים מתמוטטים.
"קריסת בניינים צריכה להדליק נורה אדומה. צריך להבין שמדובר בחיים ומוות. הכול בידי הרשויות. ברשויות שלא רוצות שזה יקרה – זה לא יקרה".
איך אתה מסביר את העלייה במחירי הנדל"ן?
"המחירים עלו, כיוון שמרכיב משמעותי במחיר הדירה – הוא מחיר הקרקע. כיון שלא שוחררו קרקעות מדינה, בעלי הקרקעות הפרטיים נותרו השחקנים הראשיים והם העלו את המחירים.
"באזור השרון אין למדינה אין הרבה קרקעות, רוב הקרקעות פרטיות, ולכן יש עלייה משמעותית במחירים. ייקח כמה שנים עד שהמדינה תשחרר קרקעות לבנייה ברחבי הארץ ורק אז תהיה השפעה על מחירי הקרקעות בשרון".
איפה אתה בונה?
"קבוצת רוני בריק בונה ברעננה - 154 יחידות דיור כבר אוכלסו ברחוב ויצמן ן-174 יחידות דיור ברחוב בורוכוב (פינוי־בינוי חלקי, חלק מהדיירים כבר אוכלסו); בהוד השרון - 141 יחידות דיור ברחוב בן גוריון; בכפר סבא מתוכנן פרויקט פינוי־בינוי ברחוב מבצע יונתן".