105 לוויינים זעירים שוגרו ביום חמישי שעבר לחלל ממרכז החלל קייפ קנברל בפלורידה, ארה"ב. במרכז למדעים בהרצליה ישבו באותה עת פעורי עיניים עשרות תלמידי המרכז הפעילים בפרויקט "תבל", המשותף לשמונה רשויות מקומיות. במסגרת הפרויקט נבנו שמונה מתוך הלוויינים הזעירים.
1 צפייה בגלריה
התלמידים השבוע במרכז הבקרה
התלמידים השבוע במרכז הבקרה
התלמידים השבוע במרכז הבקרה
(צילום: שאול גולן)
קראו גם >>>>
התלמידים מהרצליה, שלפני למעלה משנתיים צברו ניסיון בפרויקט "דוכיפת" (אז עסקו בעצמם בבניית לוויין) היו אחראים הפעם על תחום התקשורת. לקראת השיגור הם בדקו את תקינות האנטנות ופריסתן. הטיל, שנושא את הלוויינים הזעירים אל המסלול שסביב כדור הארץ, משחרר אותם לחלל ואז האנטנות נפרסות.
מאז השיגור עוקבים תלמידי הרצליה אחרי השידורים מהלוויין ארבע פעמים ביממה. את השידורים הם קולטים במרכז הבקרה שנמצא במרכז המדעים. הם מתחלקים למשמרות, בכל משמרת שני תלמידים.
אחד התלמידים הוא יותם רבין (17), תלמיד תיכון הנדסאים בהרצליה שמתעניין בחלל ומכיתה ט' פעיל במרכז המדעים. "אני מאמין שהניסיון שצברתי בתוכנית החלל יפתח לי אפיקים בהמון תחומים", הוא אומר. בשנה הבאה יתגייס לצה"ל, ובהמשך מקווה ללמוד הנדסת חלל או הנדסת תוכנה או אלקטרוניקה.
לצדו של יותם פעילה בפרויקט, מיקה בן ארי (16), תלמידת כיתה י"א בתיכון הנדסאים, שסייעה בקיפול אנטנות התקשורת. "תמיד התעניינתי בחלל אבל התחלתי באמת להתעסק בזה רק כשהגעתי לתכנית החלל. למען האמת, לא סתם הגעתי לתכנית, חיפשתי בית ספר עם תכנית מדעית בדגש על חלל".