"רוצים לעבוד כמו כולם ולהתפרנס בכבוד", כך מכריזים 12 בוגרי המרכז להכשרת עובדים עם מוגבלות קוגניטיבית, שמפעילה עמותת "אלווין ישראל" בהרצליה. בימים אלה הם סיימו את הכשרתם, ומעוניינים להשתלב במקומות תעסוקה במסגרת הקהילה.
בוגרי קורס ההכשרה, תושבי הרצליה בני 40-30, התקבלו אחרי סינון ראשוני, שבדק את רמת המוטיווציה שלהם ומיומנויות בסיסיות כמו קריאה, כתיבה וספירה. רובם חיים בהוסטלים או במסגרות דיור מוגנות. הקורס נמשך כמה חודשים, ובמהלכו קיבלו כלים להשתלבות בשוק התעסוקה, ולמדו נושאים כגון: מוסר עבודה, קבלת מרות, עמידה בלוחות זמנים, לבוש הולם והיגיינה, וכמובן עבודת צוות. עם תום הקורס מסייעת להם עמותת אלווין להשתלב במקום עבודה.
חברי הקבוצה מהרצליה מסוגלים להשתלב במגוון עבודות: אריזה, מיון, סידור סחורה. הם אמורים לעבוד בליווי מדריכה צמודה לאורך כל שעות העבודה. המדריכה משמשת חוליה מקשרת בינם לבין המעסיק, מחלקת את המשימות, מפקחת על עבודתם ומטפלת בענייניהם האישיים. "המודל הזה משתלם גם למעסיק", מדגישה רחלי פרוכטר, מנהלת שירותי השמה ועבודה בסניף שרון-מרכז בעמותת אלווין. "הוא זוכה לעובדים, שאת שכרם הוא משלם, וגם ל'מנהלת עבודה', שאת שכרה אנחנו משלמים".
כעת מחפשים בעמותה מעסיקים פוטנציאליים — בתי עסק בהרצליה, שיפתחו את דלתם בפני בוגרי הקורס, ויאפשרו להם לממש את יכולתם ולהגשים את חלומותיהם להשתלב במעגל העבודה.
"החלום שלי זה לעבוד ולהרוויח כסף", אומר אחד הבוגרים. "הייתי רוצה לעבוד בסופר, לשים מחירים על מוצרים".
"החלום שלי זה לעבוד במכבסה", אומר אחר, "ולנסוע לשם לבד באוטובוס".
"החלום שלי לעבוד בחנות ספרים", מוסיפה אחת הבוגרות, "אני אוהבת לקרוא".
עמותת אלווין מפעילה קבוצות עבודה ברחבי הארץ, תשע מהן באזור השרון. אחת הקבוצות עובדת במלון העסקים "פרימה מילניום", באזור התעשייה ברעננה. קבוצה אחרת עובדת בחנות ALL+ בקניון רננים, בסידור סחורה ובמתן שירות ללקוחות. קבוצה נוספת מועסקת על ידי חברת הקייטרינג "שולץ" המספקת שירותים לחברת אמדוקס ברעננה.
1 צפייה בגלריה
הקבוצה שנקלטה באמדוקס. מימין: המדריכה ורד לחמיש. יחס כמו לכל עובד בחברה צילום: אסף פרידמן
הקבוצה שנקלטה באמדוקס. מימין: המדריכה ורד לחמיש. יחס כמו לכל עובד בחברה צילום: אסף פרידמן
הקבוצה שנקלטה באמדוקס. מימין: המדריכה ורד לחמיש. יחס כמו לכל עובד בחברה צילום: אסף פרידמן
סיוון רשף (33) עובדת שם כשנתיים: "אני חרוצה ולא מפסידה ימי עבודה. אני אוהבת לעבוד ולהרוויח כסף. אני חוסכת לכל מיני דברים שאני רוצה".
"העבודה בקבוצה נותנת לי ביטחון", אומר עידן צוריאל (31), "בכסף שאני מרוויח אני קונה בגדים ובושם".
גם דבי רושאן-זמירי (46) עובדת באמדוקס כשנתיים. "ורה היא המדריכה שלי, היא דואגת לנו כמו אימא, ואנחנו כמו הילדים שלה".
"אני עובדת איתם על המשימות היום-יומיות, אך גם על קידום אישי", מסבירה מדריכת הקבוצה, ורה לחמיש (29). "לכל עובד יש תוכנית אישית שתסייע לו להיות עצמאי ומקצועי יותר. כשהם מתקדמים ועוברים לעבודה פרטנית בשוק התעסוקה, אני שמחה בעבורם ועצוב לי שהם נפרדים ממני".
"העסקת אנשים עם צרכים מיוחדים הם ברכה לעבודה וברכה לקהילה", אומר אריאל שני, מנהל מערך ההסעדה באמדוקס, מטעם קייטרינג שולץ. "קבוצת העבודה שלנו היא סיפור הצלחה. אני מזמין מעסיקים פוטנציאליים לראות את החיוך שלהם, את הגאווה בעבודה ואת היכולות שלהם. אנחנו מתייחסים אליהם כמו לכל עובד, ואפילו יותר — חוגגים להם ימי הולדת ומזמינים אותם לכל אירועי החברה, זה טבעי לחלוטין בעינינו. העובדים המיוחדים הללו הכניסו המון אור וחיוך לעבודה".