הגיעו מים עד נפש: תושבים בשרון החליטו לשים סוף לחשבונות המים המנופחים, לטעויות הרבות לטענתם של תאגידי המים ולטרטור שהם חווים, לנוכח תעריפי המים המוגזמים שהם נדרשים לשלם. בשבועות האחרונים נדהמו תושבים מהרצליה, מהוד השרון ומרעננה לגלות שחשבונות המים נופחו בצורה חסרת פרופורציה. ברוב המקרים לא נתגלו נזילות, והתושבים חסרי אונים מול תאגידי המים הגדולים.
4 צפייה בגלריה
מד מים | צילום: אסף פרידמן
מד מים | צילום: אסף פרידמן
מד מים | צילום: אסף פרידמן
רן פסקל, ממובילי המאבק בהרצליה: "חברנו באחרונה למובילי מאבק נוספים ברחבי הארץ, כנגד תאגידים נוספים. התמונה מתחילה להתבהר, ובקרוב תהיה מוכנה התביעה הייצוגית. לזכותו של תאגיד מי הרצליה אוכל לומר, כי בשיחות שערכתי עם מובילי מאבק נוספים, נראה שהם לא המציאו שום שיטה, אלא משתמשים באותה שיטת 'מצליח' כוחנית, אגרסיבית וחד-צדדית, שמשתמשים בה גם תאגידים נוספים. השיטה זהה אחד לאחד.
"מכוח עירוני של כאלפיים איש, הפכנו בשבועות האחרונים לכוח ארצי המונה עשרות אלפי אנשים. ייתכן שנארגן גם הפגנה ארצית מול רשות המים".
הרצליה: השעון סגור והמחיר מזנק
ושוב חוזר הניגון. שנה וחצי לאחר גל המחאה הראשון נגד חשבונות המים המופקעים, הכוונה שלא מומשה להגיש תובענה ייצוגית נגד תאגיד המים מי הרצליה והדיון במועצת העיר — המחאה התעוררה מחדש, לאחר שתושבים רבים קיבלו חשבונות גבוהים מהרגיל, וקבוצת הפייסבוק "נפגעי מי הרצליה" התעוררה לחיים חדשים. תושבים רבים מדווחים על חיובים גבוהים פי שניים-שלושה מהממוצע, מבקשים לחדש את הצעדים לקראת תובענה ייצוגית, ומתארגנים להפגנה מול העירייה.
בישיבת המועצה האחרונה העלתה חברת המועצה, דנה אורן ינאי, את הסוגיה, וראש העירייה משה פדלון הבטיח לזמן את מנכ"ל תאגיד המים לפגישה. נכון לכתיבת שורות אלה הפגישה טרם התקיימה.
4 צפייה בגלריה
צבי עוזרי. 1,230 שקל בגין שתי נפשות | צילום: אסף פרידמן
צבי עוזרי. 1,230 שקל בגין שתי נפשות | צילום: אסף פרידמן
צבי עוזרי. 1,230 שקל בגין שתי נפשות | צילום: אסף פרידמן
"גידול של 11,200% בצריכה המשותפת", מכריז דייר בבניין דירות, "אין אצלנו גינה, והצריכה הרגילה בין 0 ל-1 מ"ק, ופתאום קיבלנו חיוב על כמעט 1,000 מ"ק"; "חודש וחצי לא היינו בארץ, וקיבלנו חשבון של 700 שקל", אומרת דיירת אחרת; "אני משלמת רבע משכורת על מים", מדגישה מתלוננת נוספת.
מעיון בחשבונות המים עולה, כי לפני שנה בדיוק נרשם בהרצליה שיא שטרם נשבר — חשבון מים בסך 4,490.60 שקל בגין צריכה הגבוהה פי ארבעה-חמישה מהצריכה הרגילה. בעלי הבית נאלצו לשלם, לאחר שבבדיקת שרברב לא התגלתה שום נזילה — תופעה שהיא מנת חלקם של מתלוננים רבים.
"תבדקו את שעון המים", מציעה אחת המתלוננות. "קיבלנו תשלומים מופקעים למרות העובדה שסגרנו את המים. ירדנו לראות את מד המים, וגילינו שחויבנו עד כה בגובה פי עשרה מהקריאה שבמד המים".
"החלטתי לנהל רישום של שעוני המים פעמיים בשבוע במשך שלושה חודשים", מספר אחד המתלוננים, "גם של הצריכה המשותפת (הגינה), וגם של הצריכה הפרטית. כל זה אחרי שהבאתי אינסטלטור מומחה, שקבע כי אין שום נזילה בצנרת. עם התוצאות המופרזות, הלכתי בתביעה לבית המשפט".
"אמי, אישה בת 86 המטופלת על ידי עובדת סיעודית, קיבלה חשבון של 1,230 שקל, בעבור שני אנשים", מספר צבי עוזרי. "בתאגיד אמרו לה שיש לה נזילה. היא הזמינה שרברב ולא נמצאה כל נזילה, והיא נאלצה לשלם".
"קיבלתי שלושה חשבונות עוקבים עם חריגות של מאות אחוזים: 1,300 שקל, 950 שקל ו-600 שקל", מספרת מיכל לב אריאלי, "החשבון הממוצע שאני מקבלת בדרך כלל הוא 350-300 שקלים. התחושה מתסכלת מאוד, במיוחד אחרי שעשיתי בדיקה של מד המים, הוא נמצא תקין, ולא קיבלתי שום החזר למרות ניסיונות רבים".
4 צפייה בגלריה
מיכל לב אריאלי. "התחושה מתסכלת" | צילום: אסף פרידמן
מיכל לב אריאלי. "התחושה מתסכלת" | צילום: אסף פרידמן
מיכל לב אריאלי. "התחושה מתסכלת" | צילום: אסף פרידמן
"התאגיד לא מיידע שכדאי להתקין 'אל-חזור' בצנרת, כך שהתשלום יהיה עבור צריכה אמיתית", אומרת א', "שלא לדבר על התקנת מונים חכמים". כשקיבלה חשבון בסך 700 שקל בגין תקופה שבה שהתה בחו"ל פנתה לתאגיד, "ונמאס לי מהתשובות הידועות מראש ומבזבוז הזמן והכוחות. שכן שלי הפסיד חצי יום עבודה, כשהלך לתאגיד המים, ורק לאחר ויכוחים הורידו לו חלק מהסכום", היא מוסיפה.
מ"מי הרצליה" נמסר: "כל מי שיש לו בעיה, מוזמן לפנות לבירור בתאגיד".
הוד השרון: "כמו בריכה אולימפית"
גם בהוד השרון נשמעות תלונות רבות של תושבים על חשבונות מים מנופחים, ושל חריגות ב-200, ב-300 וב-400 אחוזים. "1,600 שקל במקום 500 שקל שהיינו מקבלים בדרך כלל. היום שילמתי על בדיקת מונה 120 שקל. לא מספיק גנבו ממני?", תוהה אחד התושבים.
תלונות רבות הגיעו ל"ידיעות השרון" וגם עלו בפורום אביב בפייסבוק. "הייתי משלמת 800 שקל ושלושת התשלומים האחרונים קפצו ל-2,000. בתאגיד אמרו לי שכנראה יש נזילה וזאת בעיה שלי", מתלוננת תושבת העיר.
דיירי בניין עם 70 דיירים מדווחים על עלייה של פי ארבעה בצריכה המשותפת: כל דייר חויב בעבור 11 קוב. אלה שנפגעו פחות מדווחים על חיובי יתר בשיעור 30 עד 70 אחוזים. "גם אנחנו נעשקנו", הם אומרים, "אצלנו זה נמשך כבר כמה שנים, ואין עם מי לדבר", מוסיפים אחרים.
4 צפייה בגלריה
ציפי קרואני. התעריף זינק פי שלושה | צילום: אסף פרידמן
ציפי קרואני. התעריף זינק פי שלושה | צילום: אסף פרידמן
ציפי קרואני. התעריף זינק פי שלושה | צילום: אסף פרידמן
ציפי קרואני, המתגוררת לבדה בנווה הדר, מדווחת על עלייה חד-פעמית מ-120 עד 150 שקלים ל-450 שקלים. ואולם, לפני כמה שנים חויבה ב-4,500 שקל. "התאגיד החליט שצרכתי מים כמו בריכה אולימפית", היא צוחקת. "לא הייתה לי כל נזילה, ואחרי ויכוחים עם התאגיד ויתרו לי על חצי מהסכום".
ע', המתגוררת בשכונת גיל עמל שבמזרח הוד השרון, והצריכה הממוצעת שלה בגובה של כ-250 שקל, קיבלה חשבונות מנופחים בשיעורים משתנים, פעם 650 שקל ופעם 830 שקל. "כל דייר קיבל חיוב על צריכה משותפת של ארבעה קוב, אף על פי שאין לנו גינה ומנקה בבניין, ואף שלא נמצאה נזילה. התברר שבאמצע תקופת החיוב החליפו את מד המים, ובחשבון הוסיפו חלק מהכמות שנרשמה במד המים הקודם. לפני הרבה שנים, כשקיבלנו 700 שקל, התברר שהיינו רשומים רק שתי נפשות, במקום חמש. בכל פעם שאני מתקשרת כדי להתווכח איתם הורידו לי קצת מהסכום. כאילו אנחנו בשוק".
גם תושבת מתחם 1200 שקיבלה חשבון בסך 1,300 שקל קיבלה החזר, לאחר שהתברר שבתאגיד לא היו מעודכנים שמדובר במשפחה בת שבע נפשות.
גיסתה, ה', תושבת גיל עמל, מספרת על חיובי יתר של שכנים רבים: בין 700 ל-800 שקלים, סכום כפול מהרגיל. שכנה שממוצע תשלומיה עמד על 130 שקלים, קיבלה חיוב בסך 400 שקלים. חייבו את השכנים בצריכה משותפת של 40 קוב, עלייה של 300%. "התקשרנו להתלונן ונאמר לנו שיש נזילה. אבא שלי אינסטלטור. הוא בדק ולא מצא כל נזילה".
מעיריית הוד השרון נמסר: "ראש העירייה הנחה להקים צוות בדיקה עירוני לבדיקת התלונות ועבודת תאגיד המים".
מתאגיד "מי הוד השרון" נמסר בתגובה: "התושבים מוזמנים להגיע לבירור במחלקת שירות הלקוחות שלנו בתאגיד. מבירור שעשינו עלה כי במקרים לא מעטים הצריכה החריגה נובעת מנזילה. בעקבות כך מסרו תושבים אישורים על תיקוני הנזילה וחשבונם זוכה בהתאם לחוק. לגבי המקרים שהועברו אלינו ממערכת העיתון, ביסוד המעלה 27 ייתכן שבתקופה זו נעשה שימוש יתר בצריכה המשותפת שגרמה לעלייה. הודעה על כך נמסרה לנציגת התושבים. גם ברחוב השומר 8 כנראה מדובר בצריכה מוגברת. מבדיקת מד המים של המתלוננת עולה הצריכה בחשבון הבא תשוב להיות כפי שהייתה קודם בהתאם לממוצע. אנו פועלים בהתאם לחוק ועל פי הנחיות שקבעה רשות המים".
רעננה: "אנחנו אובדי עצות"
"בשנתיים האחרונות אנחנו מקבלים חשבונות צריכה משותפת של הבניינים בערכים מטורפים", אומר ליאור בשן, משכונת נווה זמר ברעננה, "עד פי עשרה מהרגיל. הדבר קורה לפחות בחצי מהחשבוניות בשנה. נאמר לנו שיש לנו נזילות בבניינים והתבקשנו לבדוק זאת. באוקטובר 2018 זימנו מהנדס מים מומחה שבדק את כל הבניינים, שילמנו 4,300 שקל בעבור חוות הדעת. המומחה לא מצא כל נזילה. באותה תקופת החיוב זוכינו על מחצית הסכום, אבל מאז החיובים החריגים נמשכים. כל חודשיים — סיפור חדש. לדוגמה, חיובים בגובה 970 שקלים, 570 שקלים ו-504 שקלים, לעומת חיוב רגיל של 219 שקלים, כלומר חיובים גבוהים פי ארבעה-חמישה. פנינו ל'מי רעננה', אך לא קיבלנו תשובות מספקות. אנחנו אובדי עצות".
שכנו של בשן בשכונה הוא מתי אינס, רואה חשבון, שחשבון המים שלו הגיע ל-1,174 שקלים. "יש לנו בבניין גינה קטנה יחסית, והחיובים בעבור צריכת מים משותפת היו בדרך כלל קוב וחצי עד שני קוב. בחשבון הזה נרשמה צריכה של 15 קוב, עלייה של עד פי עשרה, ותוספת של 200 שקלים לפחות לחשבון המים הפרטי שלי. כבר גרתי בכמה בתים ברעננה, מעולם לא נתקלתי בחיובים בגין צריכה משותפת בסכום כזה. מכיוון שלא התגלתה נזילה, נראה שמדובר בטעות בקריאת המונים".
מ"מי רעננה" נמסר בתגובה: "מקור התלונות מגיע ממתחם אחד של 4 בניינים בשכונת נווה זמר, המאוגדים תחת חיבור מים ראשי אחד.
במתחם מתקיימת השקיה קבועה רחבה מאוד של שעה מדי יום לטובת שטחי גינון. אין ספק שמדובר בצריכה משותפת גבוהה מאוד שיש מקום לצמצמה באופן משמעותי. בנוסף, התגלתה בחודשים האחרונים נזילה ובגינה ניתנה הקלה. נציגי מי רעננה קיימו סיור משותף במתחם יחד עם הדיירים והסבירו את הבעיה. אנו מאמינים במתן שירות מצוין ונסייע לדיירי הבניינים במידה ויבחרו לבצע את השינויים הנדרשים במתחם".