"הילדים בבית הספר מתרגלים לראות שם פרצופים של אנשים מבוגרים, וזה הערך המוסף. אנחנו בתוך עולמם והם בתוך עולמנו. זה שילוב מוצלח".
1 צפייה בגלריה
הותיקים עם נכדיהם בבית הספר שזר | צילום: באדיבות העירייה
הותיקים עם נכדיהם בבית הספר שזר | צילום: באדיבות העירייה
הותיקים עם נכדיהם בבית הספר שזר | צילום: באדיבות העירייה
כך אומרת עדה ליבנה (67), אחת התלמידות בכיתות הוותיקים, מיזם משותף של עיריית הרצליה ושל מחלקת בתי הספר היסודיים באגף החינוך. התוכנית פועלת בשבע כיתות: שתיים בבית הספר לב טוב, שלוש נוספות בבתי הספר ויצמן ובן צבי, ובממלכתי-דתי רמב"ם, ועוד שתיים נפתחו לפני כשבועיים בבתי הספר שזר ואילנות.
"לרבים מהוותיקים יש נכדים בבית הספר שבו הם לומדים", מסבירה רכזת התוכנית העירונית, שרה לאוטמן, "והם נפגשים בהפסקה הגדולה, אוכלים יחד ומשוחחים. הוותיקים מקיימים פעילויות משותפות עם הנכדים, ומוזמנים להשתתף באירועים חגיגיים של בית הספר ובפעילויות התנדבותיות במסגרת בית הספר והקהילה".
התלמידים הוותיקים מגיעים לבית הספר יום בשבוע, למשך ארבע שעות. תחומי הלימוד מגוונים ומשתנים בהתאם לבית הספר ולמורים שמלמדים אותם: פיתוח זיכרון וחשיבה, פילוסופיית המשפט לגיל השלישי, מורשת, פרשת השבוע, מדעים, אומנות, מוזיקה, חדר מייקרס, מדיה דיגיטלית ועוד. "בשונה מלימודים במכללה או בכל מסגרת חוץ אחרת", מדגישה לאוטמן, "קבוצת הלמידה בכיתת הוותיקים הופכת להיות קבוצה חברתית מגובשת, עם הווי וקשר גם מחוץ למסגרת הלימודית".
שניים מהוותיקים הם רותי קלרמן (68), עד לפי שנה מנהלת סניף בבנק הפועלים, ובעלה צביקה (71), לשעבר עובד תחזוקה באל על, הורים לשתי בנות המגדלות שישה נכדים. "מטרת הפרויקט היא העשרת ידע והעצמה לוותיקים, והממשק עם הנכדים נותן ערך מוסף לשני הצדדים", אומרת רותי, ומספרת איך החידות החשבונאיות שהיא מתבקשת לפתור מחייבות אותה להפעיל את המוח. "שמענו הרצאות בתחומים שונים: תזונה נכונה, האיסלאם, הנוטר-דאם, ציור. מדי פעם גם הוותיקים עצמם מרצים בפני הכיתה. אני, למשל, הרציתי בנושא פיננסים ובנקאות".
"אני התחלתי ללמוד בכיתת ותיקים מיומה הראשון, שנה אחת לפני רותי", אומר צביקה. "הלימודים ברמה גבוהה מאוד, ומפתחים את החשיבה. הלפתן הוא כשהנכדים באים בהפסקות, מתחבקים, אוכלים ממתקים. זה משפר את הקשר הזוגי שלנו, ואת הקשר עם הנכדים".
נכד אחד, עידן, כבר עבר לחטיבה, והנכדה הצעירה החלה השנה את כיתה א'. "זה נחמד מאוד שסבא וסבתא שלי לומדים עם אותם המורים שלימדו אותי, ויחסינו היום טובים הרבה יותר מאשר היו לפני שנכנסו לכיתת ותיקים", אומר נכדם עידן גדניר (12), כיום תלמיד כיתה ז' בחטיבת זאב.
עוד זוג ותיקים לומד ביחד בבית הספר לב טוב: צדוק לוי (72), לשעבר עובד בנק הפועלים, ואשתו פרבין, המתגאים בשלושה ילדים ובשישה נכדים. שתי נכדות לומדות כיום בלב טוב, נכד אחד כבר עבר לחטיבה. "זאת לא רק הרחבת ידע", מדגיש צדוק, "זה גם מפגש חברתי עם אנשים, וכמובן הקשר עם הנכדים, שלא תמיד היה לנו זמן להיפגש איתם. מאז שאנחנו בכיתת ותיקים, אנו נפגשים לפחות פעם בשבוע בבית הספר. הנכדים מתלהבים, בכל הפסקה רצים אלינו ונהנים מהכיבוד. זה תורם לנו ולהם המון". "זה כיף גדול", אומרות הנכדות ליאן דנציגר (11) מכיתה ה' ואלה (8) מכיתה ג'. "אנחנו תמיד מפתיעות אותם בהפסקות". עדה ליבנה (67), מורה ומחנכת בגמלאות, אם לשלושה וסבתא לשישה, מתגוררת ברמת השרון, אך לומדת בכיתת הוותיקים בבית הספר לב טוב בהרצליה זו השנה הרביעית, מאחר שנכדה, שחר, למד שם לפני שעבר לחטיבה, וכיום לומדת שם נכדתה שי. בשנה הבאה תיכנס עוד נכדה לבית הספר. "הכרתי בכיתת הוותיקים קבוצת אנשים מקסימה, עם תמיכה וחברות, ובמהלך השנים התגבשנו. אנו משתתפים בפעילות החברתית והערכית של בית הספר, בהפסקות פעילות, בטקסים, בטיולים. אנחנו חלק אינטגרלי ממקהלת בית הספר". "בהפסקות אנחנו נפגשים, מדברים, משתפים, אוכלים יחד", מספרת שי ליבנה (11), נכדתם, תלמידת כיתה ו'. ראש העירייה, משה פדלון, אמר כי תוכנית כיתות הוותיקים והחיבור לנכדים ולנכדות שלומדים ממש באותו בית הספר היא עדות לחוזקה של הקהילה בהרצליה, וכמובן לגיוון, ולהיותו של החינוך בעיר מוביל, בכל הגילאים".