כמה עשרות לקוחות חדשים פקדו השבוע את החומוסייה של ישראל ומרדכי אלבז, הפועלת ברחוב סוקולוב, תחת השם "חומוס מרדכי". כולם הצהירו, כי טרחו להגיע לשם כדי להזדהות עם בעלי החומוסייה, לאחר שנודע להם שהמועצה הדתית הודיעה בפומבי על הסרת הכשרות מהחומוסייה. "אין לרבנות שום אחריות בנוגע לכשרות על המקום הנ"ל", פורסם במודעות צהובות שהודבקו ברחבי העיר, "ייזהר הציבור ולא ייכשל במאכלות אסורות".
1 צפייה בגלריה
חומוס מרדכי. "המשגיח היה שוהה כמה דקות, מסתכל והולך" | צילום: אסף פרידמן
חומוס מרדכי. "המשגיח היה שוהה כמה דקות, מסתכל והולך" | צילום: אסף פרידמן
חומוס מרדכי. "המשגיח היה שוהה כמה דקות, מסתכל והולך" | צילום: אסף פרידמן
החומוסייה נפתחה לפני כשנתיים. במקום מוכרים חומוס, פלאפל, שניצל, חזה עוף ומרק. מרדכי אלבז (57) הגיע מצרפת, שם ניהל את עסקי הטקסטיל שלו. את הניסיון בעסקי המזון הביא אחיו ישראל (60), שניהל במשך עשר שנים חומוסייה בדרום תל אביב. "בתל אביב שילמתי בעבור תעודת כשרות מטעם בד"צ 'משמר הקודש — שמן המשחה' 350 שקל בלבד", אומר ישראל. "כשהגעתי להרצליה נדהמתי לגלות שעליי לשלם יותר מפי חמישה — 1,800 שקל כולל מע"מ. כשביקשתי הקלה בתשלום, הסכימו להוריד הסכום ל-1,400", הוא אומר, "בעבור הסכום הזה היה מגיע אלינו בכל יום משגיח כשרות, שוהה במקום כמה דקות, מסתכל והולך. הוא לא היה בודק כלום. מצד שני, אם היה רואה אותי אוכל בארוחת הבוקר כריך עם גבינה צהובה, הוא היה מעיר לי שזה אסור... ומרגע שהלך — הכול היה מופקר. יכולתי להביא לשם בשר חזיר והוא לא היה משגיח על כך".
לפעיל תנועת "הרצליה חופשית" רן פסקל, שבא לתמוך בהם, סיפרו שהמשגיח אילץ אותם לקנות מוצרים מסוימים, למשל ירקות, אצל ספקים מסוימים. מטעמי כשרות, כמובן. "בואו בהמוניכם", פורסמו קריאות באתר התנועה, "הטעם הטוב נשאר — רק הכשר הלך הביתה; נצביע ברגליים ונזמין מנה כפולה".
מרדכי וישראל אלבז הכריזו שהחומוסייה תמשיך לפעול למען הלקוחות הדתיים באותה המתכונת בדיוק, עם מוצרים כשרים ותפעול כשר, אך בלי התעודה. במקום תעודת הכשרות שהוסרה, הם תלו הצהרה, שבה נכתב, כי כל מוצרי הגלם במסעדה מגיעים ברמת "כשר למהדרין" בהשגחת בית יוסף; שכל המנות והמוצרים הקיימים הם בחזקת בשרי-פרווה; שכל הירקות נקנים ב-י.ש. שיווק בע"מ ומטופלים לחומרה; שכל הבשרים נקנים ב"תנובה" וב"מילועוף" ומטופלים לחומרה, ושבית העסק סגור בשבת, בערבי חג ובמועדי ישראל".
"הציבור מתעורר"
תושב העיר, שהצהיר כי הוא שומר כשרות, אמר: "לו היה לי עסק בתחום המזון, הייתי כותב כך: כל המוצרים במקום כשרים; הליך העבודה וההכשרה של האוכל בפיקוח שלי ושל בורא עולם; אני והוא עושים זאת בחינם".
חבר מועצת העיר מסיעת "יש עתיד", רונן וסרמן, נתקל לפני כשנה במודעות דומות על הסרת כשרות מעסק במערב העיר, העלה את הנושא לדיון במועצה, והציע שגם בהרצליה תוכר הכשרות מטעם רבני "צוהר". השבוע הוא אומר ל"ידיעות השרון": "הנהלת העירייה הכחישה שמקרים כאלה קורים. לצערי, גם במקרה ההוא וגם במקרה הנוכחי, ברור מאוד כי המועצה הדתית נוקטת מהלכים כוחניים כלפי בתי עסק שמנסים להתפרנס בכבוד". וסרמן הבטיח להעלות את הנושא מחדש בישיבתה הקרובה של מועצת העיר. "המועצה הדתית צריכה לזכור את המטרה של נושא הכשרות, ואם היא תמשיך לפעול כך, אני אדאג שמועצת העיר תפעל נגדה".
פסקל הוסיף: "חומוס מרדכי לא לבד. יש לא מעט בעלי מסעדות שבחרו להפסיק לשלם לרבנות, למרות הסיכון באיבוד פלח מסוים של לקוחות. כיום יש חלופות למתן תעודת כשרות, כגון הארגונים 'צוהר' ו'השגחה פרטית', המקובלים על חלק לא קטן מהציבור הדתי. נראה, כי ציבור בעלי העסקים מתעורר סוף סוף, ולומד להצביע בארנק כשהוא חש מרומה, או כשאינו מקבל תמורה בעבור כספו. אנו מברכים על ההחלטה של בעלי המקום להתנתק מכבליה של הרבנות, ורואים בכך צעד מבורך".
"כללי הכשרות הופרו"
מנהל מחלקת הכשרות במועצה הדתית הרצליה, שמעון בטאט, בתגובה: "במשך השנה ושבעה חודשים שהעסק היה בהשגחת כשרות, הופרו נוהלי כשרות בסיסיים על ידי בעל העסק לעיתים קרובות. במהלך התקופה הנ"ל, בעל העסק זומן פעמיים לשימוע, בתאריכים 22/10/18 ו-1/7/19, והתחייב למלא את הנהלים, אך בפועל לא קיים את התחייבותו.
"ב-3/11/19 פנה בעל העסק לחברת ההעסקה מיוזמתו וביקש לסיים את ההתקשרות 'עקב מצב פיננסי', עוד לפני שהוא הודיע על כך למועצה הדתית ולמשגיח, בזמן שיש עדיין בעסק תעודת הכשר בתוקף. הנושא הובא לידיעתנו בעקבות פניית החברה אלינו, שבעל העסק מעוניין להסיר את הכשרות. במכתב שחתם עליו בעל העסק מתאריך 4/11/19, הודיע בעל העסק שהוא מבקש להפסיק את ההתקשרות עם הרבנות, 'עקב סיבות כלכליות'. הרבנות פעלה בהתאם לחוקים ולתקנות במקרה של הסרת כשרות, ודיווחה על כך לרבנות הראשית לישראל ולציבור. נציין שהתשלום בגין ההשגחה שנגבה על ידי חברת העסקה הוא בסך 1,162 שקל, בהתאם לטבלאות החלות על כל בעלי העסקים מאותה הקטגוריה".
מ"חומוס מרדכי" נמסר: "לא עזבנו אותם בגלל השימועים אלא בגלל עלויות המשגיח. בערך חצי שנה שילמנו להם 1,800 שקל בחודש, אחר כך לבקשתנו עשו לנו הנחה ושילמנו 1,400 שקל, החלטנו שזה עדיין יקר מדי וביקשנו להפסיק את ההתקשרות. בינתיים רבים באים להזדהות איתנו".