קבוצת ניצולי שואה, יוצאי חבר העמים לשעבר, נפגשים במשך כ- 20 שנה, פעם בשבוע בימי חמישי, במועדון ויצ"ו ברחוב ראש פינה בהרצליה. כמעט ללא תקציב הם מצליחים במשך שנים ארוכות לייצר פעילויות קהילתיות ותרבותית, אך בשנה האחרונה, לטענתם, מתייחסים אליהם בזלזול: "נראה שהם לא רוצים אותנו", הם אומרים.
1 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
אורלי הירשנהורן תושבת העיר שמנסה להלחם בתופעה ולשפר את תנאיהם של החברים בקבוצה: "האנשים במועדון היו ילדים שעמדו על שרפרפים כדי להגיע לשולחנות העבודה במפעלים בהם עבדו בעורף כדי לייצר עוד נשק במלחמה הארורה ההיא. חלקם עברו את ההסגר של לנינגרד דאז שמעטים שרדו,חלקם נשארו יתומים מהורים ואבדו את משפחותיהם. כולם הצליחו לשרוד את התופת, להשתקם, להקים משפחות, לעלות לארץ. המועדון הזה בשבילם הוא בית, זה המקום שפעם בשבוע הם ביחד, חוגגים ימי הולדת, מעבירים הרצאות, לומדים על תרבות ישראל, יהודית, פוליטיקה והכל מכספם האישיים.
"לצערי, בשנה האחרונה החלה מגמה של יחס לא מכבד בלשון המעטה. 'תגידו תודה שנותנים לכם להשתמש במקום', אמרו לי. הרגשתי כאילו נתנו לי סטירת לחי. במקום יש מנקה ויש סכום רב פעמי לשימוש של כל המגיעים למועדון. משום מה, המבוגרים האלו בני 88-89-92 מתבקשים לשטוף כלים או אומרים להם להביא סכום חד פעמי ועל כך אין תקציב, ובכלל לא נגענו בנושא שמירה על איכות הסביבה.
"יש אין ספור דוגמאות על היחס היחס הלא מכבד את האנשים שהם הסבים והסבתות של כולנו".
מדוברות ויצ"ו נמסר: "סניף הרצליה מפעיל מגוון רחב של פעילויות ליבה למען נערות, נשים, וקבוצות נוספות, לרבות קשישים. קבוצה של יוצאי ברית המועצות לשעבר מתכנסת בסניף אחת לשבוע במשך 25 שנה. המקום ניתן לשימוש ללא תמורה, מתוך רצון לאפשר לחברי הקבוצה לקיים מפגשים חברתיים. לאחרונה ביקש צוות מתנדבות הסניף מהקבוצה להעביר את המפגש משעות אחר הצהריים לשעות הבוקר וכן לשמור על הסדר והנקיון בסניף, שכן הסניף פועל באמצעות צוות קטן ומשאבים מוגבלים. סניף ויצו הרצליה פועל לרווחתה של הקהילה המקומית ומחויב לה. קבוצת יוצאי ברית המועצות חשובה לליבנו ונשמח להמשיך לשמש להם מקום למפגש, כפי ששימשנו כל השנים".