לפני חודשיים הוזמנו תלמידי חטיבת זאב בהרצליה להצטרף ל"מסע מצוינות ייחודי ומרתק", כדברי מנהלת בית הספר, טלי חפץ. לראשונה בהרצליה הוקם בחטיבה מועדון אתלטיקה, שנועד להקנות לתלמידים חובבי ספורט בכלל, ואתלטיקה בפרט, כושר גופני ומיומנויות מקצועיות וחברתיות.
"אורח חיים בריא ועיסוק בספורט הם מנוף לטיפוח משמעת, התמדה, נחישות, התמודדות עם אתגרים, תחושת מסוגלות, עבודת צוות ושאיפה למצוינות", אומרת מנהלת החטיבה, בעצמה ספורטאית ובוגרת וינגייט.
1 צפייה בגלריה
אברבוך בבית הספר. "הצלחה נובעת מרצף אימונים" | צילומים: אסף פרידמן
אברבוך בבית הספר. "הצלחה נובעת מרצף אימונים" | צילומים: אסף פרידמן
אברבוך בבית הספר. "הצלחה נובעת מרצף אימונים" | צילומים: אסף פרידמן
את המועדון יזם ומנהל בהתנדבות אחד מגדולי האתלטים הישראליים בכל הזמנים, הקופץ במוט אלכס אברבוך (45), סגן אלוף העולם, שלוש פעמים אלוף אירופה, בעל מדליית ארד בקרב 10 באליפות אירופה עד גיל 23, ונציג ישראל באולימפיאדות סידני ואתונה.
למועדון האתלטיקה בחטיבת זאב הביא איתו לא רק את כישרונו כאתלט ברמה עולמית, אלא גם את הניסיון שצבר בטיפוח הדור הבא של האתלטים הישראליים. מאז שפרש מספורט תחרותי לפני כעשור, ניהל את מחלקת האתלטיקה של מכבי תל אביב, ועד לפני כחצי שנה היה אחראי באיגוד האתלטיקה לפרויקט פיתוח הקפיצה במוט. לאחר שפוטר, בשל קיצוץ תקציבי, הגיב אברבוך בריאיון עיתונאי: "חבל, ניסינו לבנות תוכניות ולעשות דברים יפים יחד, ועכשיו מראים לי את הדלת החוצה. אני עושה הכול באהבה, אבל ככה פשוט אי אפשר להתקדם בארץ".
כיום הוא אחראי לקידום הנשים בענף, במסגרת הפרויקט הלאומי לקידום ספורט הנשים בישראל "אתנה", ואת פרנסתו מוצא בשני מועדוני אתלטיקה וכפרזנטור של חברה פיננסית.
קפיצה להרצליה לפני כשנה הציע אברבוך למנהל אגף הספורט בעיריית הרצליה לפתוח בעיר מועדון אתלטיקה. "הוא הזמין אותי לצפות בתחרות אתלטיקה שאירגנה העירייה בכיתות ו', וראיתי את הפוטנציאל שיש לתלמידים. מנכ"ל העירייה הפנה אותי למנהלת חטיבת זאב, שהיא ספורטאית בנשמה. אני באתי עם הרעיון והיא עשתה את העבודה".
המועדון נפתח בתחילת שנת הלימודים. כ-15 תלמידי מגמת ספורט, בנים ובנות גילאי 14-12, משתתפים באימונים. מאחר שאין בחטיבה מתקן מתאים לאימוני אתלטיקה, הם מתאמנים פעמיים בשבוע, ב"שעת אפס", במגרש הספורט (תרגילי חימום, מתיחות, כוח וספרינטים), ופעמיים בשבוע אחרי הצהריים הם מתאמנים במגרש האתלטיקה בבית ספר גורדון, שעדיין אין בו מסלול ריצה מקצועי. כל אימון נמשך שעה וחצי, וכולל גם טכניקות לריצה וקפיצה למרחק.
לאימונים אחראי דימה ברסקי, לשעבר אלוף ישראל בריצת 100 מטר. "הוא מאמן מנוסה ובעל ידע", אומר אברבוך. "אני רואה כאן לא מעט ילדים עם פוטנציאל", הוא מוסיף, "אבל כדי להצליח, להיות בעל כישרון זה לא מספיק. צריך עבודה יום-יומית, סבלנות לבניית הגוף והרבה רצון. דימה יכול להבחין מה רמת הכישרון של התלמיד, על פי יכולת הספרינט. אבל לא כל מי שהוא מוכשר מגיע לתוצאות. רק 17 אחוזים מהאתלטים שמאותרים על ידי ציידי כישרונות וסוכנים מגיעים לתוצאות. לפעמים הרצון חשוב יותר מהכישרון, ולכן צריך להגיע לאימונים ולהשקיע".
התלמידים מזנקים אחת האתלטיות הצעירות, רותם אמיר (13) מכיתה ח', כבר זכתה בכמה תחרויות נוער במסגרת אליפות בתי הספר היסודיים — בריצות קצרות, במירוץ שליחות ובקפיצה לגובה. הישגיה מרשימים לגילה, ואפילו טובים יותר מאלה של כמה מהבנים.
"ניחנתי באנרגיה מתפרצת, שמתאימה לפעילות ספורטיבית הדורשת הרבה אנרגיה לזמן קצר, כמו ספרינט וקפיצה למרחק", היא אומרת. "במועדון עובדים איתנו על כושר גופני ומלמדים אותנו טכניקות, למשל, איך לזנק נכון ואיך להצמיד את הידיים לצד הגוף במהלך הריצה. אני לא רואה את עצמי כאתלטית מקצועית, אבל אין לי ספק שכאשר אהיה גדולה אמשיך לעשות ספורט".
תום ברקן (12.5), תלמיד כיתה ז', מצטיין בריצות קצרות ובקפיצה למרחק, ועם זאת הוא לא מוותר על אהבתו לכדורגל. "האתלטיקה יכולה לעזור לי להיות שחקן כדורגל טוב יותר ולהגביר את הכושר שלי".
איתי נישטיין (13), תלמיד כיתה ח' במגמת ספורט, רץ מגיל צעיר עם הוריו — אמו, שרצה חצי מרתון, ואביו שמעדיף ריצות קצרות ושחייה. גם איתי מחלק את זמנו בין ריצה לשחייה, אך מקווה להיות אתלט תחרותי בעתיד.
אתה עצמך התחלת להתאמן בגיל תשע. לא מאוחר להתחיל בחטיבה? "הזמן הנכון להתחיל הוא בין גיל 11 לגיל 13. צריך לבנות אצל הילדים את יסודות התנועה, ולהתקדם שלב שלב. כשיגיעו לגיל 17-16 אפשר יהיה לדעת לאיזה מ-24 מקצועות האתלטיקה לכוון אותם. ההצלחה נובעת מרצף של אימונים".
התחרויות במסגרת אליפות בתי הספר ייערכו בעוד חודשיים, ובמועדון מקווים שעד אז הילדים יהיו מוכנים. "צריך להכשיר בהקדם מתקן אימונים מתאים, ולהתחיל לבנות אצטדיון לאתלטיקה בעיר. בינתיים, נעשה כמיטב יכולתנו על בסיס מה שיש. אני אחראי לניהול המועדון, שהכול יעבוד כמו שצריך, כי כל מה שחשוב לי זה לקדם את האתלטיקה בישראל".
ראש העירייה, משה פדלון, התייחס לפרויקט: "מדובר כאן בהצהרת כוונות של העירייה, מתוך חשיבה, שכדי להגיע לספורטאים טובים ברמה ארצית ואפילו עולמית, אנחנו צריכים לתת להם את אנשי המקצוע הטובים ביותר. אלכס הוא מודל ודוגמה לאיש ספורט בכל רמ"ח איבריו, שיוכל להצעיד את הנערים והנערות בחטיבת הזאב להישגים יוצאי דופן".