ביום שני השבוע נמצאה ברחוב חבצלת השרון בכפר סבא גופתו של אדם ערירי בן 64, כשהיא במצב ריקבון מתקדם. ביום חמישי שעבר הוא הודיע למעסיקיו שאינו חש בטוב ולא הגיע לעבודה. רק לאחר חמישה ימים, כששכנים דיווח על ריחות קשים שנודפים מדירתו, הוא התגלה שם במצב של "איבוד צלם אנוש", כהגדרת אנשי זק"א.
1 צפייה בגלריה
צילום: דוברות זק"א
צילום: דוברות זק"א
צילום: דוברות זק"א
עוד שלושה מקרים של מציאת גופותיהם המרקיבות של אנשים עריריים, שאף אחד לא הבחין בחסרונם במשך ימים רבים, דווחו השבוע ביום שני: בירושלים החליקה בת 80 על רצפת ביתה, ושכבה במשך שבוע, עם עוגות בתנור ורדיו פועל; התגלו גם גופותיהם של אישה ערירית כבת 60, ושל גבר גלמוד בן 38; גם באילת נמצאה גופתו של גבר ערירי בן 64, כשהיא במצב ריקבון מתקדם.
בארגון זק"א מתייחסים לצירוף המקרים הזה של חמישה אירועים ביום אחד כחריג, אך מציינים שמדי שבוע מטפלים מתנדבי הארגון בממוצע בארבעה אנשים עריריים שנמצאו בלי רוח חיים, ובלי שזכו לקבורה נאותה מבעוד מועד.
לנוכח המציאות הקשה יצאו בזק"א במסע הסברה לציבור, שסיסמתו "שכן, שים לב אם אני חסר". מטרת מסע ההסברה לגרום לציבור להתעניין יותר בשלומם של שכנים גלמודים, של ניצולי שואה ושל מכרים החיים בגפם, כדי למזער עד למינימום האפשרי את תופעת הגופות הנרקבות, ואולי גם להציל את חייהם. "אנו רוצים לעורר את המודעות למצב החמור הקיים של חוסר אכפתיות חברתית, עד כדי ביזוי כבוד המת. זה יכול להיות השכן או השכנה של כל אחד מאתנו, שאיש מאתנו אינו מתעניין בשלומם במשך תקופה ארוכה. אם נעקוב אחרי השכן ונתעניין בשלומו, נוכל להזעיק עזרה בזמן ולהציל חיים. במקרה של מוות, נוכל להביא את גופת הנפטר לקבר ישראל לפני אובדן צלם אנוש".
בזק"א הפיקו סרטון הסברה בנושא, ואחד המתנדבים שהשתתף בו הוא רועי סולומון (42) מרעננה, בעל חברה להתקנת ציוד חשמל ותקשורת, המתנדב בזק"א זה שש שנים, וכיום משמש קמב"ץ היחידות המיוחדות (הג'יפים, הצוללים, הרחפנים, הכלבנים, החילוץ והקשר).
אחד האירועים המצמררים שטיפל בהם קרה לפני כשבוע בפתח תקוה. שם התגלתה גופת קשיש במצב ריקבון מתקדם, שכלבו המורעב כבר החל לנגוס בה. "השכנים התלוננו על ריח חריף. מדהים עד כמה אף אחד לא ממש התעניין בגורלו לפני כן". לפני כחודש וחצי התגלו במושב נווה ימין גופותיהם של המוזיקאי ניב אוליאל (33) ושל בת-זוגו נטלי אלקריף (35). השניים מתו ככל הנראה משימוש יתר בסמים ובאלכוהול, וגם במקרה הזה התגלו במצב ריקבון מתקדם, רק לאחר שהשכנים הריחו ריח חזק מאוד.
כך היה גם בערב ראש השנה שעבר, ברחוב אוסטרובסקי ברעננה, שם נמצאה גופתו של גבר מבוגר וערירי שלקה בדום לב. "היה קשה להאמין באילו תנאים הוא חי: בלי רהיטים, בלי אוכל, והשכנים בכלל לא התעניינו ולא הבחינו במצבו".
"המראות והריחות קשים מנשוא. הם מלווים אותי עוד ימים רבים לאחר מכן", אומר סולומון. "לא פעם אנו רואים מתנדבים שלנו בזירות קשות, כשהם מתפרקים, ואז אנו מורים להם לשבת בצד. אחת לשלושה חודשים אנו מתכנסים למפגש חוסן, מקבלים ייעוץ מפסיכולוגים, מדברים ופורקים".
סולומון מתנדב גם במד"א, בחברת קדישא ברעננה, ביחידת החילוץ של רעננה ובארגון "ידידים" (חילוץ נהגים תקועים). "ההתנדבות הפכה לעיסוק המרכזי בחיי", הוא מכריז. ואכן, כשהכיר את אשתו מוריה, שלה נישא לפני שבעה חודשים, הקדים ואמר לה: "קחי בחשבון שאת מתחתנת גם עם מד"א וזק"א".