ב-1 ביולי 2019, נכנסו לתוקף תקנות חדשות המבקשות לעשות סדר בתחום האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים נוכח הכאוס ומספר הנפגעים ההולך וגדל. הרוכבים מחויבים בתיאוריה או מבחן ייעודי ובמקביל עליהם לרכוב עם סימון זוהר על הקסדה.
1 צפייה בגלריה
צילום: מוטי קמחי
צילום: מוטי קמחי
צילום: מוטי קמחי
למרות התקנות החדשות הפקחים העירוניים טרם הוסמכו לביצוע אכיפה אך מבדיקת עמותת אור ירוק עולה כי גם כאשר יש בידן סמכויות, עיריות רבות פשוט לא עושות שימוש בסמכויות ולא מבצעות אכיפה.
מתשובת עיריית הרצליה לפניית עמותת אור ירוק עולה כי העיריה לא מבצעת אכיפה ולא הסמיכה פקחים לעבירות אופניים וקורקינטים חשמליים.
רשימת הערים שפקחיהן חילקו הכי הרבה דוחות:
עיר
סטטוס אכיפה בשנת 2018
1.
תל אביב-יפו
21,887 דוחות
2.
ראשון לציון
2,663 דוחות ממאי 2018 עד מאי 2019
3.
רעננה
886 דוחות
4.
בני ברק
401 דוחות
5.
אשדוד
339 דוחות
שבעה נפגעים בממוצע מדי יום מתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים
2,647 בני אדם נפגעו בשנת 2018 בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים – יותר משבעה בממוצע בכל יום. כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס.
מהנתונים עולה כי במהלך 2018 נהרגו 19 רוכבי אופניים חשמליים. במהלך 2018 נפגעו בתאונות אופניים חשמליים שדווחו למשטרה לא פחות מ-1,855 בני אדם, עלייה של כמעט 5 אחוז בהשוואה לשנה הקודמת (137 מהנפגעים אשתקד הוגדרו כנפגעים באורח קשה - עלייה של כ-10 אחוז לעומת 2017). במקביל ל-1,855 הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים, דווחו למשטרה כי גם 236 בני אדם בתאונות עם קורקינט חשמלי.
מרבית הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים - כאלף בני אדם - היו בני 25 ומעלה. רק 345 משתייכים לקבוצת הגיל 16-18, בעוד 257 פצועים היו בני 18 עד 24. ומה על קבוצות גיל צעירות במיוחד שאינן מורשות לרכוב כלל? בטווח הגילים 12 עד 15 נפצעו כ-200 רוכבים. גם ילדים ותינוקות עד גיל 11 נפגעו כתוצאה מאופניים חשמליים - כ-30 במספר.
מעיריית הרצליה נמסר בתגובה: "כל נושא אכיפת עברות אופניים חשמליים וכדומה באחריות המשטרה. הנושא יובא לדיון בקרוב בפני מועצת העיר שתקבע אם גם מפקחי העירייה יאכפו".