נחיל מדוזות ענק בדרך להרצליה: אורך הנחיל מגיע למאות קילומטרים, כך עולה מדיווחים ותצפיות שנערכו על ידי אתר המדוזות הישראלי והטכניון המנטרים את פעולתם.
2 צפייה בגלריה
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
המדוזות שעושות דרכן אל החופים הן ממין חוטית נודדת, והן אלה שנפוצות באזורנו. הן מאופיינות בצריבה חזקה וכואבת.
באתר המדוזות הישראלי מדווחים כבר כעת על הימצאותם, בכמות מצומצמת, בחוף השרון ואכדיה.
בשל גודלו של הנחיל הוא צפוי להישאר כחודש בחופי הרצליה.
נצרבתי, מה עושים?
באתר המדוזות הישראלי מסבירים מה יש לעשות במידה ונצרבים:
עזרה ראשונה: תחילה יש לשטוף היטב את האזור הנגוע במי ים בלבד (מים מתוקים עלולים לגרום לפיצוץ תאי ארס שנותרו על העור). אם נותרו זרועות ציד על העור יש להסירן בזהירות. אין לשפשף את העור הנגוע בחול. בניגוד לדעה הרווחת, חומציותו של שתן אנושי לרוב אינה מספיקה על מנת לסתור את הארס והשטיפה במי ים עדיפה. במקרים של הופעת סימפטומים רציניים כגון הקאות, התכווצויות שרירים או קשיי נשימה יש לפנות את הנפגע לבית החולים בהקדם. מספר הטלפון של מרכז ההרעלות הארצי ברמב"ם הינו 04-8542725.
2 צפייה בגלריה
צילום: אבי מועלם
צילום: אבי מועלם
צילום: אבי מועלם
סימפטומים: מרבית הצריבות הינן קלות ומלוות בכאב ואדמומיות באזור הפגוע בלבד. הסימפטומים הינם בדרך כלל מקומיים בלבד, אך לעתים רחוקות עלולה להיווצר מעט בצקת סביב העיניים והן הופכות לאדומות. לעיתים ייתכנו פגיעות חמורות יותר המשפיעות על כלל המערכת הגופנית ועל תפקוד הלב בפרט, אך פגיעות אלה נחשבות נדירות ולא דווחו בחופי ישראל. כמו כן, עד כה לא ידוע בישראל על פגיעה ממדוזה שגרמה למוות. במקרה נדיר ביותר דווח על תגובה מאוחרת לפגיעה שהתבטאה בהופעת שלפוחיות על העור באזור הפגוע יומיים לאחר אירוע הצריבה. קיימים מינים מסוימים, לדוגמא ה Box jellyfish שצריבתם עשויה לגרום לכשלים מערכתיים חמורים ואף למוות במקרים קיצוניים, אך מינים אלה לא נצפו עד כה בחופי הים התיכון של ישראל.