בחודש שעבר החל בבית הספר היסודי יצחק נבון בהרצליה סבב ראשון של לימודי בחירה, במסגרת ייחודית של תוכנית העשרה. אחת לשבוע מוקדשים שני שיעורים ללמידה, על פי תחומי העניין של התלמידים ועל פי בחירתם. כל אחד מתלמידי בית הספר בחר ארבע מתשע האפשרויות שהוצעו לו (מתוך תחומי העניין של מורי בית הספר ושל הורים מתנדבים), ומשתתף בשניים מתוך ארבעת השיעורים שבחר.
1 צפייה בגלריה
אילן בחרי ובתו אליה. מלמד את הילדים לנהל את דמי הכיס | צילום: אסף פרידמן
אילן בחרי ובתו אליה. מלמד את הילדים לנהל את דמי הכיס | צילום: אסף פרידמן
אילן בחרי ובתו אליה. מלמד את הילדים לנהל את דמי הכיס | צילום: אסף פרידמן
"מקצועות הלימוד בבית הספר אינם נותנים לתלמידים ולתלמידות מענה מגוון", אומרת מנהלת בית הספר, שירלי רוזמן. "אחת מאבני הדרך המרכזיות שלנו היא מתן בחירה לתלמידים ולתלמידות, מתוך הבנה כי בחירה זו תסייע ביצירה תהליכי למידה משמעותיים. במקום שבו מתקיימת בחירה — מתחזקות תחושות הערך העצמי, המסוגלות, ההצלחה והמימוש האישי, וגדלה האהבה לתהליך הלמידה".
השיעורים מתקיימים בקבוצות רב-גילאיות, כשמכל כיתה משתתפים שלושה-ארבעה תלמידים. הסבב כולל שישה שיעורים, ובסיומו ייערך תהליך בחירה נוסף לקראת סבב השיעורים השני, כשבמהלך השנה ייערכו ארבעה סבבים של שיעורי בחירה בנושאים למיניהם.
בשיעור "מטיילים", המתקיים בבית הספר ובפארק הרצליה, עורכים התלמידים תצפיות, נחשפים לתופעות טבע, מכירים צמחים ובעלי חיים, ואת כל זאת הם מתארים במילים ובציורים; בשיעור "מדמיינים יוגה", מתנסים התלמידים בתנוחות יוגה בסיסיות ובעבודה שקטה עם הגוף. בנוסף, הילדים נחשפים לתרגילי מַיינְדפוּלְנֶס (מוּדעוּת קַשוּבה), שנועדו לפתח שלווה וחיבור לעולמם הפנימי.
בשיעור "עולם התעמלות הקרקע והמכשירים" נחשפים הילדים למגוון רחב של מיומנויות מוטוריות — גלגול לפנים ולאחור, עמידת ידיים, עמידת ראש, גלגלון, גשרים, ושימוש במכשירי עזר. בנוסף, הם לומדים על מבנים קבוצתיים — פירמידות בסיסיות בזוגות, בשלשות וברביעיות, תוך למידה והכרה של היסטוריית ענף התעמלות הקרקע.
בשיעור "מסע בפלסטלינה" יוצאים הילדים למסע בעקבות הסיפור "בבה כבשת המסעות" של אפרים סידון, מטיילים בכל מיני ארצות, לומדים עליהן ויוצרים מפלסטלינה דמויות וחפצים הקשורים לארצות אלה; בשיעור "תיאטרון גֶרֶב" לומדים התלמידים ליצור בובות גרב, ולהציג את הסיפור "דירה להשכיר" של לאה גולדברג; בשיעור "יצירה בלֶבֶד" מכירים התלמידים טכניקות ליצירת לֶבֶד, יוצרים יצירות דו-ממדיות ותלת-ממדיות, לומדים לתפור, ומשלבים ביצירות הלבד תפירת יד.
בשיעור "עולם הצבע", לומדים הילדים על עולם הצבע באמצעות יצירות של אומנים מפורסמים. הם לומדים על צבעי היסוד, מתרגמים תמונות צבע לגוני שחור לבן ומייצרים תבליטים. את הנושא הזה מעביר עמית פרבר, אביה של עלמה מכיתה א'.
אילן בחרי, אביה של אליה מכיתה ג', מלמד את הילדים הצעירים התנהלות כלכלית בסדרת שיעורים הנושאת את השם "חוסכים כסף". "הילדים לומדים להכיר את עולם הכסף דרך הערכים שלנו, שהם בסיס חשוב ביותר בהתנהלות כלכלית, ואת ההבחנה בין צורך אמיתי לרצון", מסביר בחרי, המתנדב זה חמש שנים בארגון "פעמונים" ומלווה משפחות בדרכן לשיקום כלכלי. "אני רואה חשיבות רבה לימוד התכנים הללו כבר בגילאים הצעירים. ניהול עצמי של דמי כיס יאפשר לילדינו להתאמן בניהול תקציב, בדחיית סיפוקים, בתכנון עת די, בבניית סדרי עדיפויות ובוויתור, ויסייע להם להתמודד בעתיד עם אתגרים פיננסיים".