בעוד יומיים ייפתח בהרצליה בית הספר היסודי הראשון בשרון להייטק. מדובר במודל שפותח בארצות הברית, ואומץ על ידי מנהל אגף החינוך בעירייה, יעקב נחום.
שבוע לפני פתיחתו של בית הספר החדש על שם נשיא המדינה ושר החינוך יצחק נבון ז"ל, בשכונת הרצליה הירוקה, סיירו שם כמה מתלמידי בית הספר והוריהם. במהלך ביקורם פגשו את ראש העירייה, את סגניתו ואת בכירי אגף החינוך. אלה הגיעו כדי לבחון מקרוב את השלמת העבודות במקום.
1 צפייה בגלריה
התלמידים וההורים. "הגיע הזמן שבית הספר יאפשר לילדים לחקור וללמוד בעצמם" | צילום: אסף פרידמן
התלמידים וההורים. "הגיע הזמן שבית הספר יאפשר לילדים לחקור וללמוד בעצמם" | צילום: אסף פרידמן
התלמידים וההורים. "הגיע הזמן שבית הספר יאפשר לילדים לחקור וללמוד בעצמם" | צילום: אסף פרידמן
בית הספר נבון יהיה בין היחידים בארץ שיישם את התוכנית החינוכית החדשנית HTH ("הייטק-היי"), שפותחה בארצות הברית. צוות ההוראה (שש מחנכות, ארבע מורות מקצועיות ומורת שילוב) עבר במהלך הקיץ הכשרה מיוחדת, ויזכה במהלך השנה לליווי של צוות התוכנית מהמרכז העולמי בסן-דייגו. מייסד רשת HTH יגיע לארץ בשבוע הבא, לפגוש את הצוות הישראלי.
מה לומדים?
מנהלת בית הספר, שירלי רוזמן, שעשתה לפני ארבע שנים הסבה מהייטק להוראה, ובהמשך סיימה את בית הספר מנדל למנהיגות בחינוך, ביקרה במרכז HTH בסן דייגו כדי ללמוד על התוכנית מקרוב, וגם סיירה בפינלנד, שם נחשפה לתוכניות לימוד למיניהן. היא מסבירה את התפיסה החינוכית: "בית הספר מבוסס על שלושה מעגלים מרכזיים — הראשון: למידה מותאמת אישית, השני: מסעות למידה באמצעות פרויקטים המחוברים לעולמם של הילדים (הפרויקט הראשון של תלמידי כיתות א' יהיה משחק רביעיות ושל תלמידי כיתות ב'-ג' יהיה הרכבת פאזל של דיוקן אישי). המעגל השלישי: 'אני בוחר' - כל תלמיד יוכל לבחור איך הוא רוצה ללמוד מקצוע מסוים, למשל, האם ילמד שפה באמצעות שירים או באמצעות משחקים. בתוך כך נסביר לתלמידים על מהות הבחירה, ואיך מגיבים כשלא מקבלים את מה שבוחרים.
"תהיה גם למידה משולבת. כך, למשל, נלמד על המושג 'התחלה' מכמה זוויות, בכמה מקצועות: בתחום הספרות ילמדו על התחלה של סיפור או ספר; בתחום המתמטיקה ילמדו על התחלה של ציר המספרים; בשיעור אנגלית ילמדו על ההתחלה של ה-ABC; בשיעור אומנות ילמדו איך מתחילים ציור, ובשיעור חינוך גופני ילמדו על קו הזינוק של מסלול הריצה. כל מסעות הלמידה יתבצעו במסגרת צוותים של שניים עד ארבעה תלמידים, שילמדו איך לעבוד בשיתוף פעולה גם עם תלמיד לא מוכר או עם תלמיד שלא מזמן רבו אתו. עוד ילמדו בבית הספר, כבר מכיתה א', נגרות, חריטה והדפסה במדפסות תלת-מימד. בבית הספר לא יהיו צלצולים, כדי לא לקטוע את רצף הלימוד בסוף השיעור. המורה היא שאחראית לשחרר את התלמידים להפסקה, ובסיומה, תורני החצר יהיו אחראיים להחזרת התלמידים לכיתות".
"התחדשות היא תמיד סימן נהדר לפריצת דרך בחינוך", אומרת סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך, איה פרישקוניק. "הושקעה בבית הספר הזה חשיבה פדגוגית רבה".
הורים מרוצים
חלק מתלמידי כיתות ב' הגיעו לבית הספר החדש מבתי הספר הנדיב ואלון, וחלק מתלמידי כיתות ג' הגיעו מהנדיב. "זהו בית ספר שכונתי, שאמור להקל את העומס בבתי הספר הנדיב ואלון", מסבירה פרישקולניק, "אבל תלמידי כיתות ב'-ג' שמגיעים מבתי ספר אלה עושים זאת מתוך בחירה. הם לא מחויבים לעשות זאת".
ואכן, יש תלמידים שהעדיפו להישאר בבית הספר הישן שלהם. לעומתם, תלמידי כיתות א' מגיעים לבית הספר הזה, מכיוון שהוא נמצא באזור הרישום שלהם. משפחת בכור העתיקה באחרונה את מקום מגוריה, כדי שבית הספר נבון יהיה באזור הרישום של בתם אלונה, העולה לכיתה א', וכדי שגם בנם אמיתי יוכל לעבור לשם וללמוד בכיתה ג'. "הייתי חלק מהמאבק לפתיחת כיתות ג' בבית הספר, כי בהתחלה דובר רק על פתיחת כיתות א'-ב'", אומרת ליאת בכור. "רצינו שילדינו ילמדו כאן בגלל הרעיון שעומד מאחוריו. בהתחלה חשבו לעשות אותו בשיטת מונטסורי, החליטו שלא מתאים, ורק לפי כמה חודשים יידעו אותנו שמדובר בתוכנית HTH — תוכנית שמעמידה את הילדים במרכז. עכשיו רק צריך שהתוכנית תצליח, ושלא תתברר כפלופ".
טכנולוגיה חדישה
באשר למבנה הפיזי של בית הספר אומרת בכור: "רואים שהושקעה בתכנונו מחשבה רבה — חללים גדולים, מרחב מקורה בחוץ, כיתות גדולות, מוארות, אבזור טכנולוגי חדשני".
דיאנה יצחקי, שבתה אריאל למדה עד כיתה ב' בבית ספר הנדיב, התרשמה לטובה גם מספות הרביצה שהוצבו בכיתות בפינת הישיבה. "רואים שיש כוונה ורצון להביא לשינוי, למשהו חדש. אני אופטימית מאוד".
"יש תחושה של משהו חדש, שונה ממה שהכרנו, משהו שמתאים מאוד גם לאופי שלנו ובעיקר לאופי של הבת שלנו", אומר אייל פאר, אב לתלמידה המתחילה את לימודיה בכיתה א'. "קיבלנו חיזוק נוסף לכך לאחר המפגש האחרון עם צוות החינוך בעיר, ועם מייבאי השיטה".
"אני מלווה את הקמת בית הספר זה שלוש שנים ונרגש לקראת הפתיחה", אומר זיו עומר, אב לתלמיד העולה לכיתה ב'. "מניסיוני עם שלושה ילדים בוגרים יותר, צורת הלימוד המסורתית עשתה את שלה, והגיע הזמן שיפעל בית ספר המאפשר לילדים לחקור וללמוד בעצמם, להתקדם בקצב המתאים להם, לבחור חלק ממקצועות הלימוד; מה שמאפשר לילדים להיות קהילה תומכת ולא חבורת זרים המתחרים על ציונים. אם בית הספר נבון יספק חלק מזה, עשינו את שלנו לטובת חינוך ילדינו".
"אני רק מקווה שבית הספר יהיה מוכן בזמן", מבטאת בכור ספק קל. "קשה להאמין שבתוך כמה ימים יספיקו להשלים את העבודות ולרהט את כל הכיתות. אבל גם אם זה ייקח עוד כמה ימים — זה לא נורא. יש לנו שש שנים לבלות כאן".
"בית הספר יהיה מוכן במועד, האודיטוריום בתוך חודש וישלימו אותו בחופשת סוכות", מבטיח ראש העירייה משה פדלון, לאחר שדחף בנחישות להקמתו. "מדובר בבית ספר שנבנה בזמן קצר ביותר — שנה וארבעה חודשים בלבד — בהשקעה גדולה, בסטנדרטים גבוהים מאוד, עם אמצעי המחשה בטכנולוגיה מתקדמת. זהו בית ספר השואף למצוינות, ואנו מקווים לבנות עוד בתי ספר ייחודיים כמותו".
ועכשיו במספרים
37 מיליון שקל הושקעו בבניית בית הספר -
12 מיליון בלבד מתקציב משרד החינוך, והשאר מתקציב העירייה, שתממן בשלושה מיליון נוספים את הציוד.
ב-2 בספטמבר יגיעו לבית הספר 154 תלמידים -
84 מהם בשלוש כיתות א', 44 בשתי כיתות ב' ו-26 ילמדו בכיתה ג'. ממוצע של פחות מ-26 תלמידים בכיתה. כבית ספר צומח הוא יגיע למלוא היקפו בתוך ארבע שנים, עם
18 כיתות, וכ-600-550 תלמידים.