1 צפייה בגלריה
מחאת תושבי יד התשעה, יולי 2017 | צילום: אסנת גורארי טייב
מחאת תושבי יד התשעה, יולי 2017 | צילום: אסנת גורארי טייב
מחאת תושבי יד התשעה, יולי 2017 | צילום: אסנת גורארי טייב
מי שהסתובב בימים האחרונים בשכונת יד התשעה, נתקל במודעות רבות שעיקרן תוכנית פינוי בינוי הצפויה במקום. מודעות אלה מייצגות את שני המחנות המרכזיים כרגע בשכונה: הועד אשר תומך בתוכנית ומעוניין לקדמה תוך עריכת שינויים משמעותיים, ומנגד קבוצת תושבים המתנגדת בכל תוקף לתוכנית במתכונתה הנוכחית ומנהלת מאבק מול העירייה.
את מחנה המתנגדים מייצגת תושבת השכונה סוזי נדב אשר ארגנה לפני כחמישה חודשים הפגנת תושבים מחוץ למפגש שיתוף הציבור שנערך בשכונה. לטענת נדב, מדובר בפרויקט המתוכנן באופן גרוע, כך שאינו משרת את תושבי השכונה ואף להפך. כמו כן טוענת נדב כי אין שקיפות מידע וגילוי נאות מטעם העירייה ובחודשים האחרונים היא מחתימה תושבים בשכונה על עצומה נגד התוכנית.
במקביל תלתה נדב בימים האחרונים מודעות הקוראות לתושבים להצטרף למאבק. "אם לא הייתי מרימה את הכפפה ולוקחת על עצמי להנהיג את המאבק הגדול הזה, היו עובדים על אנשים תמימים שלא מבינים ועוסקים בתחום", מסבירה נדב. "יש מספר רב של נקודות לשיפור ושינוי התוכנית. הבנייה המתוכננת של בנייני רכבות בפרויקט היא רק נושא אחד מתוך נושאים רבים הדורשים שינוי. תושבי השכונה דורשים תכנון מחדש של כל הפרויקט".
בנוסף טוענת נדב, העוסקת בעצמה בתחום הנדל"ן, כי לוועד השכונה אין סמכות לנהל מו"מ עם העירייה ועם היזמים בנושא פרויקט התחדשות עירונית בשם בעלי הזכויות, וכן אין לו סמכות לבחור עו"ד לייצוג דיירים בפרוייקט. לפיכך קוראת נדב לתושבים שלא לחתום על שום מסמך מטעמו.
"הולכים עם העירייה, לא עם התוכנית"
מנגד, בוועד השכונה מעוניינים לקדם ולהמשיך את התוכנית, אך מסכימים כי כמו בכל תוכנית בהיקף גדול, יש צורך לערוך שינויים שיטיבו באופן המירבי עם תושבי השכונה. גם מטעם הוועד נתלו מודעות ברחבי השכונה המעדכנות את התושבים כי הוועד שכר את שירותיו של עו"ד במטרה לסייע ל-250 משפחות בשכונה אשר חתומות על הסכמים עם יזמים קודמים וכעת החלו לקבל הערות אזהרה בטאבו.
"בשנים האחרונות היו מספר יזמים שהחתימו את התושבים וזה הגיע למצב שהתושבים עכשיו הסתבכו עם הערות אזהרה בטאבו ועם דרישות מצד יזמים אלה לתשלום סכומים גבוהים. אנחנו שכרנו את עורך הדין במטרה לעזור להם, שיבדוק את הנושא לעומק ויראה מה אפשר לעשות למענם. יוציא אותם מהמצב הזה ומשם נתקדם", מסביר יו"ר הוועד ארז אסרף.
בנוסף מסביר אסרף כי הוועד מעוניין לקדם את התכנית, אך כשטובת התושבים לנגד עיניו. "אנחנו הולכים עם העירייה, אבל לא מסכימים לתוכנית. בתור חברי ועד אנחנו דואגים לדברים האלה: לדיירי עמידר, כמה דירות יקבלו, דמי אחזקה. אם לא נקבל תשובות בנושא לא יהיה פינוי בינוי. אנחנו נלחם על גורל התושבים גם אם זה יהיה כרוך בהפלת התוכנית". מתוך 1,500 דירות בשכונה, מעל ל-1,000 הביעו רצון לפרויקט, גם אנחנו לא רוצים רכבות ולא מסכימים שתושבי השכונה יסבלו מהפרויקט, אבל אנחנו מתחילים להזיז ולקדם דברים ומתנגדים לבעלי אינטרסים שמציגים תמונה מכוערת".