1 צפייה בגלריה
שיחרור עופות בפארק. "המראה היה יפה ומרגש" | צילום: אריאלה שטיין
שיחרור עופות בפארק. "המראה היה יפה ומרגש" | צילום: אריאלה שטיין
שיחרור עופות בפארק. "המראה היה יפה ומרגש" | צילום: אריאלה שטיין
כשתלמידי חטיבת הביניים "יד גיורא" בהרצליה הצטרפו למגמת מנהיגות סביבתית, הם לא ציפו שבמקום למידה שגרתית, הם יזכו להשתתף במיזם לימודי יוצא דופן, ראשון מסוגו בארץ - להציל חיות.
בתחילת שנת הלימודים פנתה רכזת המגמה בבית הספר, ליאורה בראמי, לאבי קרן צבי, תושב תל אביב בן 52, העוסק בהצלת חיות בר זה למעלה מ-30 שנה ושעבד בגני חיות שונים בארץ ובעולם. בראמי ביקשה מקרן צבי להגיע וללמד את תלמידי בית הספר, והוא נענה ברצון. "כשהתקבלתי לעבודה חיפשתי דרך ללמד את הילדים באופן שגם יהיה טוב להם וגם יתרום לסביבה - לא רק בסיסמאות, אלא הלכה למעשה", מספר קרן צבי. "אני מאוד אוהב את פארק הרצליה והחלטתי ליזום לימודי העשרה מחוץ לכיתה. ההיענות ושיתוף הפעולה מצד כל הגורמים היו מדהימים".
קרן צבי פנה, בתמיכתה של בראמי, עם הרעיון למנהלת בית הספר, רונית כהן מתות, וזו נענתה מיד לאתגר. לאחר שקיבלו את אישורה של היחידה לאיכות הסביבה בעירייה ושל מינהלת פארק הרצליה, החלו התלמידים ללמוד בכיתה באמצעות טאבלטים, כשגולת הכותרת הייתה: יציאה אחת לשבוע לסיורים בפארק הרצליה, למידה על ההיסטוריה של הפארק ועל המאזן האקולוגי שבו, תוך מיפוי בעלי החיים בפארק באפליקציה מיוחדת והעברת הנתונים שנאספו למרכז הנתונים בבית הספר.
"רציתי לעשות שינוי", מסביר קרן צבי. "דרך המיפוי שהילדים עורכים בפארק הרצליה, הם לומדים היסטוריה, למשל על העבר של הפארק בו היו ביצות, וגם אזרחות ותחומים נוספים. במקביל, הבאתי להם בעלי חיים שיש לי, כמו נחשים, טרנטולה וגור של עטלף פירות, לצורכי למידה. דרך השיעור שלי התלמידים מקבלים ערכים כמו אהבה לבעלי חיים, צער בעלי חיים, היסטוריה ועוד. המטרה שלי היא, שהילדים האלה יהיו קודם כל בני אדם, ילמדו לכבד את בעל החיים, יבינו שלעתים אנשים מציקים לבעלי החיים מתוך בורות ולא מתוך רוע, ויידעו לכבד את השונה ובאמת להבין אותו. רציתי להסביר לילדים שאפשר ללמוד בדרך אחרת והלימודים יכולים להיות מעניינים, ועל החשיבות של לעזור לחלש ולפצוע. אלו הם דברים שאני מקווה שהם ייקחו איתם הלאה".
"בבית הספר אנו משתדלים לעבוד בשיתוף פעולה עם הקהילה שסביבנו", מסבירה מנהלת בית הספר, רונית כהן מתות. "חלק מהתפיסה החינוכית שלי היא לייצר שיתופי פעולה עם הסביבה שלנו. אנחנו רוצים שיהיה לילדים מעניין ורלוונטי, וכשהילדים יוצאים לפארק הם גם לומדים היסטוריה, ביולוגיה וקיימות. יש פה הקניית המון ערכים תוך כדי למידה".
לפני שבועיים הביא קרן צבי לתלמידים ממקלט החיות באלישמע בו הוא מתנדב, עופות פצועים, שחלקם הורעלו והשתקמו, על מנת לשחררן בפארק הרצליה. "העופות הפצועים נאספו באזור הפארק והגיע הזמן לשחרר אותם לחופשי", מסביר קרן צבי. "ביניהם היו מגלנים, עורבנים ושני תוכי קוואקר. התלמידים מאוד התרגשו משיחרור החיות. זו החוויה הכי גדולה שיכולה להיות, גם עבורי, כמי שמתעסק עם בעלי חיים כבר קרוב ל-30 שנה. בחודשים הקרובים צפויים לתלמידים שיחרורים נוספים של בעלי חיים".
"כששיחררתי את המגלן, הרגשתי סוג של שיחרור והקלה בשביל הציפור", מספרת תלמידת המגמה. "אני לומדת במגמת מנהיגות סביבתית מכיתה ז' ובמהלך השנים האלו אני מרגישה חיבור לבעלי החיים ולסביבה. המגמה גרמה לי להבין שיש לי היכולת לשנות ואת היכולת להעביר לאנשים את המסר, עד כמה הסביבה חשובה ושאם לא נשמור עליה, נהיה אבודים".
"כשיצאנו לשחרר את העופות המשוקמים בבריכת החורף הרגשתי אושר גדול לראות כיצד בעלי החיים חוזרים למקומם הטבעי", מוסיפה חושן, תלמידת המגמה. "אני שיחררתי מגלן וברגע השיחרור הוא התחיל לעוף, ואז התרסק ונפל למים. הבנו שצריך לקחת אותו חזרה לשיקום. כששיחררנו את אנפית הבקר היא עפה וחגה סביבנו במעגלים. המראה היה יפה ומרגש".