מורים ותלמידים מחטיבת "שמואל הנגיד" בהרצליה יוצאים למאבק נגד החלטת העירייה, לעבור לשישה ימי לימוד בבית הספר החל משנת הלימודים הבאה. זאת, לאחר 13 שנה בהן בית הספר פעל במתכונת של חמישה ימי לימוד בשבוע.
לאחרונה שלחו מורי החטיבה מכתב לאגף החינוך בעירייה, בו נכתב: "צוות מורי ועובדי חטיבת 'הנגיד' מביע את מורת רוחנו והתנגדותנו הנחרצת להחלטה, שהתקבלה באופן שרירותי על ידי אגף החינוך של עיריית הרצליה, לעבור לשישה ימי לימוד החל משנת הלימודים הבאה. בניגוד להחלטה זו, ההחלטה של מנהל החטיבה, אברהם רביד, לשנות את מספר ימי הלימוד לחמישה, נעשתה בשיתוף עיריית הרצליה, ועד ההורים ומורי בית הספר, כשטובת המערכת וטובת התלמידים עמדו לעיני הגורמים המעורבים".
במכתבם, מסבירים המורים כי ההחלטה לעבור לחמישה ימי לימוד הייתה חדשנית ופורצת דרך, התאימה את מערכת החינוך בחטיבת "הנגיד" למערכות אחרות בעולם המערבי וזכתה להדים חיוביים. לטענתם, מאז השינוי, המערך החינוכי מתפקד היטב ולשביעות רצונם של ההורים, התלמידים והמורים, ושבוע עבודה של חמישה ימים מסייע לניהול תקין של המערכת. עוד הם מסבירים, כי יום פנוי אחד בשבוע איפשר לתלמידים התנדבות בקהילה ופעילות בתנועות נוער, פנאי וספורט.
"באופן חד צדדי"
המורים טוענים כי לא ברור להם אילו שיקולים עומדים בבסיס ההחלטה החדשה. "נבקש להבהיר כי צוות המורים בחטיבת 'שמואל הנגיד' מתנגד בכל תוקף למהלך המתוכנן לקראת שנת הלימודים הבאה", מדגישים המורים. "מעבר לכך, נפעל בכל הדרכים והאמצעים הלגיטימיים העומדים לצדנו, כדי לבטל את ההחלטה שעד כה לא הבנו את הרציונל העומד מאחוריה".
"אנו חשים שקיבלתם את ההחלטה באופן חד צדדי. לא איפשרתם לנו להשמיע את קולנו, למחות, ולמרבה הצער גם לא שאלתם אותנו לדעתנו. אנחנו עדים שוב ושוב לתהליך לקוי של קבלת החלטות הנוגעות באופן ישיר לצוות המורים, תהליך אשר באופן תדיר אנו ממודרים ממנו, כאילו היינו פיונים על לוח משחק ולא אנשי חינוך מהשורה הראשונה... אנו מודיעים בזאת, כי ברוב גדול מאוד של חדר המורים של חטיבת 'הנגיד' נעשה כל שביכולתנו ונשתמש בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו להיאבק לביטול ההחלטה לחזור לשישה ימים בשבוע", נטען בפנייה לעירייה, שנוסחה על ידי המורים.
"כבר המון שנים שאנחנו מלמדים בחטיבה רק בימים ראשון עד חמישי, וזה עבד לשביעות רצון הצדדים", מספר מורה בחטיבה. "פתאום, ביום בהיר אחד, הודיעו לנו שנחזור ללמד גם בימי שישי, בלי להתייעץ, בלי לשאול. פשוט החלטה חד צדדית שלא מקובלת עלינו".
במקביל לפנייה לעירייה, פנו מורי החטיבה גם למנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבוהב, וגם להסתדרות המורים, בתלונה כי תנאי העסקתם שונו. "לפני כ-13 שנה בית ספרנו, חטיבת 'שמואל הנגיד' בהרצליה, עבר לשבוע עבודה של חמישה ימים, כחלק מהחזון הבית ספרי של המנהל הקודם, אברהם רביד, והוסכם על ידי כל הגורמים: מורים, הורים, תלמידים, משרד החינוך ועיריית הרצליה. המורים ועובדי המינהלה אינם עובדים בימי שישי. בימי שישי מתקיימים בבית הספר לימודי המגמות השונות: מחול, ספורט, מוזיקה". עוד מציינים המורים, כי הם שמעו על ההחלטה ביום היערכות בית ספרי והביעו תרעומת על כך ש"לא נעשתה כל פנייה אל צוות המורים, התלמידים וההורים".
לטענת המורים, פנייתם להסתדרות המורים נובעת מכך שהם זקוקים לעזרה משפטית ולכל עזרה אחרת. "אנו מבקשים להיפגש עם היועץ המשפטי של הסתדרות המורים בדחיפות, כדי להביע את מצוקתנו בפניו ולקבל ממנו ייעוץ מקצועי ואת העזרה הנדרשת", ביקשו. "אנו סמוכים ובטוחים, כי הסתדרות המורים, שערה למצוקת המורים בכלל ולמצוקתנו בפרט, תעמוד לצדנו ותסייע לנו בשעה קשה זו".
בהמשך, הבהירו בהסתדרות המורים בסניף הרצליה, כי "אנו מתנגדים לשינוי חד צדדי, כאשר הדברים לא הובאו לפתחנו ולא נערך עימנו דיון בנושא".
מה עם הזכויות?
לא רק המורים מביעים התנגדות למהלך. תלמידי החטיבה הפיצו עצומה אינטרנטית ובה כתבו: "זכויות התלמיד? הצחקתם אותנו! כבר 13 שנים שבית הספר לומד חמישה ימים בשבוע. השנה, הונחתה על מורי ותלמידי בית הספר גזירה כבדה המחייבת את בית הספר לעבור ללימודים גם בימי שישי החל מהשנה הבאה, ללא כל התייעצות איתנו, התלמידים. הצטרפו אלינו למאבק על הזכויות שלנו וחיתמו על העצומה. רק ככה נשמור על יום שישי חופשי". עד כה השיגה העצומה האינטרנטית קרוב ל-600 חתימות.
בהמשך לפניות המורים לעירייה, נשלח השבוע מכתב תגובה מלשכת מנכ"ל העירייה, יהודה בן עזרא, בו נטען כי "התוצאה של ביטול ימי שישי, למספר גדול של תלמידים, יצר ריכוז של שעות אורך במהלך השבוע, עד השעות המאוחרות של הצהריים. השיעורים המאוחרים הפכו לא אפקטיביים ויצרו עומס מיותר ופגעו במידת הפעילות הבלתי פורמלית של התלמידים... צמצום מספר ימי הלימודים (לתלמידים) הקטין באופן משמעותי את משבצות ההוראה ועל בית הספר היה להצטמצם בשעות ההעשרה, להבדיל מבתי ספר אחרים".
עוד ציין המנכ"ל, כי "לא נמצא קשר הישגי בין הישגי התלמידים לבין קיצור שבוע הלימודים. על פי טענת משרד החינוך, נראה שמורים פחות משתלמים ביחס לבתי ספר אחרים. הסתבר שישנם צוותים, כדוגמת צוות אנגלית שלא משתלם כלל. לא נמצאו במהלך השנים יתרונות מובהקים שנמדדו על יחידת ההערכה של משרד החינוך במבחני המיצב, ולא נמצא יתרון מובהק בקיצור ימי הלימודים לתלמידים לחמישה ימים".
באשר להסכמי העבודה עם המורים, מציין בן עזרא, כי "זה כנראה פוגע, לכאורה, בנוחות המורים, אך לא בתנאי העבודה המוכתבים בהסכמים".
מעיריית הרצליה נמסר: "טרם נתקבלה החלטה סופית בעניין", וכי "למרות שהכתובת של המורים היא משרד החינוך, העירייה השיבה להם תשובה מנומקת ומפורטת ונהגה בשקיפות".
ממשרד החינוך נמסר: "מדובר בהחלטה של עיריית הרצליה".