רוקי, כלב צ'או צ'או בן שלוש וחצי, סבל במשך שנים מבעיות עיניים כרוניות. אחרי שלושה ניתוחים שלא שיפרו את מצבו, הגיע רוקי בשבוע שעבר עם בעליו לבדיקה וחוות דעת נוספת ב"בית החולים הווטרינרי בהרצליה" - שם הוצע לו פתרון יצירתי.
1 צפייה בגלריה
רוקי לפני הניתוח (אחרי גילוח) | צילום: "בית החולים הווטרינרי הרצליה"
רוקי לפני הניתוח (אחרי גילוח) | צילום: "בית החולים הווטרינרי הרצליה"
רוקי לפני הניתוח (אחרי גילוח) | צילום: "בית החולים הווטרינרי הרצליה"
בבדיקה אצל ד"ר אריק זיו, רופא העיניים של המרפאה, נמצא שהכלב סובל ממצב של "אנטרופיון של העפעף העליון" בשתי העיניים - מצב נפוץ בגזע זה בו שפת העפעף מתקפלת פנימה, כלפי העין, והריסים משפשפים את הקרנית וגורמים להיווצרות שריטות ופצעים. עוד נמצאו בבדיקה דלקת כרונית בשתי העיניים ונראה כי ניתוחים קודמים שעבר לא צלחו מאחר שהכלב סבל מעודפי עור באזור המצח והפנים שגרמו לנפילה של הרקמה מטה.
"קפלי העור הרבים של רוקי לחצו על העפעפיים לכיוון הקרנית וכמו כן הסתירו את קו הראייה", מסביר ד"ר תומר ויינגרם. "ללא טיפול במצב ובדלקות הכרוניות בעיניים, הכלב היה מתעוור בגיל צעיר וכבר בבדיקה נראתה עדות לדלקת קרנית חריפה בשתי העיניים".
אז מה היה הפתרון?
ד"ר ויינגרם: "הפיתרון היחיד למצב הוא ניתוח "מתיחת פנים" (face lift), ניתוח נדיר ביותר שבוצע פעמים בודדות בלבד בישראל. חשוב להבין כי למרות השם, לא מדובר בניתוח פלסטי (האסור על פי חוק בכלבים בישראל), אלא ניתוח מורכב בו מסירים רקמה רבה עודפת מאזור המצח ובכך מונעים נפילה של העור על העיניים".
הסיכונים הם כמו בבני אדם?
ד"ר ויינגרם: "אחת הסכנות בניתוח היא שלא תמיד קל להעריך כמה רקמה יש להסיר. אם מסירים מעט מידי, המצב לא ייפתר והכלב יזדקק לניתוח נוסף. הסרה של רקמה רבה מידי, לא תאפשר לכלב למצמץ כראוי ותגרום לדלקות עיניים חוזרות בעתיד, יובש של העיניים ואף עיוורון".
בשל מורכבות הניתוח והעובדה שהוא לא בוצע בעבר פעמים רבות, הבעלים היססו טרום הניתוח, אך בסופו של דבר החליטו לבצעו בשאיפה לתת לכלבם איכות חיים ולשמור על מאור עיניו.
בניתוח ביצע ד"ר זיו הרמת מצח וקפלי צד, וכמו כן תיקון ומשיכה של הגבות. מיד אחרי הניתוח נראה שמצב העיניים טוב הרבה יותר ובביקורת אליה הגיע השבוע, נראה הכלב שמח שסוף סוף יכול לפקוח את עינו לרווחה ללא כאבים.
היום (ג') צפויים להוריד את התפרים של רוקי, בדרך להחלמה מהירה. למיינט הרצליה מסר רוקי כי בשלב זה אין לו שום עניין להוסיף למשוואה גם טיפולי בוטוקס.