1 צפייה בגלריה
יותם ושני. "העירייה סייעה לנו במימוש הרעיון" | צילום: יריב כץ
יותם ושני. "העירייה סייעה לנו במימוש הרעיון" | צילום: יריב כץ
יותם ושני. "העירייה סייעה לנו במימוש הרעיון" | צילום: יריב כץ
בשבועת הקרובים ייפתח במתנ"ס שכונת יד התשעה בהרצליה מועדון חברתי המיועד לבעלי צרכים מיוחדים בוגרים, שיפעל לראשונה בעיר. את פתיחת המועדון יזמו הורים לבוגרים עם מוגבלויות, יחד עם קבוצת "הורים מיוחדים הרצליה", מאחר שחשו כי מגיל 18 ואילך אין די מענה חברתי לילדיהם בשעות אחר הצהריים.
ריקי שניידר, אמו של יותם בן ה-19, מספרת כי בנה אוהב ונהנה מפעילויות חברתיות, ועד כה לקח חלק בפעילות של מועדונים שונים הנותנים מענה לילדים בעלי צרכים מיוחדים, כגון "כנפיים של קרמבו" או תנועת "הצופים". לאחרונה, מאחר שעבר את גיל 18, חשה שניידר כי בנה חש בדידות בשעות אחר הצהריים. "בפעילויות האלה יותם כל כך מאושר", היא מסבירה. "יותם הוא ילד אוטיסט והוא מאוד כמהַּ לחברה ומאוד זקוק לה. החבר'ה בגיל הבוגר נשארים לצערנו לבד".
שניידר, יחד עם הורים נוספים ועם חברי "הורים מיוחדים הרצליה", הפועלת לקידום אנשים עם צרכים מיוחדים בעלי כל סוגי המוגבלויות מכל הגילים, במגוון תחומי החיים, החליטו לפנות עם היוזמה לראש עיריית הרצליה, משה פדלון.
"ביקשנו שיוקם מועדון שיספק מענה לפעילות חברתית לבוגרים עם צרכים מיוחדים שחווים בדידות", מסבירה שניידר. "בניגוד לאנשים נורמטיביים, שיש להם חברים מהצבא או חבר'ה מהלימודים - הצעירים האלה הולכים בבוקר לפעילות מוגנת, שמתקיימת לרוב עד לשעות הצהריים, ואחר כך הם די עם עצמם. בדקנו ומצאנו, כי ישנו מועדון לצעירים נורמטיביים בשם 'המרפסת' בהרצליה, וחשבנו שאפשר להקים מועדון לבוגרים מיוחדים בסגנון הזה, אליו יגיעו בעלי צרכים מיוחדים מכל הסוגים".
"אחד הצרכים שמיפינו הוא, הצורך בקבוצת פנאי לבוגרים עם צרכים מיוחדים", מוסיף רון קלגסבלד, אבא של שני, צעירה בת 20 עם צרכים מיוחדים, "מדובר בפעילויות חברתיות שגם נועדו לחבר בין הבוגרים וגם להטמיע אותם בתוך הקהילה, וכאלה לא היו עד כה בנמצא. ברגע שהם בני 18 פלוס, יש בעיה".
פדלון, שקיבל את הפנייה, החליט להיענות לה, ומכאן ואילך החל תהליך למימוש היוזמה מול עיריית הרצליה. במסגרת זו, הוחלט כאמור כי ייפתח מועדון בשכונת יד התשעה, שהפעילות בו תהיה חברתית ותתבצע בימי חמישי אחת לשבוע, כאשר אחת לחודש וחצי ייצאו בעלי הצרכים המיוחדים לפעילות חיצונית. את הפעילות במקום יעביר "מרכז דקל", שנותן מענה רב גילאי לאנשים עם מוגבלות.
"עבדנו קשה, בעידוד עיריית הרצליה, ראש העירייה ואגף הרווחה בעירייה, והמועדון, המיועד לבני 18 ומעלה, ייפתח ממש בשבועות הקרובים", מוסיף קלגסבלד, "המועדון יפעל במתנ"ס יד התשעה ויהיה נגיש לכל המוגבלויות. במועדון יהיה מגוון פעילויות ממומנות, גם על ידי עזרת עיריית הרצליה וגם תמורת תשלום סמלי של ההורים, והפעילות תעניק גם הנאה וכיף לבוגרים וגם בית לפעילות חברתית, מתוך כוונה שהמועדון יפתח את המיומנויות החברתיות ביניהם גם מעבר לשעות הפעילות. אני מאוד מרוצה ומברך על היוזמה. היו כל מיני מכשלות ביורוקרטיות בדרך, אבל התחושה הייתה שהעירייה מאוד בעדנו וסייעה לנו במימוש הרעיון".
"אני מאוד שמחה שהיוזמה יוצאת לאור", מוסיפה שניידר. "נשמח אם בוגרים נוספים בעלי צרכים מיוחדים יצטרפו למועדון החברתי. חשוב לנו שהבשורה תגיע לכל מי שזקוק לה".