השבוע נודע כי רשות שדות התעופה ממליצה להעתיק את פעילות שדה התעופה בהרצליה, שעתיד להתפנות באפריל 2018, ליישוב חרוצים, לשטח השוכן מערבית לבני ציון ומזרחית לכביש החוף, והמוגדר כריאה ירוקה.
ראש עיריית הרצליה: "שדה התעופה הוא מטרד" הרצליה: 15 אלף דירות ייבנו בשטח שדה התעופה
האפשרות נבחנה כעת, לאחר שרשות שדות התעופה שכרה את שירותי משרד האדריכלים ומתכנני הערים "פיטלסון, שילה ויעקובסון", לבצע עבורה סקר אתרים לבחירת אתר מועדף להקמת שדה התעופה - אתר העתיד לשרת את צורכי התעופה הכללית למטוסים קלים, במקום זה שיפונה מהרצליה.
על פי ממצאי הסקר, החלופה הטובה ביותר מבין 44 אתרים שנסקרו ברחבי הארץ היא חרוצים, בשטח המוגדר כיום כאמור, כשטח ירוק ונושק לשמורת הטבע בני ציון. עוד מציע הסקר שני אתרים נוספים כאופציה שנייה ושלישית - המושב בית הלוי בעמק חפר וחדרה מזרח.
מאבק במדינה מדובר בתוכנית שהיא פועל יוצא של מאבק שניהלה עיריית הרצליה במשך למעלה מעשור, לפינוי שדה התעופה שבשטחה. מן הצד האחד עמדה עיריית הרצליה, ששמה לה למטרה לקדם תוכנית לבניית 15 אלף יחידות דיור על מתחם השדה, ששטחו כ-160 דונם. גם תושבים המתגוררים סמוך לשדה ורואים בו מטרד, הפעילו לחץ בכל השנים לפנותו, לרבות באמצעות עתירות שהגישו לבג"ץ. במאבק של עיריית הרצליה לפינוי השדה תמכו גם מועצת כפר שמריהו ועיריית רעננה.
מן הצד האחר, עמדו "עמותת משתמשי שדה התעופה", "אגודת התעופה הכללית", הטייסים והצוות הטכני שבשדה, שהתריעו, ושבו והתריעו, בין השאר באמצעות עתירה לבג"ץ, שסגירת השדה תהווה מכה קשה לענף התעופה ופגיעה קשה בפרנסתם.
ההצעה של רשות שדות התעופה להקמת שדה התעופה בלב יישובי חוף השרון מעוררת כצפוי התנגדות עזה מצד המועצה האזורית ומצד תושבי היישובים באזור, שחוששים מפני מטרדי הרעש והזיהום, פגיעה באפשרויות הפיתוח ובערכי הסביבה וירידה בערך הנכסים באזור.
"לא נסכים לחלופה המוצעת, בשום צורה ואופן", מבהיר השבוע אלי ברכה, ראש מועצת חוף השרון. "נמצה את כל מה שניתן לעשות בשביל שהתוכנית לא תצא אל הפועל. ההסתכלות הנכונה על השדה היא לא כמה דונמים הוא יתפוס על פני השטח, אלא על שטח האווירי הכולל שלו - כל מרחב הטיסה, ההמראות והנחיתות. לפי החלופה המוצעת, הפעילות האווירית תעבור מעל תל יצחק, יקום, רעננה, הרצליה ושכונת פולג בנתניה. יש לכך מעגלי השפעה רחוקים וקרובים ואנו חוששים שהם יגדלו. התוכנית מסכנת את כל המרחב, שהוא היום הפארק הטבעי של מטרופולין דן-שרון".
הרס הטבע מעבר לחשש מהקמת השדה בשטח המועצה, ברכה חושש גם כי פעילות השדה החדש תהיה רחבה יותר, ואף תכלול חלק מהפעילות של שדה דב, שעתיד אף הוא להתפנות. "אינני מבין מה ההיגיון להעתיק את פעילות שדה התעופה בהרצליה מצד אחד לצד אחר באזור", הוא אומר.
"אני לא מבינה למה להקים שדה תעופה דווקא באזור הזה",שואלת תושבת חרוצים. "האזור פה כל כך כפרי ושליו. מדוע לצאת עם תוכנית שתהרוס ככל הנראה את השמורה ואת ערכי הטבע?".
גם בקרב הגופים הירוקים מסתמנת התנגדות עזה לתוכנית, ביניהם החברה להגנת הטבע: "החברה להגנת הטבע צפויה להתנגד לחלופה המוצעת. בשלב זה החברה בודקת לעומק את יתר החלופות המוצעות".
"זו בכייה לדורות", מסר גורם מאחד הארגונים הירוקים הפועלים באזור. "אסור שהנושא ירד מסדר היום הציבורי".
"אנו מביעים התנגדות נחרצת לתוכנית, שעלולה לסכן באופן דרמטי את שמורת הטבע, את ערכי הטבע המוגנים ואת חיות הבר במקום", מסרו גם ברשות הטבע והגנים.
קולות שמחה בשדה התעופה בהרצליה השמיעו השבוע דווקא קולות אחרים. "אנחנו שמחים על כך שהמדינה פועלת למציאת חלופה אפשרית, ושמה לה לדגש כי סגירה של השדה לא תהיה לפני שהחלופה תוקם ותופעל כראוי, בהתאם להמלצות ועדת בודינגר ורוח הדברים אשר הנחה בית המשפט העליון", מסר מוטי שוימר, דובר אגודת התעופה הכללית.
יצוין, כי בין רשימת האתרים שעליהם הומלץ להקמת שדה התעופה אחרי שלושת היישובים, נמצאים גם בית שאן, ג'יסר א-זרקא, עין שמר, גאולי תימן, ביתן אהרון, תל יצחק ועוד. גם בדרום הארץ נמצאו אתרים שיכולים להתאים, ביניהם ראשון לציון, אשדוד, כפר מנחם, קדמה, שקמה ויישובים נוספים.
מהוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) המטפלת בנושא תחת אחריות מינהל התכנון במשרד האוצר, נמסר: "הוועדה נמצאת בשלבי בדיקה ראשונים ביותר לאיתור מיקום עבור שדה תעופה. בשלב זה נבחנו למעלה מ-40 אתרים, שמתוכם נמצאו שלושה כמתאימים יותר. בשלב הבא ייערכו בדיקות מעמיקות, על מנת שניתן יהיה לקדם תוכנית מפורטת באתר המתאים ביותר שיימצא".
אלי דלל, ממלא מקום ראש עיריית נתניה, הביע אף הוא התנגדותו לחלופה המוצעת ביישובי חוף השרון. "נתנגד בכל תוקף לחל