יום שני השבוע לאורך גדר המערכת במזרח יישובי השרון בואכה כפר סבא, הוד השרון ורעננה. השמש קופחת על הלוחמים הצעירים, התצפיתניות ערות בעיקר בלילה, הלוחמים ביום. "הייתה פעילות חשודה היום?"', שאלנו, "ביום זה פחות, מדובר בעיקר בשעות הלילה, או הבוקר המוקדמות. ביום אנחנו בעיקר כאן כדי להראות נוכחות, בלילה זה הסיפור. רק אתמול בלילה עצרנו שניים, באו לגנוב, היו להם מברגים, עצרנו אותם, ישר הרימו ידיים".
5 צפייה בגלריה
"המסדרון של הטרור במדינה"
"המסדרון של הטרור במדינה"
"המסדרון של הטרור במדינה"
(צילומים: מצלמות אבטחה, דוברות המועצה)
קראו גם >>>>
הפרצות לאורך הגדר הן רבות ונמצאות בעיקר בצמוד ליישובי המועצות האזוריות דרום השרון, לב השרון ועמק חפר. בעקבות הפיגוע בבני ברק, שבוצע על ידי פלסטיני שוהה בלתי חוקי שחצה את הגדר דרך פרצה, החליט צה"ל לתגבר את קאדר הלוחמים במקום במה שמכונה "כוננות שובר גלים". זה זמני, וכולם יודעים זאת, גם הלוחמים בכיסאות הפלסטיק שיושבים ומחפשים אקשן, גם התושבים שזועמים. אחד מאנשי הביטחון בדרום השרון שהשתתף בסיור אמר: "רואים את החיילים ליד הפרצה. עוד מעט הם לא יהיו פה, ואנחנו נמשיך לסבול. חיינו אינם חיים".

גנבו את הסוסים

5 צפייה בגלריה
אורון רווח במשמרת
אורון רווח במשמרת
אורון רווח במשמרת
(צילום: פרטי)
אורון רווח (39) נשוי ואב לארבעה המתגורר ביישוב שדי חמד - מתנדב בכיתת הכוננות ביישוב ביחד עם אביו, אחיו אביב, ואפילו אשתו יעל: "אנחנו משפחה שמתנדבת להגן על היישוב שלנו. מה שקורה כאן זה דבר שהוא בלתי נתפס, הפקרות שאין למעלה ממנה. ביום ראשון ראינו במצלמות היישוב שב"ח פלסטיני שהסתנן ליישוב, הוא בא לגנוב וניסה לטשטש עקבות, הוקפצה כיתת כוננות והודענו למשטרה שהגיעה, עשתה סיור במקום, לא מצאה אותו, והלכה אחרי חצי שעה. ככה זה כל הזמן. הוא כנראה מסתתר עדיין ביישוב באיזה מחסן של מישהו. מה יקרה שאותו בעל מחסן ינסה להיכנס לשם, אירוע גניבה יכול בשניות להיגמר באירוע טרור ורצח".
רווח יודע על מה הוא מדבר: לפני מספר חודשים חדרו שב"חים (שוהים בלתי חוקיים) מקלקילה לתוך ביתו ולחצר בה היו סוס פוני העונה לשם "שוקו" והסוס המשפחתי "יגר". הפלסטינים שחדרו מקלקיליה גנבו את שני הסוסים, לאחר שנכנסו עם רכבם דרך מעבר בגדר, התפתח מרדף אחריהם בטנדר עליו הם העמיסו את הסוסים, במהלך המרדף הם זרקו את סוס הפוני שמת לאחר מכן מפצעיו והסוס המשפחתי נמצא עדיין בקלקיליה. הם הצליחו לעבור את כל המחסומים כי הם עברו דרך פרצה בגדר.
"עם הטנדר, דרך חור בגדר?", שאלנו. "בטח, הפרצות בתוך הגדר הן בגודל שרכבים ואפילו טרקטורים יכולים לעבור דרכן. לא מזמן נגנב ביישוב טרקטור שגם עבר בקלות לשטחים".
בחסות תגבורי הכוחות הזמניים לאוגדת איו"ש, הצליחו בצה"ל בשבועות האחרונים לצמצם את התופעה של הסתננות לאורך הגדר, שזכתה לעצימת עין לאורך העשור האחרון: כמות החוצים, כך לדברי דובר צה"ל, ירדה בכ-80%, צה"ל והמשטרה עצרו חלק ממסיעי השב"חים והאוגדה תוגברה באמצעי איסוף.
יחד עם זאת, עדיין חוצים מדי שבוע בין מאות לאלפי שב"חים מהגדר לשטח ישראל. "גם מסיעי השב"חים משתמשים בתצפיתנים וברחפנים כדי לראות היכן החיילים נמצאים או אם הם ערניים, ומנצלים את שעת הכושר להחדיר פלסטינים", אומרים גורמים בטחוניים בכירים עימם שוחחנו השבוע.
רווח טוען שהירידה הזו רק מוכיחה את מה שהם טוענים כל הזמן: "רק סגירה הרמטית של הגדר הזו, הכוללת מערך התראה במקרה של חדירה, עם מצלמות, תביא לצמצום התופעה לגמרי. כל מה שקורה עכשיו במדינה זה בגלל הפרצות בגדר, אנחנו סובלים כאן במשך שנים מטרור פלילי, אבל בכל שנייה ניסיון גניבה יכול להסתיים ברצח".

"מלחמת העצמאות"

5 צפייה בגלריה
אריה זדה. "רק עכשיו כולם מבינים מה אנחנו עוברים פה"
אריה זדה. "רק עכשיו כולם מבינים מה אנחנו עוברים פה"
אריה זדה. "רק עכשיו כולם מבינים מה אנחנו עוברים פה"
(צילום: אלי דסה)
אריה זדה (60) מכפר סבא הוא רכז הפנים של היישוב נווה ימין, שבשלוש השנים האחרונות עיקר פעילותו מתמקדת בשמירה והגנה על היישוב מפני מסתננים: "רק כעת, כשהפיגועים מתחילים להכות ברחבי ישראל, מבינים את מה שאנחנו עוברים כאן בשנים האחרונות. יום יום יש אירוע, יום יום, ראש המועצה אושרת גני גונן לא הפסיקה להתלונן על כך. גידרנו את היישוב עם מצלמות והשקענו על חשבוננו מאות אלפי שקלים, זה צמצם קצת את התופעה, אבל בהחלט לא מיגר אותה. רק השבוע היו עוד הסתננויות של גניבות ציוד חקלאי. הם לא רואים בעיניים השב"חים האלו, הם לא מפחדים מכלום, ממש מכלום.
"כל עוד גדר המערכת פרוצה, כמו מסננת, כל תושבי השרון לא יהיו בטוחים, אנחנו עוד הגנו על עצמנו בגדר היקפית, מה יעשו תושבי קפלן ויוספטל המסכנים בכפר סבא, כל יום נכנסים לשם וגונבים להם. אנחנו מקבלים דיווחים בכל המרחב, מהוד השרון ועד הרצליה על חדירת שב"חים, המשטרה לא יכולה כבר לעמוד בקצב, לפעמים זה שני אירועי הסתננות בשעה. זה מטורף".

יש עכשיו חיילים בגדר

5 צפייה בגלריה
חיילים בגדר ההפרדה
חיילים בגדר ההפרדה
חיילים בגדר ההפרדה
(צילום: עידו ארז)
"כולנו יודעים שהם זמניים, גם הפלסטיניים יודעים ואפילו עכשיו הם גם לא מפחדים מהלוחמים. כל עוד נוהל הפתיחה באש לא ישונה, לא תהיה הרתעה. לרבים מאיתנו יש כאן נשקים, אבל אפילו אני חושש לירות באיזה שב"ח שאני תופס על חם מתחבא איפה שהוא, לא יודע מה יעשו לי אחר כך. גם הפלסטינים יודעים את זה ומתנהגים בהתאם כי יודעים שלא נירה בהם. לך תסתכל מה קורה בכפר סבא איתם, הם מסתובבים בכל מקום".
לדברי זדה, המצב חמור שבעתיים מחוץ לגבולות היישוב, בכביש 55, המשכו של רחוב ויצמן לכיוון מזרח: "האוטובוסים לא נכנסים ליישוב אלא מעלים ומורידים את התלמידים בתחנות בכביש הזה. הכביש הזה מלא במסתננים שעומדים קבוצות קבוצות, ומטרידים את מנוחת הנערות שחזרו מהתיכון, או אפילו חיילים שנוסעים לבסיס. הם לא מפחדים להתעמת איתם, הם מתגרים בהם, מקללים, ואנחנו חסרי אונים, לפעמים אנחנו מתערבים ומזמינים משטרה, והם חומקים לאיזה שדה ומתחבאים ואחר כך ממשיכים. הפקרות שאין דומה לה, אני באמת חושב שאנחנו נמצאים במלחמת העצמאות השניה על ישראל, הם בתוך החצרות, הבתים, המדרגות, היישובים, החנויות".
"בשלוש השנים האחרונות שבנו והתרענו על הסכנות ועל תחושת הביטחון האישי של תושבינו שנפגעת מאירוע לאירוע ודרשנו טיפול בעניין", מוסיפה ראש המועצה גני גונן, "כל חבר כנסת או שר שנעתר להזמנתנו ראה במו עיניו את הסכנה הממשית שמהוות הפריצות בגדר. אנחנו מלאי תקווה שלאור המצב ולאחר שהקבינט הביטחוני מדיני אישר הצעה לעיבוי גדר ההפרדה, שיבוצע שיקום מיידי של גדר ההפרדה, תיקון כל הפרצות והקצאת כוחות לביטחון שוטף לאורכה".

"מסוכן פה"

5 צפייה בגלריה
שבחים בכפר סבא
שבחים בכפר סבא
שבחים בכפר סבא
(צילום: פרטי)
לא הייתה הרבה תנועה השבוע בשכונות מזרח כפר סבא. נדמה היה שהגינות הציבוריות, ומרכז דוד השוקק בדרך כלל היו די שוממים יחסית לשעת אחר צהריים מתקדמת בשכונות אלו: "אנשים מפחדים להסתובב ברחובות", אומרת תקווה שדמי בת ה-45, שעצרה לרכוש קופסת סיגריות בקיוסק על כביש לוי אשכול החוצה את שכונת יוספטל, "יש פחד להסתובב ברחובות האלו, גם בגלל הפשיעה שלאחרונה הרימה ראש, כל יום איזה רימון מתפוצץ פה, אפילו במספרה שתמיד הלכתי אליה, וגם ואולי בעיקר עכשיו הפיגועים. לתושבים בשכונה יש הרגשה כאילו במרכז כפר סבא יש יותר ביטחון, אבל זה לא נכון. פשוט בגלל שאנחנו קרובים יותר לקלקיליה ולשטחים, אז יש תחושה שפה יותר מסוכן, אבל למעשה, כפר סבא הפכה להיות הפרוזדור של עולם הטרור לכל ישראל, מסתננים עוברים דרכנו, וממשיכים לאיפה שהם רוצים".
"אנחנו כל יום רואים אותם, הם פה, כל הזמן, מסתובבים", אומר תושב נוסף. "בלילה זה אלוהים ישמור. הם בדרך כלל לא גונבים ביוספטל, אנשים עניים פה, וגם רובם גרים בבניינים. הם מתמקדים בשכונת קפלן, בווילות בהדרים ו'בבנה ביתך', או שמתקדמים לכיוון שכונות הפארק או הירוקה. זה נכון שאנחנו המסדרון שלהם".
מה ניתן לעשות?
"נשארו רק תפילות, המדינה לא עושה כלום, כל יום נגנבים פה דברים באלפי שקלים, השגרה הזו היא הכי מסוכנת".
גורמים בטחוניים מסרו בתגובה כי "צה"ל שינה את הוראות הפתיחה באש.ההוראות מאפשרות פתיחת נוהל מעצר חשוד לחוצי גדר בקו התפר, גם אם לא מזוהים עליהם כלי נשק, בתנאי שנוהל מעצר החשוד מסתיים בירי לרגליים בלבד".