במבט ראשון אלעד קויאטק (43) נראה כמו אברך "רגיל". הלבוש, הדיבור וגם אורח החיים שמשלב למידה יומיומית בכולל והקפדה על מצוות, קלה כחמורה, לא מרמזים שמדובר באדם שהקדיש את חייו ללמוד דווקא את נושא היחסים, המיניות והמין הנשי.
4 צפייה בגלריה
אלעד קויאטק
אלעד קויאטק
אלעד קויאטק
(צילום: ריאן)
"החברה החרדית לא צריכה להשתנות ביחס המוצנע והמאופק שלה למיניות", הוא אומר, "אבל יש שם אנשים שצריכים 'משוגע' כמוני".

משחק מקדים: שלושה ניתוחים ותובנה אחת

קויאטק נולד בבת ים למשפחה חילונית, התגייס לצבא אך שוחרר לאחר שאובחן כחולה בקרוהן. בגיל צעיר חזר בתשובה, התחתן והביא ילדים לעולם, אך בגיל 37 הכל השתנה.
"המחלה התפרצה במלוא הכוח ובמשך כמה חודשים הייתי מרותק למיטה בבית חולים. סבלתי מכאבי תופת, קיבלתי תרופות חזקות ועברתי שלושה ניתוחים".
קראו גם:
דווקא בשלב הזה הבין קויאטק שהגיעה העת לשינוי. "הייתי מנותק מהבית וברגע הכי נמוך שלי", הוא נזכר. "כשכל הגוף כאב ועברתי ניתוחים קשים ומסובכים, הבנתי שהגיע הזמן לפרק את הבית שלי. הבטחתי לעצמי שכשאצא מבית החולים אתחיל להגשים את החלומות שלי.
"מבלי לדעת לאן זה יוביל, הבנתי שאני רוצה לממש את עצמי. עוד לפני כן התחלתי ללמוד על המין הנשי, העמקתי במגדר ובמערכות יחסים. הבנתי שלמרות שחשבתי שאני עושה הכל נכון ולמרות שלא היתה שום דרך למנוע את המשבר בבית שלי, אולי היה משהו שיכולתי לעשות אחרת".
4 צפייה בגלריה
אלעד קויאטק. "כשאדם מדחיק את התשוקות הוא עלול לבוא לידי חטא, בגידה ופירוק הבית"
אלעד קויאטק. "כשאדם מדחיק את התשוקות הוא עלול לבוא לידי חטא, בגידה ופירוק הבית"
אלעד קויאטק. "כשאדם מדחיק את התשוקות הוא עלול לבוא לידי חטא, בגידה ופירוק הבית"
(צילום: ריאן)
תחילה קויאטק התמקד בספרות חרדית, אך מהר מאוד הוא הבין שלא שם ימצא את התשובות.
"לא רציתי להסתפק בטיפים כמו לפרגן לאישה, לקנות לה מתנות ולזכור את יום ההולדת שלה. רציתי באמת להבין איך נשים בנויות. כך התגלגלתי לחקר המיניות. למדתי ייעוץ מיני וזוגי במכללת תל חי והעמקתי בנושא דרך חוקרי מגדר, סקסולוגים ומנטורים בתחום בארץ ובחו"ל".
איך זה מתיישב עם האברך שלומד תורה כל יום?
"בכולל שלי קיבלו את העיסוק שלי ברגשות מעורבים. אני יודע שאכזבתי הרבה אנשים שראו בי דמות תורנית שאפשר להתייעץ איתה. ברור לי שגם בראיון הזה אני עלול לפגוע בהם. אבל ברמה התורנית אני באמת מאמין שבורא עולם יצר נשים וגברים שונים אחד מהשני.
"אנחנו שני הפכים ברמה המנטאלית שמשלימים אחד את השני. היום יותר מתמיד זה פחות גלוי, וזה בסדר, כי העולם השתנה. אם נבין קצת יותר טוב אחד את השני, איך אנחנו חושבים ומה הפערים בינינו, נוכל לקבל בהבנה ובהכלה את השוני בינינו. לעתים השוני הזה נראה כמו התרסה או פרובוקציה, אך הוא למעשה הטבע שלנו".

לגופו של עניין: בין תשוקה לחטא הבגידה

קויאטק הוציא לאור בהוצאה עצמית ארבעה ספרים שעוסקים ביחסים ובמיניות: "האישה שאיתך", "הגבר שלך", "הזוגיות המודרנית" ו"הסוד שמאחורי הפרידות והגירושים". הם מיועדים לקהל חילוני וחרדי ונכתבו בשפה פתוחה ומכבדת, ללא שימוש במושגים מעורפלים, כמקובל בעולם החרדי.
הספר הראשון מגיע עם "הערת אזהרה", לפיה לקורא החרדי מומלץ לקיים שיחת הבהרה עם המחבר טרם הקריאה. "חשוב לי שהם יבינו מה הם עומדים לקרוא", הוא מסביר. "יש חרדים וחרדיות שמגיעים להדרכת חתנים או כלות ומתאכזבים, כי גם בסיומה הם עדיין לא יודעים את מה שצריך לדעת. יש גברים נשואים חרדים שעד היום בטוחים שמשהו בהם לא בסדר, למרות שהמחשבות והפנטזיות שלהם טבעיות ולרוב גם מותרות בהלכה".
קויאטק מספר על אברך שהגיע אליו וסיפר שהוא נמשך לכפות הרגליים של אשתו. "האיש משוכנע שהוא חוטא, הוא בכלל לא מכיר את המילה 'פטיש' ולא מבין שלפנטזיות שלו יש מקום והן לא בהכרח מנוגדות להלכה", הוא אומר.
"אני מסביר להם שמי שמחמיר בהלכות אישות עלול להקל בשלום בית, כי כשאדם מדחיק את הרצונות והתשוקות שלו וכל הזמן מגביל את עצמו, הוא עלול לבוא לידי חטא ובגידה וכתוצאה מכך לפירוק הבית.
"בעולם החרדי משתמשים בשפה מאוד סגורה ונקייה, אני לא חושב שזה צריך להשתנות, להיפך, נכון לשמור את האיפוק הזה, אבל זה לא מתאים לכולם. יש כאלו שצריכים 'משוגע' כמוני שידבר איתם על הדברים אחרת, בלי מילים מוצנעות ורמיזות, אלא ישר ולעניין".
4 צפייה בגלריה
קויאטק. "ברמה התורנית אני באמת מאמין שבורא עולם יצר נשים וגברים שונים אחד מהשני"
קויאטק. "ברמה התורנית אני באמת מאמין שבורא עולם יצר נשים וגברים שונים אחד מהשני"
קויאטק. "ברמה התורנית אני באמת מאמין שבורא עולם יצר נשים וגברים שונים אחד מהשני"
(צילום: ריאן)
אז לאיזה קהל אתה פונה?
"לכולם. מגיעים אלי זוגות ורווקים, חרדים וחילונים וגם ערבים, אנשים עם קושי ואנשים בלי שום בעיה שרק רוצים להעמיק יותר בנושא. אני נוכח בתוכניות רדיו וברשתות החברתיות, אבל היום גם לחרדים יש גישה למדיה. למרות שאני לא מייעץ לחילונים ברוח ההלכה, אני גם לא מייעץ להם דברים שנוגדים לה. כל זוג שמגיע אלי זו מצווה, כי למיניות וליחסים בין בני זוג יש חלק משמעותי באושר שלנו".

מגיעים לשיא: קודם כל הראש, אחר כך הגוף

קויאטק מבין איך זה נראה: אדם חרדי שאינו בזוגיות, ומייעץ לחילונים בענייני מיניות, נשמע כמו עיסוק לא סביר. "בניגוד למה שחושבים, מיניות מתחילה קודם כל בראש, רק אחר כך ברמה הפיזית, ואת התחום הזה חקרתי לעומק", הוא מבהיר.
"כשאברכים מגיעים לייעוץ מיני הם בטוחים שאני עומד לגלות להם סודות כמוסים שיעזרו להם לספק אישה, אבל אני קודם כל עוסק בראש ובנפש, רק אחר כך בגוף. בתחילת דרכי ייעצתי בחינם, וקיבלתי על זה ביקורת מחברים ומשפחה. הם לא הבינו איך אני יכול להקדיש כל כך הרבה זמן מבלי לגבות כסף, אבל ראיתי בכך תהליך שנרקם בין חוקר ו'שפני ניסיון': הייתי שולח מטופלים עם 'שיעורי בית' והם היו חוזרים אלי עם הממצאים. כך פיתחתי שיטות וטכניקות על בסיס הממצאים".
קויאטק מהלך בין שני עולמות שונים וקשה להבין כיצד הוא משלב את העיסוק באורח החיים הדתי שלו. "אני אדם חרדי, לומד בכולל ולעולם לא אייעץ בניגוד להלכה. למרות שיש לי חברים גאים אני לא מייעץ להם, לא מתוך הומופוביות אלא כי אינני מבין בתחום.
"יש רבנים שבירכו על הספרים שלי, אבל אמרו שחבל שלא שילבתי גם מאמרי חז"ל ויותר הלכה, אבל בכוונה לא כיוונתי להכוונה דתית נטו, אלא למה שכולם צריכים".
אתה לא נשוי. הסנדלר הולך יחף?
"דווקא מתוך המשבר שעברתי הסקתי המון מסקנות ואני מנסה להעביר את הידע הזה הלאה, כדי למנוע מאחרים לחוות את הקושי. למרות שאני מאוד מחוזר על ידי דתיות וחילוניות, האמת היא שעבור אישה, לחיות איתי היום יהיה סיוט. כרגע אני לא באמת יכול להציע לאישה את מה שאני מטיף שהיא צריכה.
"אני משקיע את כל כולי בשליחות שלי, בזמן שאני מאמין שכל גבר ואישה צריכים לתת לבנות ובני הזוג שלהם תשומת לב והרבה מיקוד ויחס, לכן זה לא זמן מתאים עבורי. כולנו חולמים להיות מאושרים, אבל אני מאמין שהדבר שהכי ממלא אותך באושר זה לגרום לאחרים לשמחה, לכן לשאלתך, הסנדלר לא הולך יחף אלא עם נעלי זהב".
4 צפייה בגלריה
הבייבי הגיע, הזוגיות הלכה
הבייבי הגיע, הזוגיות הלכה
"ילדים אמנם מגיעים לעולם מתשוקה אבל הם גם הורסים אותה"
(צילום: shutterstock)

מיניות על פי קויאטק: דברו חופשי, תתקלחו ותמצאו בייביסיטר

חשוב שתהיו מסוגלים לדבר באופן פתוח על מיניות. כדי לעשות את זה אתם צריכים קודם כל תקשורת בין־אישית טובה, שמתחילה בהקשבה. כל בעיה בחדר המיטות מתחילה בחדר אחר, בבית או בחוץ.
בני זוג חייבים למצוא לעצמם זמן זוגי לבד. ילדים אמנם מגיעים לעולם מתשוקה אבל הם גם הורסים אותה, לכן אתם חייבים למצוא את הזמן שלכם לבד, בלי תירוצים.
אל תתנו לאף בן משפחה או חבר להיכנס אל תוך הזוגיות שלכם. בן או בת הזוג צריכים להיות אצלכם תמיד במקום הראשון, אסור שאף גורם יתערב לכם ביחסים.
אסור לזלזל בהיגיינה אישית וטיפוח עצמי. זרקו מהחלון את המשפט "שיקבלו אותי כמו שאני", כי זה אומר שאתם לא רוצים להשקיע ביחסים. היגיינה היא חלק חשוב ממשיכה מינית ואסור להזניח אותה מתוך הרגל.
שמרו על נפרדות גם בזוגיות. התחתנתם עם אדם בגלל האופי, התחביבים והסביבה שלו, אל תבקשו ממנו לוותר על זה. התחתנתם עם אדם כי הוא "אלפא" עבורכם, אל תנסו להפוך אותו ל"בטא", כי אז תהיו מתוסכלים מכך שהוא כבר לא אותו אדם שבחרתם להקים איתו משפחה.