"אנחנו חדורי מוטיבציה לגדל ילד במדינת ישראל. עזרו לנו להשלים את תהליך הפונדקאות ולהגשים את החלום". כך כתבו בשבוע שעבר בני הזוג הגאים יוני ניסים ונתי כברה מהרצליה, שנישאו לפני כשנתיים ומייחלים לילד. למימון ההוצאות הכרוכות בתהליך הפונדקאות פנו השניים לעזרת הציבור והם מנסים לגייס הון באמצעות האתר למימון המונים הדסטרט. הסיבה שפנו לגיוס המונים היא שבעקבות משבר הקורונה הוצאו שניהם לחל"ת וההלוואה שהיו אמורים לקבל לצורך כך לא אושרה בסופו של דבר.
1 צפייה בגלריה
יוני ניסים ונתי כברה. "כל שקל יעזור לנו"
יוני ניסים ונתי כברה. "כל שקל יעזור לנו"
יוני ניסים ונתי כברה. "כל שקל יעזור לנו"
(צילום: שרון עמית)
"לא יכולנו לעשות את התהליך בישראל, וכבר התחלנו אותו בקנדה", הם מסבירים. "עלות התהליך כ־350 אלף שקל, ואנחנו כבר השקענו 220 אלף שקל. פדינו את כל הכספים שהצטברו בקרנות הפנסיה שלנו ותוך כדי כך הפסדנו 35 אחוזים מהסכום כדי לשלם מס הכנסה בגלל הפדיון המוקדם. בשלב זה הכסף כבר אזל, נאלצנו לעזוב את הדירה המושכרת שלנו וכיום אנו גרים בבית הוריו של יוני". וכאילו לא די בכך, בשל משבר הקורונה שניהם מובטלים מעבודתם – נתי פוטר ויוני הוצא לחל"ת.

הכרות וחלום

נתי כברה (32), נולד וגדל בלוד, שירת כלוחם בחטיבת כפיר. אחרי שחרורו מהצבא עבד באבטחת אוניות בהפלגות נופש (קרוזים) מסביב לעולם, כדייל VIP בנתב"ג, וכאיש ביטחון של אל על בלונדון. כשחזר לארץ החל ללמוד במכללת רופין עיצוב גרפי, עריכת וידאו ובניית אתרים. מאז עבד בכמה משרדי פרסום מובילים בתחום הקריאייטיב ותרם מכישרונו לחברות מובילות בשוק (קוקה קולה, נספרסו, סופר פארם). באחרונה עבר לעבוד בחברת הפקות ושבועיים לאחר מכן פוטר "בשל המצב".
נתי הוא ביסקסואל. "כל השנים אהבתי נשים", הוא מספר. "ורק בגיל מאוחר, 24, הגעתי להכרה שאני נמשך לבן אדם בלי קשר למין שלו. למרות שהתחלתי להימשך גם לגברים עד גיל 28 יצאתי רק עם נשים, ואז יצאתי מהארון. כשהודעתי על כך לבת זוגי, הסתיימה מערכת היחסים הרצינית והממושכת שהייתה בינינו והיה בה גם פוטנציאל לנישואין. התחלתי לצאת עם גברים - סטוצים בעיקר עד שהכרתי את יוני".
יוני ניסים (32), הגיע לנוף ים הרצליה כשהיה בן ארבע. הוא בוגר חטיבת סמדר ותיכון חדש, שירת בצבא כמפענח תצלומי אוויר, ומאז שחרורו הוא עוסק בהפקות במסגרות שונות. כיום ניסים בחופשה ללא תשלום מעבודתו כסמנכ"ל לקוחות ובמאי בחברה להפקת אירועים. "בגיל 16 יצאתי מהארון", הוא מספר. "הוריי ואחיי התקשו לקבל זאת, אך במשך הזמן השלימו עם העדפתי באופן מדהים".
בגיל 18 וחצי הצטרף ניסים ללהקת הכוכבים של "איגי" (ארגון הנוער הגאה) שהעלתה מחזות זמר בנושאים להט"בים. בגיל 23 נבחר לאחד מעשרת הצעירים המבטיחים של הקהילה הגאה על ידי מגזין "הזמן הוורוד".
לפני שלוש שנים זכה ניסים במקום השני בתחרות הטלוויזיונית "בייק אוף". מילדותו אהב לאפות ("למדתי מסבתא שלי"), ובבגרותו למד בבית ספר לקונדיטוריה. "החיידק קינן בי ו'בייק אוף' היה מעין הגשמת חלום".
נתי ויוני הכירו בטינדר לפני שלוש שנים וחצי. "נתי עבר לגור אצלי. אחרי חודש כבר הזמנתי אותו לארבעה ימים בפריז", מספר ניסים. "שיקרתי לו שהבוס שלי נתן לי זוג כרטיסי טיסה במתנה. כבר במהלך הטיול חשבתי איך אני מציע לו נישואין ואפילו התבדחנו על זה".
חצי שנה לאחר ההיכרות כל אחד מהם קנה טבעת, ללא ידיעת האחר, ובאחד מימי שישי אחר הצהריים, שניהם הציעו זה לזה נישואין בו זמנית.

תהליך הפונדקאות

לפני כמעט שנתיים התחתנו בנוכחות 400 חברים. כחודש אחרי החתונה טסו השניים לקופנהגן שם נישאו בבניין העירייה בטקס אזרחי בנוכחות ההורים. מאז הם גידלו ביחד שני כלבים, שני חתולים, שרקנים וארנבים, וכבר בתחילת הקשר היה להם ברור שהם רוצים להביא ילדים לעולם. "הצורך בילדים תמיד חי בי", אומר נתי., "אני חולה על הילדים של בת הדודה שלי, ותמיד ייחלתי לילדים משלי. עוד לפני שהחלטנו להתחתן כבר ידענו ששנינו רוצים ילדים. לא היינו מתחתנים אם אחד מאיתנו לא היה רוצה".
לפני כחצי שנה החלו בתהליך לגיוס תורמת ביצית ופונדקאית. הם בחרו לעשות זאת בקנדה, שם ההוצאות הרפואיות והמשפטיות נמוכות בהרבה מאשר בארצות הברית (350 אלף שקלים לעומת 600). בקנדה נהוגה פונדקאות אלטרואיסטית ללא תשלום לנשים, רק החזר הוצאות אישיות. התהליך לאיתור ובדיקת התורמת והפונדקאית והמעקב אחרי ההיריון והטיפול המשפטי מתנהל באמצעות העמותה Babies Come True. משני בני הזוג נלקחה מנת זרע, וכבר נבחרה תורמת הביציות (בת 25, נשואה ואם לילדים) שאמורה להתחיל בקרוב את תהליך הוצאת הביציות וההפריה. כמקובל בקנדה, הפונדקאית שברחמה יושתל העובר היא זו שבחרה בהם מתוך מאגר של זוגות שהעמותה מפרסמת את פרטיהם האישיים. "להם אני רוצה להביא ילד", היא אמרה, ועד מהרה נוצרה ביניהם כימיה. "היא מכורה כמוני למשחקי מחשב", מספר כברה. "אנו כל הזמן משחקים ביחד למרות פער השעות. אני פריק של 'מלחמת הכוכבים', כמו הבן שלה, וגם זה הידק את הקשר בינינו".
בימים הקרובים הם זקוקים לגייס 7,000 דולר למימון בדיקות התאמה של הפונדקאית. "כיום שום גוף בישראל לא נותן הלוואה לאנשים בעלי דירוג אשראי נמוך כמונו. זה בגלל חוסר הוודאות במשק. לכן נאלצנו לפתוח פרויקט לגיוס המונים".
הם מבקשים לגייס 60 אלף שקלים. עד אמצע השבוע נתרמו כ־13 אלף שקלים, ונותר עוד חודש וחצי לגיוס יתר הסכום. בין התורמים - בני משפחה, חברים אישיים, חברים מהעבודה ומהקהילה וגם אנשים לא מוכרים להם. לתורמים מובטחות תשורות סמליות - עוגות מעשי ידיו של ניסים, ועיצובים גרפיים (לוגו, אתר או מצגת) פרי יצירתו של כברה.
"אם לא נגייס את הכסף בשבוע הקרוב", הם אומרים. "לא נוכל לשלם לסוכנות שתיאמה לנו את הפונדקאית, וניאלץ להתחיל את כל התהליך מההתחלה, כולל מציאת פונדקאית חדשה. הזמן קצר, ומתוך הבנה שלא נספיק לגייס את הכסף כבר פנינו בבקשה לדחות את מועד התשלומים".
"אנחנו יודעים שזו תקופה קשה לכולם אבל נשמח לעזרת הציבור", פונים ניסים וכברה לתורמים הפוטנציאליים באתר הדסטרט. "כל שקל יעזור לנו. הגענו כמעט לאמצע התהליך ואי אפשר לעצור עכשיו. אם נעצור לא נוכל לחזור אחורה".
לתרומות - לחצו כאן