דריכות במרחב לכיש: מקורות מודיעיניים מתריעים על כך שראש ארגון הפשיעה ממושב עוצם שבחבל לכיש, שלום דומרני, חבר לאחרונה לראש ארגון הפשיעה מנהריה, מיכאל מור, כדי להציג יחד חזית מגובשת במאבק שמנהל דומרני נגד ראש ארגון הפשיעה בני שלמה ממושב חלץ הסמוך לשדרות. השותפות הגורלית הזו מגיעה על רקע שורה של אירועים פליליים שנרשמו בעת האחרונה באזור, כאשר בעתיד הנראה לעין צפויים דומרני ושלמה עצמם לסיים עונשי מאסר ולחזור לפעילות שטח.
5 צפייה בגלריה
שלום דומרני ומיכאל מור
שלום דומרני ומיכאל מור
שלום דומרני ומיכאל מור
(צילומים: הרצל יוסף, חיים הורנשטיין)
קראו גם:
במשטרה מעריכים כי אשקלון ואשדוד הן שתי הערים המרכזיות שדומרני ומור מתכננים לגלות בהן נוכחות זאת לאחר שבעת האחרונה הצליחו חייליו הבכירים של בני שלמה והכנופיות הגאורגיות שחברו אליו לבצר את נוכחותם בערים אלה, לנהל בהן בתי הימורים, לטפח פעילות של גביית דמי חסות מבעלי עסקים ולקיים מסחר ער של הלוואות בשוק האפור. כעת, מעריכים במשטרה, צפוי דומרני לשוב ולהילחם על מעמדו בערים אלה בעזרת החיזוק המפתיע של ארגון הפשיעה הצפוני.

השקט שנשבר

עדות מוחשית לנפיצות המצב באזור ניתן לראות על רקע כתב אישום שהוגש לאחרונה נגד מי שמוגדרים כשניים מחייליו של בני שלמה: דודו אל חמיד (19) ודניאל מלסה (25) מאשקלון. על פי כתב האישום, שהגישה פרקליטות מחוז דרום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, השניים ביצעו שורה של עבירות ובהן נשיאה והובלה של נשק, הפרעה לשוטר ומעשי פזיזות ורשלנות. בנוסף, מיוחסת לאל חמיד עבירה של החזקת סכין שלא כדין.
מדובר, יש לציין, באירוע נקודתי המגיע על רקע אינפלציה משמעותית בתדירות האירועים הפליליים במרחב הדרומי, בגזרה שמתחילה דרומית לאזור השפלה, בואך אשדוד ואשקלון, עבור באזור לכיש ועד לגבול עם עזה. השקט היחסי שאפיין את האזור בעקבות גל של מעצרים והצלחות משטרתיות הולך ונסדק, ובמשטרה נערכים לאפשרות להתחדשותה של מלחמת הכנופיות.
5 צפייה בגלריה
שלום דומרני
שלום דומרני
שלום דומרני
(צילום: בראל אפרים)
חשש זה גדל כאמור על רקע שחרורם הצפוי של ראשי הארגונים היריבים שלום דומרני (שריצה שש שנים וחצי על רקע מעורבותו בפרשת "הבלוק החוסם" וצפוי להשתחרר באוגוסט) ומי שהיה בעבר בכיר בארגון הפשע שלו וכעת מוגדר כיריבו הגדול ביותר, בני שלמה (שצפוי לצאת לחופשי כחודשיים קודם לכן).
מאבקי השליטה בין השניים כבר עלו בלא מעט קורבנות בשנים האחרונות. כעת גובר החשש כי התקרבותו של דומרני לגורם שלישי עוין - העבריין הבכיר מיכאל מור, עלולה לדחוף את שלמה להתחמשות מוגברת ולהחזיר למשחק הדמים באזור גם את שותפיו לשעבר, האחים לביא מרחובות ואולי אף גורמים נוספים.
5 צפייה בגלריה
(הברית בכלא השרון (צילום ארכיון: עידו ארז))
מור, שלאחרונה עלה לכותרות כשסיפורו שימש השראה לסדרת הדרמה "השוטרים", נחשב ליעד מרכזי של משטרת ישראל. באוקטובר 2014 חזר מור לישראל לאחר שהות בדרום אפריקה ודרום אמריקה, והחל להרחיב את עסקיו הפליליים מנהריה לאזור המרכז, על ידי התקרבות לעבריין הבכיר עמיר מולנר ולראש כנופיית הפשע מהנגב יניב (ניבי) זגורי.
בשנת 2017 הוגש נגד מור כתב אישום בגין מעורבות ברצח טל קורקוס, שהיה עד מדינה נגד זגורי. על פי כתב האישום, הוא מכר מטען חבלה מוכן להפעלה לאנשיו של זגורי תמורת 9,000 שקלים. המשפט נגד מור עדיין מתנהל, והוא שרוי במעצר עד תום ההליכים המשפטיים, שם על פי החשד החלה ההתקרבות בינו לדומרני.
5 צפייה בגלריה
מיכאל מור
מיכאל מור
מיכאל מור
(צילום: דורון גולן)
דומרני ומור, כך מספרים גורמים הבקיאים בפרטי הפרשה, ישבו באותו אגף הפרדה בכלא השרון, ושם החלו לרקום את הברית נגד שלמה. על רקע הדברים הללו וההערכות המשטרתיות כי המאבק ירים ראש בחודשי הקיץ הגבירה המשטרה את האכיפה המונעת, הגבירה את היקף המעקבים אחר חשודים בהשתייכות לארגוני הפשיעה וביצעה בחודשים האחרונים מעצרים של עשרות חשודים שעל פי החשד לקחו חלק בפעילות עבריינית. בין היתר נעצרו חשודים שהיו מעורבים בניהול בתי קזינו פיראטיים וגרפו עשרות מיליוני שקלים שנועדו כנראה רכישת נשק ואמצעי לחימה.

חמ"ל בצפון

לפני כחודש וחצי פשטו חוקרי ימ"ר לכיש על בית בצפון הארץ, שם פועלים אנשיו של מור, ועצרו בו 11 חשודים, תושבי אשקלון, אשדוד ומושבי האזור, המשויכים על פי החשד לארגון הפשיעה של דומרני. ברשותם של החשודים נתפסו גם כלי נשק ואמצעי לחימה נוספים. מהחקירה עולה כי הבית, הממוקם ביישוב הקהילתי מנות שבגזרת נהריה, הושכר להם, ושם לפי החשד הם הסתתרו והתארגנו לקראת יציאה לפעילות פלילית. בפשיטה על הבית השתתפו בלשים מימ"ר לכיש, יס"מ לכיש ושוטרי ימ"ר חוף. לפי המשטרה, נתפסו בבית ארבעה אקדחים, רובה מסמרים ואמצעים טכנולוגיים נוספים. השוטרים מצאו במקום גם סמים ותפסו כלי רכב שונים.
ההיערכות הזו בצפון לא נעלמה מאנשי הארגונים המתחרים שהעלו את מפלס הפעילות באזורנו. במשטרה מספרים על שורה של אירועים פליליים באזור אשקלון, כאשר הרקע להם הוא סכסוכים בתוך העולם התחתון. בכל האירועים בוצע שימוש בנשק חם ובאמצעי לחימה נוספים "לעיתים תוך סיכון חייהם של אזרחים חפים מפשע", כך לפי המשטרה. המשטרה נוטה לזהות את מבצעי הפעילות עם ארגון הפשע העולה של ישי חנוכייב (39) מאשקלון - כנופיה שמאגדת יוצאי חבר העמים ופועלת בשיתוף פעולה עם הארגון של בני שלמה. "אנחנו מייחסים לעצורים ארבעה מקרים של שימוש בנשק חם, ובכלל זה גם רימונים, במסגרת מאבקי שליטה מול הארגון של דומרני באשקלון. הרקע לאירועים קשור לכספים ושליטה על חנויות שונות בעיר ובמקביל גם לכניסה של אנשיו של מיכאל מור לעיר", סיפר גורם משטרתי.
על פי גורם המקורב לבני שלמה, "אנשים של מור כבר הספיקו להגיע לאשקלון ויש עדויות לשיתוף פעולה שלהם עם אנשי דומרני, שהקשר בינו למור התחזק בעקבות השהייה המשותפת שלהם בבית הסוהר, אין ספק שהדברים נמצאים על סף פיצוץ ויש כוננות בשני הארגונים".

27 עצורים באשדוד

חוקרי ובלשי ימ"ר לכיש ניהלו בעת האחרונה מעקב צמוד אחר מי שמכונים החיילים הבכירים בארגוני הפשיעה באזור - אותם גורמים שלפי ההערכות עלולים להבעיר את השטח בכוחות עצמם גם בתקופה הזו, שבה הבוסים הגדולים עדיין יושבים מאחורי הסורגים. מטרת המעקבים הללו הייתה בעיקר למנוע הסלמה שתבעיר את הגזרה ולעצור ניסיונות חיסול לפני שהבשילו לפגיעה בנפש. בין השאר נעצרו עבריינים המשתייכים לארגונים של מור ודומרני כשברשותם אמצעי לחימה רבים, בהם אקדחים, רובה מסמרים ואמצעים טכנולוגיים ששימשו אותם למעקב. החשד הוא שאמצעי הלחימה הללו נועדו לחסל את אנשיו של שלמה.
5 צפייה בגלריה
בני שלמה
בני שלמה
בני שלמה
(צילום: הרצל יוסף)
במבצע אחר לפני החג האחרון פשטו בלשי ימ"ר לכיש בסיוע שוטרי יס"מ, לוחמי מג"ב, יחידת "יואב", ובסיוע יוצא דופן של כוחות ימ"מ, על כמה דירות ששימשו כמועדוני הימורים בבנייני מגורים באשדוד ושייכים על פי החשד לגורם בכיר בארגונו של בני שלמה. במקביל עצרו השוטרים 27 חשודים בניהול רשת הימורים לא חוקית, ותפסו מאות אלפי שקלים במזומן, רכבי יוקרה ומאות צ'קים שהפקידו המהמרים.
במשטרה חושדים כאמור שאותם "קלובים" נועדו לממן את פעילות חייליו של בני שלמה במלחמתם נגד דומרני ומור, כאשר על פי החשד בכיר בארגון של בני שלמה הרוויח מיליוני שקלים כדי לתפעל את פעילות הארגון ולרכוש אמצעי לחימה. יצוין כי הרוב המוחלט של העצורים שוחרר בתנאים מגבילים והחקירה עדיין נמשכת.
בין שלמה ודומרני יש יריבות עזה שנמשכת כבר שנים רבות על רקע מאבקי שליטה אך היא התעצמה לאחר חיסולו של אחיו של שלמה, שלום, בכניסה לביתו במושב תלמים. בקרב אנשיו של שלמה ההערכה היא שהרוצח השכיר שחיסל את אחיו של שלמה פעל בשליחות ארגונו של דומרני ועבריינים אחרים שעבדו עימו בשיתוף פעולה.

מרדף בחוצות אשקלון

כאמור, אחד משיאי הפעילות הזו עולה מכתב אישום שהוגש באחרונה נגד אל חמיד ומלסה. שוטרים מתחנת משטרת אשקלון שנסעו לפני כחודש בניידת ברחוב ברגסון לכיוון רחוב שפינוזה בעיר הבחינו ברכב שבו שני צעירים אשר אינם חגורים בחגורת בטיחות. השוטרים החליטו לעכב את הרכב במטרה לרשום לשניים דוחות וכרזו להם לעצור. בתגובה החל הרכב להאיץ ולברוח. במנוסתו כמעט דרס הנהג אישה שחצתה את הכביש.
מאוחר יותר יתברר כי שני נוסעי הרכב הם דניאל מלסה (24) ודוד סאלם (19), תושבי העיר המוכרים למשטרה. על פי כתב אישום שהוגש נגדם לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, במהלך הבריחה מהשוטרים נכנסו השניים לחניון ושם עצרו. סאלם, כך נטען, החל לברוח ברגל כשהוא אוחז בידיו שקית. אחד מהשוטרים החל במרדף אחריו. מלסה ניסה לצאת בנסיעה מהחניה, אך שוטר אחר חסם את דרכו באמצעות ניידת, הוציא אותו מהרכב ועצר אותו.
במהלך הבריחה של סאלם הוא השליך מחסנית ובה 15 כדורים. בכתב האישום נטען עוד כי השניים לבשו על גופם שכפ"צים, סאלם חבש כובע ועטה על ידיו כפפות. לאחר שסאלם נתפס, אותר בחיפוש בשקית שאותה החזיק ומאוחר יותר השליך, תת מקלע מאולתר. סמוך לסאלם נמצא גם מכל גז פלפל ועל גופו סכין קומנדו. בכיס המעיל מצא השוטר כובע גרב.
מעצרם של השניים הוארך מעת לעת. כתב האישום מייחס להם נשיאת נשק, הפרעה לשוטר ומעשי פזיזות ורשלנות. סאלם נאשם גם בהחזקת סכין. כתב האישום מתבסס על דוחות פעולה של השוטרים וסרטונים ממצלמות גוף. הנאשמים, שמיוצגים על ידי עורכי הדין נס בן נתן וחן בן חיים, שמרו בחקירתם על שתיקה. לצד כתב האישום הוגשה נגדם גם בקשה למעצר עד תום ההליכים.
מהבקשה עולה כי לשניים עבר פלילי של עבירות רכוש וסמים, "נסיבות אלה מצביעות על מעורבות המשיבים בעולם הפשע, ומעלות יסוד סביר לחשש שהמשיבים התכוונו לפגוע בחיי אדם", נאמר בבקשה. עוד הוסיפו בפרקליטות כי "קיים יסוד סביר לחשש כי שחרורם ממעצר יביא להתחמקות מהליכי שפיטה ולשיבוש הליכי משפט. חשש זה נובע מכך שהמשיבים, עת נדרשו על ידי השוטרים לעצור, החלו להימלט בנסיעה מהירה תוך סיכון עוברת אורח, ורק בזכות נחישות השוטרים נתפסו ונעצרו".